{ MOOC Biobased Economy Vak Innovatie. Go to courseGo to course (klik op de link en log in via de blauwe login button in rechter bovenhoek van je scherm).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Skip Intro. Het hoofdmenu bestaat uit 8 onderdelen Druk een toets voor het vervolg.
Advertisements

Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Als je de CD opent (klik op START), verschijnt er dit scherm. Er wordt nu contact gezocht met de server en gecontroleerd of het wachtwoord bij de CD van.
Gemaakt door: Koen en Jasper
Woord van Leven Mei 2011.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Thema: mijn schaduw verrast me
Al doende leren training docenten
Korte introductie tot het principe
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
Welkom! Klik hier om te beginnen
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Onderzoek doen een methodische aanpak
energie gaat nooit verloren
Samenvatting Havo 5.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
{ MOOC Biobased Economy. Go to courseGo to course (klik op de link en log in via de blauwe login button in rechter bovenhoek van je scherm). Inloggen.
Elektronisch patiëntendossier KWS (studentversie)
Met de Kennisbasis in zee!
Duurzame energie Biomassa.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Nu is het plan om een map op een van de 2 computers te plaatsen en die te simpel te delen naar die andere computer ook wel SFS (Simple File Sharing) genoemd.
Een eerste kennismaking
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
MOOC Biobased Economy Vak Innovatie.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Differentiatie.
Mediawijsheid Les – samenwerken in office 365
Wat gaan we vandaag doen?
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Duurzaamheid voedselketen.
De juiste route naar het juiste doel
Digi(bord)boek project <titel project>
Beeld magazine.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Handleiding Interactief Aankoop systeem (IAS)
Wat heb je nodig: Pen en papier en een fototoestel.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Hoe leer je geschiedenis?
Transcript van de presentatie:

{ MOOC Biobased Economy Vak Innovatie

Go to courseGo to course (klik op de link en log in via de blauwe login button in rechter bovenhoek van je scherm). Inloggen op blackboard

Video lessen Quiz Opdracht (individueel/ groep) Poster Fast track Aanvullingen op onze fast track De individuele opdracht doen wij als groepsopdracht Wij doen geen group assignment. Wij doen niet mee aan discussies forums Wij doen geen peer review. Wekelijks Afsluiting van de periode

Groep 1Groep 2Groep 3Groep 4Groep 5Groep 6Groep 7Groep 8Groep 9 JoanyRicardoBramMarinaErvinLisaAmberNielsSander T JasmijnTimSander HJordiKimEstherChristiaanJeffreySimon Stefan KDominiqu e RobinWernerAbelAndreaCindyFerenceVeerle Groepsindeling

 Lees de leerdoelen van deze week thema.  Bekijk video college 1 (introductie en instructie).  Lees de definities die verschijnen in video 1 en middelen 1 (circulaire economie).  Maak de individuele opdracht - deel 1. (groepje)  Bekijk video les 2 (instructie).  Maak de individuele opdracht - deel 2 (als groepje)  Bekijk de bedrijfsvideo.  Doe de quiz. Stappenplan Week 1

 Je kunt een motivatie formuleren voor de biobased economy.  Je kunt de begrippen biomassa, biobased energie / producten en de biobased economy toelichten  Je kunt de positie van Trias Energetica / Ecologica en binnen de biobased economy toelichten  Je bent in staat de relatie tussen de biobased economy en de circulaire economie te leggen.  Je kunt tenminste twee verschillende voorbeelden ivan elke fase in de "verbindende thema's" (in videocollege 2) opnoemen  Je kunt ten minste één voorbeeld van een biobased productieketen op te noemen  Je kunt het verschil tussen gewijde gewassen en biomassa residuen te beschrijven.  Je kunt uileggen dat biomassa wordt opgesplitst in meerdere producten en toepassingen, verwijzend naar een biobased productieketen op vrije keuze. Leerdoelen week 1

Deel 1 Veruit de belangrijkste non-food toepassingen van biomassa op wereldschaal zijn:  Bio-ethanol voor transport en  Het verbranden van hout (logs, chips, pellets) voor verwarming, energieopwekking of huishoudelijk gebruik.  In literatuurbron 2, het verslag REN21 (2011) lees je meer over "biomass power" (hout), "biobrandstof" / "ethanol" / "biodiesel", bekijk vooral de plaatjes 4 en 11 en tabel R6 en de bijbehorende tekst.  Gebruik literatuurbron 3, Biobased Economy Roadmap (in het Nederlands: Routekaart) om uit te vinden welke grondstoffen van toepassing zijn voor de productie van bio-ethanol zijn. Gebruik het volledige scherm versie door te klikken op de regtangular icoon rechts-boven hoek, naast dit pictogram kunt u ook wijzigen in het Engels.  Beantwoord de volgende vragen: A. Welke grondstof wordt gebruikt in Brazilië? B. Hoe wordt zetmeel en / of suiker omgezet in ethanol? Beschrijf de belangrijkste stappen.  Om deze opdracht te voltooien beantwoord je de bovenstaande vragen met je groepje, zet de antwoorden in een word document samen met deel 2 en plaats ze in de aangewezen map op de box. Opdrachtweek 1- deel 1

deel 2 In 2006, onder de naam " logen ", was Shell van plan om een fabriek te bouwen waar stro werd omgezet in bio - ethanol. Om technische redenen werd de fabriek ontworpen op een zeer grote schaal : het stro zou in heel Europa gewonnen worden voor deze één enkele fabriek. De fabriek is nooit gebouwd. Beantwoord de volgende vragen: C. Beschrijf de verschillen tussen primaire, secundaire residuen in logistieke termen als volume per bron en de waarde per ton. Verwerk ook in je antwoord :  Welke gevolgen dit zal hebben voor het niveau van het vervoer in de optimale supply chain design  In het geval van stro, zijn juist grootschalige centrale fabrieken nodig of een groter aantal kleinschalige fabrieken? D. Neem een voorbeeld van een biomassa residu dat je weet, en ontdek of en hoe het op dit moment wordt gebruikt.Schrijf dat op.. Leg ook wat dit betekent voor de ontwikkeling van eventuele nieuwe, biobased toepassingen met dit residu als grondstof ? Om deze opdracht te voltooien beantwoord je de bovenstaande vragen met je groepje, zet de antwoorden in een word document samen met deel 1 en plaats ze in de aangewezen map op de box. Opdracht week 1 – deel 2

 PCH01 Maak bioplastics van zetmeel  Voorschrift bestaat uit 4 onderdelen A t/m D  Start met onderdeel B en C en varieer/experimenteer  Onderdeel D wordt een week later gedaan tijdens de AMD/praktijk  Gebruik Onderdeel A voor het variëren / experimenteren.  Wedstrijd element- Wie maakt het sterkste plastic? Praktijk

Doe de activiteiten van deze week in de volgende voorgestelde volgorde: 1. Lees de leerdoelen van het thema energie van deze week. 2. Bekijk de drie video lezingen van het thema Energie. 3. Lees de literatuurbronnen 1 en Bekijk de bedrijfsvideo. 5. Maak de individuele opdracht met je groepje. 6. Doe de quiz. 7. Verdiep je in de extra materialen die zijn aangeboden. Stappenplan week 2

De leerdoelen van deze week van het thema zijn :  Je weet wat biobased energie is ( en wat niet).  Je kunt de verschillende vormen van biomassa input voor biobased energie benoemen en de verschillen uitleggen tussen deze biomassa vormen.  Je kunt de verschillende technieken uitleggen voor de verwerking van biomassa ( tot bruikbare energie) en kent de input, product (en ), de efficiëntie en de status ( labschaal, pilot-schaal, de toepassing ) van de technieken.  Je kunt de voor- en nadelen noemen van de verschillende technieken voor de omzetting van biomassa in energie.  Je kunt uitleggen wat de uitdagingen zijn van de omzetting van biomassa in energie.  Je kunt de verschillende eenheden uitleggenvan energie ( J, cal, kWh) en vermogen ( kW, HP ). Leerdoelen week 2

De video lezingen van biobased energie geven een overzicht van de verschillende biomassa vormen die kunnen worden gebruikt voor ( biobased ) energieproductie en de technieken die hiervoor nodig en beschikbaar zijn. Beantwoord de volgende vragen : A. Wat is de grootte van de verschillende biomassa ( rest ) stromen in jouw land ( hoeveel is beschikbaar per jaar ) ? B. Van welke biomassa stroom ben je al bewust in de productie van biobased energie in ons land? C. Wat is de route voor de omzetting of gebruik op dit moment ( welke technologie wordt gebruikt ) ? D. Welke technologieën ( zoals vermeld in de video lezingen ) worden momenteel niet gebruikt in ons land die wel interessant kunnen zijn voor de energieproductie? Leg uit waarom en voor welk gebruik of soort biomassa stromen ? Beschrijf je bevindingen in een word document in ongeveer 500 woorden Opdracht week 2 deel 1