Samenwerkingsverband VO/VSO 31.02 02-04-2015. Het BTO bestaat uit drie leden en een ambtelijk secretaris 1.Onafhankelijk voorzitter (GZ-psycholoog):Ariëlle.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Samenwerkingsverband VO 23-02
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Begeleiding van kinderen met zorg
POVO Procedure de Schakel
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Van kwartiermaker naar directeur
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Welkom collega’s!.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Bovenschools toetsingsorgaan Schooljaar Informatieochtend SWV /
informatiebijeenkomst
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Midden-Holland
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Overgang po-vo
Workshop * samenwerking bao-sbo-so * tlv-afgifte * grensverkeer . . .
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
COT SWV VO februari 2015.
TUSSEN EVALUATIE Nieuwe werkwijze OPDC
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Bekostiging residentiële leerlingen
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Voorlichting POVO 2015 Kees Blaauw. fokor De rol van het voortgezet onderwijs Certificering voor OSO in OT Elke vo school heeft.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
Ontwikkelingen LDOS Bergen op Zoom Agenda: Aanmeldingen vorig schooljaar Wijzigingen vorig schooljaar Wijzigingen in Werkwijze OSO.
Van Primair naar Voortgezet onderwijs in Noord Kennemerland
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Vso voorlichting 27 maart 2014 Passend Onderwijs vanuit het perspectief van vso scholen.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
10 oktober 2016 Nieuwe werkwijze aanvraag TLV voor VSO Samenwerkingsverband V(S)O
ABT lwoo+pro Het eerste jaar Kees Blaauw.
Passend Onderwijs Stand van zaken Deelregioplan.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
passend onderwijs en de overdracht po-vo
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingsverband VO/VSO

Het BTO bestaat uit drie leden en een ambtelijk secretaris 1.Onafhankelijk voorzitter (GZ-psycholoog):Ariëlle Raemakers 2.GZ-psycholoog:Monique Moonen 3.Orthopedagoog:Bea Laugs Ambtelijk secretaris: Rezie Wolters Panheelderweg 29, 6097 AH Heel

 Centraal voor het BTO staat het toetsen van het voortraject met de vraag: Is de procedure die leidt tot deze aanvraag voor een onderwijs(zorg)arrangement, conform de afspraken die door het SWV zijn gemaakt, doorlopen (handleiding zorgtoewijzing)?  Kan beredeneerd worden aangetoond dat de basisondersteuning t/m niveau 4, zoals deze door het SWV is vastgesteld, niet toereikend is en deze leerling extra ondersteuning nodig heeft?  Het toetsen van aanvragen voor plaatsing in het VSO of op het OPDC door reguliere VO-scholen of door VSO-scholen uit andere regio’s (bij verhuizing bijv.).  Het toetsen van aanvragen verlenging toelaatbaarheid van leerlingen in het VSO waarvan de TLV afloopt. Dit geldt tevens voor alle leerlingen die op bij het VSO ingeschreven staan: voor deze leerlingen moet voor een nieuwe TLV worden aangevraagd bij het BTO.

 Geven van een bindend advies t.b.v. een casus waarbij er sprake is van een impasse (tussen scholen en/of tussen school en ouder(s)) en waarbij een leerling tussen wal en schip dreigt te vallen.  Tevens heeft het BTO tot taak het beleid zoals door het SWV vastgesteld inzake ondersteunings- toewijzing en plaatsing van leerlingen in het VSO en het OPDC te monitoren en adviezen ter zake te doen.

Totaal aantal aanvragen tot : aanvragen voor een TLV VSO (76 %) 9 aanvragen voor toelaatbaarheid OPDC (24 %)

Van het totaal aantal aanvragen (37) werd: 57 % ingediend door het VSO (21) 32 % door het VO (12) 5 % door het Praktijkonderwijs (2) 3 % door het SO (1) en 3 % door het SBO (1)

OPDC Alle 9 aanvragen voor toelaatbaarheid OPDC kwamen vanuit het reguliere VO binnen het SWV. Hiervan zijn 7 aanvragen toegewezen, 1 afgewezen en 1 is er teruggetrokken. TLV VSO Van de 28 aanvragen voor een TLV VSO waren er:  2 afkomstig van SBO / SO (7%)  5 afkomstig van VO / PRO uit het eigen SWV (18 %)  21 vanuit VSO (75 %) waarvan : - 11 afkomstig vanuit het eigen SWV en - 10 vanuit andere SWV’s

 25 aanvragen TLV VSO zijn toegekend (allen bekostigingscategorie 1: ZML, LZK, epilepsie, cluster 4): - 13 leerlingen zijn geplaatst op een VSO school binnen het SWV (52 %) - 12 leerlingen zijn geplaatst op een VSO school buiten het SWV (48 %)  Er is twee maal een aanvraag TLV VSO afgewezen  Eén aanvraag was bij het verkeerde SWV ingediend.

 Drie consultaties: aangevraagd door LPA voor 2 leerlingen en door MAVO Roermond  In 6 situaties een tweede bespreking van een aanvraag omdat: er aanvullende informatie werd opgevraagd door BTO, nodig om tot een besluit te kunnen komen de aanvrager werd uitgenodigd bij het BTO de aanvraag toe te lichten of gezamenlijk een mogelijk alternatief te bespreken  In zeer veel situaties terugkoppeling naar de aanvrager.  Vormgeven van de benodigde formulieren ten behoeve van de aanvragen en de routing.  Zicht krijgen op de landelijke richtlijnen en informatie die stapsgewijs beschikbaar kwam en komt.  Eerste maanden verdeling van taken over de (tijdelijke en vaste) leden van het BTO door nog niet kunnen beschikken over secretaris: verzwaring van taken.  Afstemming intern en extern (o.a. informatieochtend SWV, afstemming met LPA, overleg met ketenpartners).

 Aangeleverde dossiers zijn in de meeste gevallen compleet wat betreft aan te leveren documenten.  BTO kan nog onvoldoende toetsen op hoge niveau van basisondersteuning (niveau 4 cascade).  Concreet beschrijven onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, handelingsverlegenheid en handelingsgerichte hulpvraag blijkt moeilijk.  Handelingsgericht werken en - arrangeren is aandachtspunt voor scholen.  Gelopen proces en gemaakte afwegingen niet altijd goed navolgbaar vanuit de aangeleverde documenten.  Feedbackfunctie door het BTO wordt als waardevol ervaren.  Enkele leerlingen al voor afgifte TLV geplaatst op VSO-school: zet besluitvorming onder druk.

 Er zijn 9 vragenlijsten retour gekomen. Enkele daarvan zijn niet ingevuld: men gaf aan nog geen ervaring met BTO te hebben gehad.  Het volgende komt naar voren: Informatieverstrekking procedure TLV in beginperiode: de meesten hebben deze als voldoende ervaren, een aantal als goed. Eén keer werd aangegeven deze als onvoldoende te hebben ervaren; dit had meer te maken met de looptijd van het voortraject. Voor een ieder is de aanmeldroute voor het indienen van een aanvraag helder. Invullen van de formulieren kost 2 - 2,5 uur. Meningen verdeeld wat betreft redelijkheid van de tijdsinvestering. Invullen zelf valt mee; voortraject: overlegsituaties, verzamelen documenten en handtekeningen kost tijd. Vraagstelling in deel A en B van aanvraag is voor VO voldoende duidelijk, voor VSO wordt dit als iets minder (passend?) ervaren.

 Bereikbaarheid BTO voldoende tot goed  Telefonische terugkoppeling wordt in 2/3 van de situaties als (voldoende tot) goed ervaren: vakkundige en persoonlijke toelichting, prettige manier van werken. Eén maal is aangegeven geen terugkoppeling te hebben ontvangen, 1 maal: het duurde te lang voordat er contact werd gelegd.  Vragen aan BTO: werkwijze herbeoordeling duidelijk maken  Tips voor BTO: Vaker inhoudelijke mensen betrekken (vanuit VSO) Scholen betrekken bij de besprekingen Signaleringssysteem gebruiken Formulieren deel A en B samenvoegen Contact regelen tussen VO psychologen

 Consultatieve vragen in eerste instantie naar Sandra Orta als bovenschools orthopedagoog.  Aanvraag wordt niet standaard met aanvrager (en evt. anderen) besproken: indien voortraject leidend tot aanvraag goed en in gezamenlijkheid met alle partners is doorlopen is dat niet nodig. BTO heeft toetsende taak.  Plan van aanpak OPDC na afgifte Toelaatbaarheid (wel al overleg met AF voorafgaand aan aanvraag).  Indien door BTO van belang geacht wordt mondelinge terugkoppeling (telefonisch) gegeven.  Handleiding zorgtoewijzing nogmaals onder de aandacht brengen van het veld.  Handelingsgericht werken en arrangeren vraagt om aanscherping en bewustwording.  Looptijd van de TLV.

 Herbeoordeling.  Aanpassen van de formulieren behorende bij een aanvraag.  Aanvragen digitaal in PDF aanleveren.  Afstemming /verbinding zoeken met het veld en de ketenpartners blijft de komende tijd nodig.  Beleid maken ten aanzien van monitoring van inzet extra ondersteuning.  Vormgeven van beleid ten aanzien van evaluaties van de (tijdelijke) plaatsingen.