{ MOOC Biobased Economy. Go to courseGo to course (klik op de link en log in via de blauwe login button in rechter bovenhoek van je scherm). Inloggen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 2 Vandaag •Vragen over voorgaande stof •Plaatjes •Tabellen •Links •Huiswerk.
Advertisements

Definitiestudie.
Als je de CD opent (klik op START), verschijnt er dit scherm. Er wordt nu contact gezocht met de server en gecontroleerd of het wachtwoord bij de CD van.
Uitwerking tentamen Functioneel Programmeren 29 januari 2009.
Woord van Leven Mei 2011.
Logistiek management: begrippen en principes
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Thema: mijn schaduw verrast me
Al doende leren training docenten
Korte introductie tot het principe
Hoe kom ik vanuit de bronnenlijst bij de volledige inhoudsopgave van een bron? 22 oktober 2012.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 4 – Bloei van steden.
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
Welkom! Klik hier om te beginnen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
{ MOOC Biobased Economy Vak Innovatie. Go to courseGo to course (klik op de link en log in via de blauwe login button in rechter bovenhoek van je scherm).
Elektronisch patiëntendossier KWS (studentversie)
Duurzame energie Biomassa.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Nu is het plan om een map op een van de 2 computers te plaatsen en die te simpel te delen naar die andere computer ook wel SFS (Simple File Sharing) genoemd.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Customize!.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Praktijkervaring en reflectie
Teamwork en professionele houding
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
MOOC Biobased Economy Vak Innovatie.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Keuzethema: differentiatie
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Inloggen >> Gegevensaanlevering en controle in Peridos In Release 3.3 van Peridos is er een nieuwe module gebouwd voor het aanleveren en bekijken van gegevens.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Differentiatie.
Training: Inloggen en Zoeken
Mediawijsheid Les – samenwerken in office 365
How to use a Imac.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Wat gaan we vandaag doen?
Genocides.
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Training: Inloggen en Zoeken
Toetsen? Doe het zelf!.
Hoe Kan je met vrienden en familie chatten in Gmail
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Duurzaamheid voedselketen.
Digi(bord)boek project <titel project>
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Handleiding Interactief Aankoop systeem (IAS)
Les 1 7 Mei Werkveldoriëntatie Les 1 7 Mei 2018
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Hoe leer je geschiedenis?
Transcript van de presentatie:

{ MOOC Biobased Economy

Go to courseGo to course (klik op de link en log in via de blauwe login button in rechter bovenhoek van je scherm). Inloggen op blackboard

Video lessen Quiz Opdracht (individueel/ groep) Poster Fast track Aanvullingen op onze fast track De individuele opdracht doen wij als groepsopdracht Wij doen geen group assignment. Wij doen niet mee aan discussies forums Wij doen geen peer review. Wekelijks Afsluiting van de periode

Groep 1Groep 2Groep 3Groep 4Groep 5Groep 6Groep 7Groep 8Groep 9 JoanyRicardoBramMarinaErvinLisaAmberNielsSander T JasmijnTimSander HJordiKimEstherChristiaanJeffreySimon Stefan KDominiqu e RobinWernerAbelAndreaCindyFerenceVeerle Groepsindeling

 Lees de leerdoelen van deze week thema.  Bekijk video college 1 (introductie en instructie).  Lees de definities die verschijnen in video 1 en middelen 1 (circulaire economie).  Maak de individuele opdracht - deel 1. (groepje)  Bekijk video les 2 (instructie).  Maak de individuele opdracht - deel 2 (als groepje)  Bekijk de video bedrijf.  Doe de quiz. Stappenplan Week 1

 Je kunt een motivatie formuleren voor de biobased economy.  Je kunt de begrippen biomassa, biobased energie / producten en de biobased economy toelichten  Je kunt de positie van Trias Energetica / Ecologica en binnen de biobased economy toelichten  Je bent in staat de relatie tussen de biobased economy en de circulaire economie te leggen.  Je kunt tenminste twee verschillende voorbeelden ivan elke fase in de "verbindende thema's" (in videocollege 2) opnoemen  Je kunt ten minste één voorbeeld van een biobased productieketen op te noemen  Je kunt het verschil tussen gewijde gewassen en biomassa residuen te beschrijven.  Je kunt uileggen dat biomassa wordt opgesplitst in meerdere producten en toepassingen, verwijzend naar een biobased productieketen op vrije keuze. Leerdoelen week 1

Deel 1 Veruit de belangrijkste non-food toepassingen van biomassa op wereldschaal zijn:  Bio-ethanol voor transport en  Het verbranden van hout (logs, chips, pellets) voor verwarming, energieopwekking of huishoudelijk gebruik.  In literatuurbron 2, het verslag REN21 (2011) lees je meer over "biomass power" (hout), "biobrandstof" / "ethanol" / "biodiesel", bekijk vooral de plaatjes 4 en 11 en tabel R6 en de bijbehorende tekst.  Gebruik literatuurbron 3, Biobased Economy Roadmap (in het Nederlands: Routekaart) om uit te vinden welke grondstoffen van toepassing zijn voor de productie van bio-ethanol zijn. Gebruik het volledige scherm versie door te klikken op de regtangular icoon rechts-boven hoek, naast dit pictogram kunt u ook wijzigen in het Engels.  Beantwoord de volgende vragen: A. Welke grondstof wordt gebruikt in Brazilië? B. Hoe wordt zetmeel en / of suiker omgezet in ethanol? Beschrijf de belangrijkste stappen.  Om deze opdracht te voltooien beantwoord je de bovenstaande vragen met je groepje, zet de antwoorden in een word document samen met deel 2 en plaats ze in de aangewezen map op de box. Opdrachtweek 1- deel 1

deel 2 In 2006, onder de naam " logen ", was Shell van plan om een fabriek te bouwen waar stro werd omgezet in bio - ethanol. Om technische redenen werd de fabriek ontworpen op een zeer grote schaal : het stro zou in heel Europa gewonnen worden voor deze één enkele fabriek. De fabriek is nooit gebouwd. Beantwoord de volgende vragen: C. Beschrijf de verschillen tussen primaire, secundaire residuen in logistieke termen als volume per bron en de waarde per ton. Verwerk ook in je antwoord :  Welke gevolgen dit zal hebben voor het niveau van het vervoer in de optimale supply chain design  In het geval van stro, zijn juist grootschalige centrale fabrieken nodig of een groter aantal kleinschalige fabrieken? D. Neem een voorbeeld van een biomassa residu dat je weet, en ontdek of en hoe het op dit moment wordt gebruikt.Schrijf dat op.. Leg ook wat dit betekent voor de ontwikkeling van eventuele nieuwe, biobased toepassingen met dit residu als grondstof ? Om deze opdracht te voltooien beantwoord je de bovenstaande vragen met je groepje, zet de antwoorden in een word document samen met deel 1 en plaats ze in de aangewezen map op de box. Opdracht week 1 – deel 2

 PCH01 Maak bioplastics van zetmeel  Voorschrift bestaat uit 4 onderdelen A t/m D  Start met onderdeel B en C en varieer/experimenteer  Onderdeel D wordt een week later gedaan tijdens de AMD/praktijk  Gebruik Onderdeel A voor het variëren / experimenteren.  Wedstrijd element- Wie maakt het sterkste plastic? Praktijk