Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
CHEMIE ONTDEK JE TALENT EN LAAT HET OPENBLOEIEN vrij technisch instituut KUNST WETENSCHAP MAATSCHAPPIJ WELZIJN TALEN KANTOORADMINISTRATIE HAARSTILIST OUDERENZORG.
Op stap naar secundair onderwijs
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Het secundair onderwijs
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
1 Jongeren met leerstoornissen in de secundaire school Tom Walgraeve VCLB-Projecten L&S BaO/SO.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt

2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en.
Info-groep 4 en 5 September Regels Inloop tot 8.30 uur Inloop tot 8.30 uur Klassendienst of zonnetjes Klassendienst of zonnetjes Dagprogramma op.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
ICT- Bronnenonderzoek
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso Colloquium 11 juni 2014.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Brussel 16 december Hoe ver is ‘de lat voor talen’ opgeschoven?
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Leerlijnen in relatie met de methode
Infoavond leerlingen 1ste jaar
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Jaarthema GVBS Pulle  Totaal aantal kinderen: 203  Kleuterschool: 87  Lagere school: 116.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
Overgang basis naar secundair
Jaarthema
2 de graad  Ten vroegste einde 2 de jaar na 1 ste graad  Eén certificaat BGV  Behalen leerplandoelstellingen 2 de graad Diploma  Ten vroegste einde.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Studiekosten in het secundair onderwijs OBPWO Joost Bollens en Mayke Poesen-Vandeputte.
Peilingsonderzoek in een notendop
Verschillen tussen scholen en klassen
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Aan de slag met spijbelrapporten
Toelichting biologie in GWW
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Welkom! structuur van onze school
Functionele rekenvaardigheid
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
Functionele rekenvaardigheid
Cijfergegevens leerrecht
INTRODUCTIE academiejaar
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
P)AV-netwerkdag functionele taalvaardigheid 5 november 2014
Transcript van de presentatie:

Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso Werkseminarie 20 november 2014

De peiling PAV

De peiling PAV Einde tweede leerjaar van de derde graad bso Getoetste eindtermen PAV: Functionele taalvaardigheid ET 1 De leerlingen kunnen uit mondelinge en schriftelijke informatie de essentie halen. ET 2 De leerlingen kunnen over die informatie reflecteren en ze evalueren. Functionele rekenvaardigheid ET 7 De leerlingen kunnen evenredigheden functioneel toepassen met onder andere het principe van de regel van drieën, percentrekenen en schaalgebruik. ET 8 De leerlingen kunnen in praktische situaties de verworven wiskundige denkmethodes uit de tweede graad zelfstandig toepassen (onder andere ordenen, schematiseren, structureren). Functionele informatieverwerving en -verwerking ET 11 De leerlingen kunnen relevante informatie in concrete situaties vinden, selecteren en gebruiken. ET 12 De leerlingen kunnen informatie uit uiteenlopend tekstmateriaal begrijpen en gebruiken. Maatschappelijk en ethisch bewustzijn, weerbaarheid en verantwoordelijkheid ET 23 De leerlingen kunnen maatschappelijk relevante formulieren lezen, invullen en controleren. 4 lesuren verspreid over 2 dagen met telkens een pauze tussen 2 lesuren Design: elke combinatie komt voor, elke schaal wordt bij de helft van de scholen afgenomen.

De steekproef 3381 leerlingen 384 klassen 124 vestigingsplaatsen 116 scholen

Resultaten per domein

Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

Op basis van een tabel moet de leerling bij de eerste voorbeeldopgave een aantal stellingen beoordelen op hun correctheid. Voor het beoordelen van de eerste stelling moet de leerling een vergelijking tussen de verschillende aanbieders maken. Ook bij de tweede stelling moet de leerling een vergelijking maken, namelijk tussen de scores op verschillende criteria voor één aanbieder. De meeste leerlingen (86%) maken een correcte beoordeling van beide stellingen. We verwachten van de cesuurleerling dat die de opgave beheerst.   86% juist

Voorbeeldopgave 3 geeft de inhoudstafel van een handleiding Voorbeeldopgave 3 geeft de inhoudstafel van een handleiding. De leerling moet correct inschatten onder welke rubriek het knipperende lampje aan bod zal komen en dan de inhoudstafel correct aflezen. Bijna drie vierde van de leerlingen (74%) lost de opgave juist op. De leerlingen moeten de opgave beheersen om de eindtermen te bereiken. 74% juist (p. 45)

Bij deze opgave moeten de leerling aan de slag met een grafiek en een vergelijking maken tussen de verschillende gegevens uit de grafiek. Iets meer dan de helft van de leerlingen (56%) beoordeelt beide stellingen correct. Voorbeeldopgave 7 is de laatste opgave die de cesuurleerling onder de knie moet hebben.  46% juist 

Resultaten per leerlingengroep

Resultaten per leerlingengroep 59% jongens

Schoolse achterstand

Resultaten per leerlingengroep Van de leerlingen uit de steekproef zit 37 procent op leeftijd. De meeste leerlingen (42%) hebben één jaar schoolse achterstand. Een vijfde (20%) van de leerlingen heeft twee of meer jaar schoolse achterstand.

Thuistaal

Resultaten per leerlingengroep

Resultaten per studiegebied

Resultaten per studiegebied

Resultaten per studiegebied

Resultaten per studiegebied

Samenhang met toetsprestaties

Overzicht achtergrondkenmerken Leerlingkenmerken Schoolkenmerken Geslacht Schooltype Leeftijd Onderwijsnet Thuistaal Verstedelijkingsgraad Aantal boeken thuis GOK-concentratiegraad Leermoeilijkheden   Sociaal-economische status Studiegebied

Lezen Luisteren Rekenen IVV   Lezen Luisteren Rekenen IVV Leerlingkenmerken Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) één jaar achter op leeftijd - meer dan één jaar achter Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie Dyscalculie Andere leerproblemen Dyslexie: eerder klein effect

Leerproblemen Totaal: 32% leerproblemen

  Lezen Luisteren Rekenen IVV Gezinskenmerken Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal -  - uitsluitend andere taal Gunstige sociaal-economische status van het gezin + Aantal boeken thuis (t.o.v. 0 tot 10) 11 tot 25 26 tot 100 meer dan 100

Schoolloopbaantype

Lezen Luisteren Rekenen IVV   Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso + 1ste leerjaar A of B – 2de leerjaar A – bso 1ste leerjaar A of B – 2de leerjaar A – tso/kso 1ste leerjaar A of B – 2de leerjaar A – aso atypische schoolloopbaan - Studiegebied Bouw Ruim één vierde (28%) van de leerlingen heeft in het secundair één of meerdere jaren gedubbeld. Van hen bleef 82 procent één keer zitten en 18 procent twee of meerdere keren. Leerlingen die in de tweede graad in het aso, tso of kso zaten, hebben vaker een jaar overgedaan in het secundair onderwijs dan leerlingen die in het bso zaten in de tweede graad.

Samenvattend Zwakke resultaten voor lezen, luisteren en rekenen. Betere resultaten voor IVV. Sterke samenhang met thuistaal dyscalculie voor rekenen en IVV twee of meer jaar schoolse achterstand (behalve lezen) schoolloopbaan Bijna geen schoolverschillen meer na controle voor achtergrondkenmerken. Formulieren: basiselementen geen probleem, maar zelf info selecteren moeilijker