Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Experiment 7: Het effect van het bezit van een Museumkaart bij leerkrachten Leerkrachten in experiment 7 € 0,00.
Verandering Schooltijden
Citadel College Lent. 29 mei – uur
Samenwerking Venhuisschool en de Akker
Mediawijsheid in de Leidsebuurt
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Aanpak Top 3 verbeterpunten Handboogsport
Enquete BS Noorderbreedte
De weg naar het voortgezet onderwijs
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Agenda Ontvangst Welkom Veldonderzoek, SPV - toelichting op de thema’s/vragen - individuele beoordeling - groepsgewijze bespreking - Plenaire bespreking.
16 ● ● ● ● ● ● ● ● Welkom Informatieavond groep 8.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Leefstijl bij de HZW De aanleiding; waarom Leefstijl? Ontwikkelen sociale vaardigheden Aansluiten bij de doelgroep Eenduidig optreden Regels.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
MR De Medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit gelijk aantal leerkrachten en ouders MR Van Damschool bestaat uit: Inge Blok Ria van der Meijden Wijnand van.
ontdek wat jij kunt bereiken
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
MR Pius X Wateringen Orgaan voor medezeggenschap (inspraak). De MR vertegenwoordigt de belangen van leerlingen, ouders en leerkrachten. Primair doel: behartigen.
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Ouderavond klas 2 23 september 2014
Huiswerk vs. Huiswerkuren
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Naar het voortgezet onderwijs
Ouderavond mavo 2 Dinsdag 15 september 2015.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Ouderavond klas 1Ha en 1Hb dinsdag 15 september Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
Welkom ik maak me sterk.
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
en het leerlingvolgsysteem
Leer kracht Workshop over competenties van
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
 Jezelf zijn en elkaar respecteren in een veilige omgeving.  Zelf verantwoordelijkheid leren dragen en nemen.  Tegemoet komen aan verschillen.  Gebruik.
Taal na school (schooljaar 2017 – 2018)
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Ouderinformatie avond
KN L TB Jaarkalender Jeugd Voor meer informatie:
Informatieavond Het Groene Lyceum Welkom!
Jong geleerd, oud gedaan?
Informatieavond groep 7-8
Kwaliteit van het advies
Schoolverandering Workshop.
Veiligheid en (cyber)pesten In het onderwijs Woensdag 6 december 2017, Universiteit Maastricht Debijeplein 1, B0.126 Korte introductie. Kleinschalig.
Creatopia| Basisonderwijs
Opvolging Rondetafel kinderarmoede
Presentatie Ouderavond 2018.
Overzicht modules CKG Glorieux
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Overzicht modules CKG Glorieux
KN L TB Jaarkalender Jeugd Voor meer informatie:
Transcript van de presentatie:

Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx

Centrale onderzoeksvragen: 1.Werkt het project: is er positief effect op sociale veiligheid (acceptatie, pesten, weerbaarheid) lhbt’ers? 2.Zoja: waarom? Zonee: waarom niet?

Aan het onderzoek doen 140 scholen mee: -70 P(S)O scholen en 70 V(S)O scholen -helft experimentgroep: project lopend schooljaar -helft controlegroep: project volgend schooljaar

Onderzoek omvat drie (deel-)onderzoeken 1.onderzoek onder leerlingen 2.onderzoek onder leerkrachten 3.onderzoek van het project in de praktijk

1.Onderzoek onder leerlingen -onderzoeksvragen: heeft project effect bij leerlingen, d.w.z. zien we veranderingen in houding, gedrag, ervaringen leerlingen? -enquête (online) -bij alle scholen (experiment- & controlegroep) -in najaar 2012 (september/oktober) en in voorjaar 2013 (mei/juni) -dataverzameling door ResearchNed

2. Onderzoek onder leerkrachten -onderzoeksvragen: heeft project volgens leerkrachten effect gehad, wat zijn hun ervaringen? -enquête (online) -bij alle scholen van de experimentgroep -in voorjaar 2013 (mei/juni) -dataverzameling door ResearchNed

3. Onderzoek van het project in de praktijk -onderzoeksvragen: hoe is project in de praktijk uitgevoerd? wat werkt en wat niet, en waarom (niet)? -interviews met: schoolleiding, leerkrachten, voorlichters, leerlingen en ouders -bij selectie van 10 P(S)O en 10 V(S)O scholen van de experimentgroep (bekend: december 2012) -in winter 2013 (jan/feb) en voorjaar 2013 (mei/juni) -dataverzameling door SCP

Agenda voor alle scholen (in experimentgroep): - mei/juni 2013: 2 e enquête leerlingen - mei/juni 2013: enquête leerkrachten selectie van 10 P(S)O en 10 V(S)Oscholen: -jan/feb 2013: interviews -mei/juni 2013: interviews

Rapportage van de uitkomsten najaar 2013: n=1 rapport voor elke deelnemende school in 2014: SCP-onderzoeksrapport met antwoorden op onderzoeksvragen

Dank voor uw aandacht ! voor al uw vragen: