Testrapportages: Boodschappers van de koning of Nieuwe kleren van de keizer
2
Agenda Stakeholder management Het geven van informatie Veranderende perspectieven Improving our game 3
Stakeholdermanagement De klant wil belangrijk gevonden worden De klant wil weten waar hij aan toe is De klant wil begrijpen wat er gebeurd (zonder te weten hoe het gebeurd) ‘Whitebox’ testing, transparant proces. En dat in alle phasen van het project 4
Het geven van informatie Also look on the bright side! (but stay realistic) Verras de ontvanger niet met een bericht – Doe wat je zegt en zeg ook wat je niet doet. Tijdige informatie. The boy who cried wolf. Testrapportage is maar slechts de kers op de taart 5
Hoe krijg je de boodschap over? Impactmapping The value of testing Just the facts Meldt alleen wat de moeite waard is om te melden Spreek de taal van de ontvanger Moving gifs 6
Hoe een Management samenvatting schrijven. ZO mijn best gedaan: trots op mijn 80 pagina’s testmateriaal en niemand leest het!!! NOU JA, ZEG! Weten jullie wat het favoriete tijdschrift onder managers is?De Donald Duck! 7
De tips and tricks van een Management Samenvatting 1 A4 Het belangrijkste bericht eerst Heldere koppen ‘Geen nieuwe informatie’ Onderbouwd door het echte ‘document’ 8
How information changes when going up…. Whispering game…. The blow up planning When information goes up the chimney 9
The element of surprise De beste manier om een vijand of een vriend te verliezen is verrassing. 10
Changing perspectives Werk met het team, niet tegen het team (Test)management bij walking around. Agile? Testen VS kwaliteit 11
Wie is de koning? De klant is koning? 12
Relatieve waarde Project Manager: Test Manager: 13
Improving our game Retrospectives ontvangen van Feedback Improve the quality of our work. 14