Een netwerk van scholen die gepersonaliseerd leren invoeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Advertisements

Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Project Stimulering LOB
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
Individueel leren op maat
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Omgaan met de leermiddelendiscussie
HR - netwerk september BUE over HR - netwerk september Waarom zouden we? (1) Belang van kwaliteitsvol leidinggeven Daarom sinds jaren.
Alfa-college Bewegen in het curriculum en de gezonde school op Alfa-college Anna Veeneman & Patty Veen.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Sittard 19 april 2007 Studieloopbaanbegeleiding Centraal Van opleidingsgerichte naar loopbaangerichte aanpak Martin de Louw Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch.
voorlichtingsavond klas 3
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
College Den Hulster, Venlo – VMBO – NASK1
Een nieuwe start! Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
TECHNIEKKETEN NM-LIMBURG Op maat naar triple helix 2020
Een maatwerkdiploma Ervaringen op het Picasso Lyceum Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Calvijn Meerpaal Werkgroep SOP ontstaan na de opzet van het schoolprofiel i.v.m de wet passend onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Kernbestuur BOJOZ 8 maart RESULTATEN / VSV-CIJFERS 2005/ / / / /2012 Totaal
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
WELKOM Wil je kinderen gelijke kansen geven, dan moet je ongelijk onderwijs aanbieden.
Gepersonaliseerd leren (GPL) vmbo-tl coaching. Coach  Relatie  Betrokkenheid  Eigenaarschap (tempo / niveau)  Overzicht  Uitdaging  Rust  Enthousiasme.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Gepersonaliseerd leren:
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Bunnik,
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Voorlichtingsavond ouders van
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Oranje Nassau College Zoetermeer
Gepersonaliseerd leren
Voorlichtingsavond ouders van
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Logboek & planners ..
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Winnende en verliezende G30 gemeenten – arbeidsplaatsen
The Da Vinci Class Hoog- en meerbegaafden TVWO (def 2019)
Verbeteren aansluiting vo – wo
De staat van het internationaal onderwijs 2019
Transcript van de presentatie:

Een netwerk van scholen die gepersonaliseerd leren invoeren Mezelf voorstellen Maart 2015

Wie zijn wij? Deelnemers zijn de volgende scholen: College Den Hulster, Venlo Het Lyceum VOS   College VOS VMBO De Internationale Vos (ISK) Picasso Lyceum, Zoetermeer DaVinci College, Leiden DaCapo College, Sittard Kennemer College, Heemskerk Innova, Enschede Caland 2, Amsterdam Heliomare, Wijk aan Zee Mariendael, Arnhem  

 

Zo.Leer.Ik! Inspiratie uit Zweden Invoeren van gepersonaliseerd leren Gebruik maken van elektronisch leerportaal bij voorkeur de portal uit Zweden/USA/VK/India Vergaande onderhandelingen met SensLeren Leren van elkaar, met elkaar

Gepersonaliseerd leren Leerling centraal Intensieve coaching Leerling kiest leerstrategie Doel opgeknipt in semester en weekdoelen ZO.LEER.IK! Leerling stelt doel Daarop wordt organisatie ingericht Leerling volgt aanbod Huidige VO-school: One size fits all Rooster wordt daarop gemaakt Toetsing en afsluiting voor het hele jaar gepland Programma is leidend Leerling past of niet Gepersonaliseerd leren

Bouwstenen gepersonaliseerd leren De leerling centraal Leerstrategie Werkplan Leerlingvolgsysteem Persoonlijke coach Tijd

De leraar Curriculum Leerportaal Ruimtes om te leren Managen van de school Resultaten

Het programma Eindtermen in een doorlopende lijn Programma geordend in stappen en taken Aangevuld met geïntegreerde thema’s

Step Intro goal Step presentation intro Tasks Block resourses Subject resources

Persoonlijk leerplan De persoonlijke doelen… …in het logboek van de leerling ...en het aanbod van de school Schemat utgår från målen som du och din handledare har satt upp i din studieplan och vad du behöver göra för att nå dina veckomål och dina betygsmål i kurserna du läser. Schemat byggs upp som en kombination av de lärarledda arbetspass som skolan varje dag erbjuder – till exempel lärarledda föreläsningar, laborationer, kommunikationspass och workshops - och du lägger också in tid för grupparbeten och egna studier. Det är därför vi kan säga att det på Kunskapsgymnasiet inte finns några håltimmar – all tid ska användas för studier. I ditt schema kan du ha pass som återkommer varje dag eller varje vecka, men du kan också lägga till lärarledda arbetspass i ämnen du behöver mer stöd i, eller fördela om din tid om du märker att du behöver mindre tid för att nå dina mål i andra ämnen. = een persoonlijk rooster 10 10

Stand van Zaken Website under construction: http://conceptzoleerik.blogspot.nl/ Interne organisatie op orde (bottom-up) SLO SensLeren Matrix leren van/met elkaar op basis van bouwstenen

Situatie scholen divers Nieuwe school Caland 2/Innova VSO Heliomare/Mariëndael ISK De Internationale VOS Regulier Picasso/Het Lyceum VOS/Da Capo/ Kennemer/DaVinci/Den Hulster/ Het College VOS

Volg onze ontwikkeling: http://zoleerik.blogspot.nl/ Meer informatie o.a. via f.schouwenburg@kennisnet.nl Ondersteund door Leerling2020 van Schoolinfo