Dienstenrichtlijn toepassen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mr. P.A.E.M. Hogenhuis, tel Casus workshop vrij verkeer recht op digitale dienstverlening via de berichtenbox 3 november.
Advertisements

Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Overheid heeft Antwoord © Juriconnect 2008 Officiële bekendmakingen van de overheid Lucien de Moor Manager Juridisch cluster Overheid heeft Antwoord ©
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening De burger CENTRAAL Interactieve verwijzingen Toegankelijkheid Ranking Sep 2009 Vergeleken Gemeenten.
Welstand.info Systeem – Léon van BerloBegincolloquium – 16 December 2003 Welkom Introductie Afstudeerplan Plan van aanpak Relatie andere projecten WELKOM.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Arnold Lobbrecht Lenvis in het kort Arnold Lobbrecht
eHerkenning Richard Blad Werksessie eHerkenning, 17 januari 2012
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Nederlandse Gemeenten en Europa Annemiek Wissink
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Algemene inleiding Wabo
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
SBR: een toekomstvaste aanpak
Online via een forum Focusgroepen;. Indeling 1.Waarom een forum ipv een face-to-face FG? 2.Een kijkje in de keuken! 3.Voordelen 4.Nadelen  5.Praktisch.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
TOPTAKENWEBSITE GEMEENTE BEST
KCC4ALL.
Breda MENSEN Organisatie Gemeente GEBRUIKER Portal Bezoeker STAD Ondernemers.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.
Ondernemingsdossier Ervaringen en doorontwikkeling Bart Ekkelkamp Procesadviseur Gemeente Zwolle.
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
MijnOverheid Roadmap Louis Tinselboer
Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK.
Workshop Berichtenbox voor Bedrijven
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Implementatie Bestuursrechtelijke Geldschulden Implementatie Bestuursrechtelijke geldschulden 4 e tranche Awb Hoe te komen tot een succesvolle.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Tom Straeter en Pascal Belo Donderdag 27 maart 2014 Ondernemersplein Zeist.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
John Smits (voormalig projectleider RUD). Achtergrond Incidenten en Risico’s Geen grip op ketens Milieuboeven Service aan bedrijven Expertise en robuustheid.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: Uitwisselen gebruikservaringen Bart Oortwijn InfoMil RWS Leefomgeving.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Impressie e-factureren
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening
Algemene Verordening Gegevensbescherming youtube
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Transcript van de presentatie:

Dienstenrichtlijn toepassen a single digital gateway to

Dienstenrichtlijn toepassen Gedeputeerde Bert Pauli: “Als je koploper wil zijn op het gebied van kennis en innovatie, moet je ook dit soort zaken goed geregeld hebben.” http://www.youtube.com/watch?v=G-2mlGZfmMo Hiermee illustreer ik: de bestuurlijke betrokkenheid (essentieel om de kikkers in de kruiwagen te krijgen), een klantreis (hoe digitaal informeren en aanvragen) en de klantervaring (snelheid en gemak).

Brabantse pilot Elektronische Dienstenrichtlijn Wel behandelen: waarom?: de voordelen met wie: kennis delen en promotie gebruik, persoonlijke aanpak met collega’s en ondernemers Samenwerkende Catalogi: vult u wel correct? verplichte reply berichtenbox: hoe borgen? gebruik e-mail? de resultaten 2011-2014 Niet behandelen: LSP, ja-maars [eHerkenning, de 3D, software leveranciers], dig. handtekening, cross-border gebruik https://www.youtube.com/watch?v=tukMB1Djos8

Aanleiding pilot Doel Dienstenwet = adm.vereenvoudigen procedures en formaliteiten. Elektronisch systeem is noodzakelijke voorwaarde voor adm.vereenv. Uitnodiging PID: test elektr. voorzieningen. Provincie = contact met ondernemers, instellingen, mede-overheden De verplichtingen uit de Dienstenwet: -> screening/notificatie/opname Reikwijdtebesluit Dienstenwet -> nieuwe vergunningen: `lage hobbel’, eindig, LSP -> adm. samenwerken cross-border: IMI -> SC product beschrijven met optie berichtenbox: art. 8 jo 14 lid 1, sub c. Dw -> verplichte reply berichtenbox: art. 12, lid 5,6 jo art.14 lid 1, sub b. Dw Dienstenrichtlijn, art. 8 en de Dienstenwet zijn een uitzondering op het beginsel van nevenschikking: een bestuursorgaan heeft niet meer de keuze, het moet de elktronische weg openstellen. De keuze is aan de ondernemer of hij de conventionele papieren weg wenst te gebruiken.

1. de voordelen A. Informatie via Ondernemersplein: alle informatie toegankelijk op 1 plek en daar procedure afronden B. Transactie, bijstand via Berichtenbox: wettelijk gefundeerde aflevergarantie informatieveiligheid snelheid kostenbesparingen handig toekomstvast Plein: sneller zoeken, alles op 1 plek Box= transactie en bijstand, beperkt tot 6 voordelen juridisch: wettelijke aflevergarantie, bewijs (feitelijk archief), verplichte reply informatieveiligheid: encriptie, beveiligde e-mail snelheid: werkweek sneller dan post kostenbesparingen: ca. €460 mio 15 jaar handig: vaste adres gegevens, alle overheden aangesloten toekomstvast: standaard tool e-overheid bedrijven: ondernemersplein, ondernemingsdossier, NHR, OLO-berichtenbox (GTV KING en Bij12)

2. met wie? PS Noord-Brabant: Ec. programma Brabant, Regiepunt regeldruk en dienstverlening, I-visie en Nota vergunningenbeleid Ambassadeursbedrijven Ver. Brabantse Gemeenten RVO en GebruikersGroep Antwoordvoorbedrijven Bij12 en IPO-vakberaad Europees recht Europa decentraal en Infomil PS: Ec. programma Brabant, Regiegroep deregulering, I-visie en Nota vergunningenbeleid Adviesbureau’s bodemsanering, branches BouwendNederland, Platform K+leidingen

3. Samenwerkende Catalogi: vult u wel correct? Informatiefunctie artt. 7-9 Dw, MVT pag. 37: Verplichting productbeschrijvingen en e-formulieren duidelijk, ondubbelzinnig en gemakkelijk toegankelijk (Google vindbaar) te houden via Samenwerkende Catalogi en Decentrale regelgeving online. Praktijk: 1. minder produkten in ‘feed’ via SC dan aanwezig op website bevoegde instantie, of dan vermeld in Reikwijdtebesluit Dienstenwet 2. Dw-produkten (Reikwijdtebesluit Dw) geen informatie, optie berichtenbox en invulveld berichtenbox naam in eFormulier 3. slechte naleving SC redactie instructies 4. prioriteit bij vormgeving website, “toptaken”, “webrichtlijnen”

4. verplichte reply berichtenbox: hoe borgen? Sleutelbewaarders rol (berichten lezen en plaatsen) KCC Werkprocesbeschrijving, archivering: zie dossier DRL, Europa decentraal Ingang Eformulier met berichtenbox optie Communicatie medewerkers Monitor, opvolging –correcte bekendmaking- Goed geinformeerde, standvastige aanvragers OLO-berichtenbox (behandelmodule), zie Infomil.nl Digikoppeling berichtenbox-DMS

5. Gebruik e-mail Is niet veilig, bewustzijn gering bij overheid en bedrijf (‘gemak dient de mens’) Geen landelijke normering, jurisprudentie volgt feitelijke acceptatie e-mail Forum Standaardisatie BZK raadt af voor officiële overheidscommunicatie Belastingdienst en de Rechtspraak verbieden, art. 2:15 Awb besluiten Berichtenbox goed alternatief: beveiligde e-mail Telefonisch, persoonlijk contact blijft - daarna berichtenbox

6. resultaten 2012 ‘Basis op orde’ : Brabantsite -PPDC en aanvraagformulieren reply- proces berichtenverkeer en DMS Corsa sleutelbewaarder centraal bij KCC Brabantloket communicatie medewerkers GS besluit I verbreding Dw, art.2:15 Awb (PB 240/12) Alle vergunningen promotie ondernemers: brieven, (social)media, ambassadeursbedrijf, filmpje kennis delen GebruikersGroep AVB, seminars Met PS is afgesproken om tenminste 10% van de cases van inkomende aanvragen tegen het einde van de bestuursperiode via de berichtenbox afgewikkeld te hebben.

6. resultaten 2013 GS besluit II verbreding Dw, art. 2:15 Awb (PB 63-13) Alle subsidies Mystery aanvraag berichtenbox onderzoek Brabantse gemeenten (PBLQ, 2013): 54 % geen reactie 31 % antwoord, juridisch correcte toepassing Dw Voor veel gemeenten was dit de eerste keer dat zij iets ontvingen in de box, inloggegevens waren kwijtgeraakt. Hier hebben wij mee geholpen om iedereen samen met Helpdesk Antwoordvoorbedrijven weer een actief beheerd account in de berichtenbox te bezorgen.

6. resultaten 2014 Brabantse 66 gemeenten inmiddels weer actief, aansluiting 3 omgevingsdiensten GS besluit III verbreding Dw, art. 2:15 Awb, PB 80/14 Alle interbestuurlijke communicatie: overdracht archief vergunningen Wabo inzending 37 gemeentebegrotingen reactie bestemmingsplannen, 1 mei a.s. afschriften vergunningen en advisering gemeenten door RUD’s

Doorkijk 2015 en verder Promotie gebruik: EU-conferentie PSC’s met VW Telecom, bijeenkomst met Bouwend NL en Bond Ned. Architecten gebruiker-ondernemer onderzoek (Massaal digitaal) met Bol.com, EZ, BZK provincie als aanvrager van vergunningen gebruikt haar box implementatie functies gedifferentiëerde authenticatie en zoeken nieuwe Prov.Staten: iVisie en Nota vergunningenbeleid – ondernemingsdossier, berichtenbox en omgevingsdiensten Méer smart E-formulieren, digi-koppeling met DMS Corsa en met Handelsregister

Welke wensen hebben wij nog? Sam. Catalogi: Autoriteit monitoring & opvolging (Besluit art. 10 Dw, Nerpe?) 1 verplichte ICT standaard: compatibiliteit berichtenbox bij overheids transactiesysteem Wet e-overheid, generiek recht berichtenbox op verzoek van bedrijf: snel implementeren Bestuursakkoord organisatiebreed gebruik ‘achter de meterkast’ bij overheden (en bedrijven) witboek PSC, www.EU-GO.eu 3.0: 1 Europese Sam.Catalogi voor diensten én goederen rijksbrede norm voor omgang met e-mailverkeer (vgl. Stct. 2015-959) (Besluit fiscaal bestuursrecht) De Belastingdienst stelt externe e-mail en fax niet open voor het zenden van formele berichten zoals aanvragen, aangiften, (pro-forma) bezwaarschriften, (pro-forma) verzoeken en ingebrekestellingen. De Belastingdienst zal externe e-mail en fax met dergelijke formele berichten weigeren en niet inhoudelijk in behandeling nemen. Tegen een weigering is geen formeel bezwaar mogelijk. Wel geeft de Belastingdienst de afzender conform artikel 4:5, lid 1, onderdeel b, of artikel 6:6, onderdeel b, van de Awb de mogelijkheid het vormverzuim te herstellen door het bericht binnen een door de inspecteur gestelde termijn via een ander, wel opengesteld, kanaal aan te leveren.

Wat wil ik u meegeven? elektronische overheid: kwaliteit gegevensverwerking SC is cruciaal, vereist sturing+budget elektronisch verkeer, gegevenshuishouding en werkprocessen: project met bestuurlijke trekker is noodzakelijk introductie: nieuwe risico’s vallen mee alleen promotie bevordert gebruik en efficiencywinsten iedereen ambassadeur: persoonlijke benadering ondernemer nieuwe wetgeving e-overheid en beleidsreacties nodig rolverdeling ICT, Jurist, Webredactie vastleggen juridische dimensie: nieuwe rechtsvragen, toeneming complexiteit Europese dimensie bewustwording, kennis, belang goede procedures

Hartelijk dank voor uw aandacht Vragen?? meer info bij: Paul Hogenhuis Berichtenbox naam: provincie-noord-brabant Tel: +31736808087 Email: phogenhuis@brabant.nl Twitter:@Phogenhuis_pnb