Participatie, zelfhulp en ervaringsdeskundigheid: what’s in a word?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Centrale werkwinkel D:
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Risico’s en gevaren van techniek
Justitie & hulpverlening
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
21 Maart 2013: Startbijeenkomst experimenten transitie begeleiding in Breda ‘Zorg voor elkaar’
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Sociale Studies Workshop alumnidag
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Inhoud van deze synthese :
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
In voor Zorg 10 februari 2010 Samenwerkingstraject gemeente ‘s Hertogenbosch – Zorginstellingen Carla Klomp Frank Pleijers.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Begeleidingsplannen GGZ
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Dossier Empowerment.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Fietje Schelling Brenda. Inspiratie van Ervaringsdesku ndigen.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
F O V I G de federatie van gebruikersraden en ouderverenigingen in voorzieningen voor personen met een handicap Presentatie FOVIG.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Geïntegreerd breed onthaal
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Wij komen centraal te staan !
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Participatie, zelfhulp en ervaringsdeskundigheid: what’s in a word? Prof. dr. Koen Hermans 1

Vertrekpunt: hulpverlening is zeer sterk uitgebouwd, maar… 27,6% van de 18-plussers heeft ooit minstens één psychische stoornis 1 op 10 (= 10,7%) in het afgelopen jaar 1 op 3 van personen met stoornis zoekt daadwerkelijk hulp Zoekgedrag hangt samen met type van aandoening: Stemmingsstoornissen (43,2%) Angststoornissen (38,1%) Alcoholgerelateerde stoornissen (16,5%) Bij 4 van de 5 personen die hulp zoeken, volgt een behandeling

Drempels verminderen toegankelijkheid Toegankelijkheid: ruime definitie Het ervaren van een probleem De stap zetten naar de hulpverlening Toegelaten worden Hulp krijgen

Determinanten Determinanten van gebruik van voorzieningen: Individuele hulpvrager Hulpverlener Interne organisatie in voorziening Globaal systeem van zorg Maatschappelijke factoren

Individuele hulpvrager Psychologische en sociologische mechanismen Economisch, cultureel en sociaal kapitaal van hulpvrager Gemis van bepaalde vaardigheden : taal, communicatieve vaardigheden Aard van de problematiek: maatschappelijke devaluatie Psychologische en sociologische mechanismen Economisch, cultureel en sociaal kapitaal van hulpvrager Lekenmodellen versus professionele modellen Leefstijl: roken, eetgedrag Gemis van bepaalde vaardigheden : taal, communicatieve vaardigheden Aard van de problematiek: maatschappelijke devaluatie Kosten en baten van hulpverlening: Negatieve ervaringen Roddels en vooroordelen Controle verliezen Types van hulpvragers: Zorgzoekers Zorgwekkende zorgmijders: overlevingscultuur

Individuele hulpvrager (2) Kosten en baten van hulpverlening: Negatieve ervaringen Roddels en vooroordelen Controle verliezen Types van hulpvragers: Zorgzoekers Zorgwekkende zorgmijders: overlevingscultuur

Hulpverlener Sterke professionalisering van de zorg  hoger opgeleide hulpverleners Toegenomen specialisatie  expertosis Te hoge verwachtingen Ongeschreven regels hulpvrager zet zelf de eerste stap hulpvrager is bereid om zijn situatie aan te pakken oplossingsgerichte benadering bij hulpverlener

Interne organisatie Complexe werkomstandigheden werkingsmiddelen onaangepast aan de uit te voeren taken (wachtlijsten in de zorg) de vraag heeft neiging toe te nemen tot op het niveau van het aanbod prestaties zijn niet gemakkelijk te meten Complexe werkomstandigheden werkingsmiddelen onaangepast aan de uit te voeren taken de vraag heeft neiging toe te nemen tot op het niveau van het aanbod vage, ambigue, tegenstrijdige doelstellingen prestaties zijn niet gemakkelijk te meten Gevolgen: De job is in zekere zin onmogelijk uit te oefenen in ideale termen. Ontwikkeling van strategieën en routines om met deze moeilijkheden om te gaan Rantsoeneren van de dienstverlening aanpassing van het jobconcept Aanpassen van de opvattingen over de cliënten

Interne organisatie: gevolgen De job is in zekere zin onmogelijk uit te oefenen in ideale termen. Ontwikkeling van strategieën en routines om met deze moeilijkheden om te gaan Rantsoeneren van de dienstverlening aanpassing van het jobconcept Aanpassen van de opvattingen over de cliënten

Uitvoeringsstrategieën Rantsoeneren van de dienstverlening opleggen van financiële en psychologische kosten weerhouden van informatie ‘first-come, first served’ principe Gevaar van afromen Rantsoeneren van de dienstverlening opleggen van financiële en psychologische kosten weerhouden van informatie ‘first-come, first served’ principe standaardisering versus flexibiliteit ongelijke behandeling : afromen : in termen van succescriteria sociale waarde van de cliënt voldoening van cliënten Aanpassing van het werkconcept: Specialisatie doelverschuiving ontkennen van eigen handelingsruimte: ‘het is de wet’ Aanpassingen aan de opvattingen over cliënten: mentaal verkleinen van de cliëntengroep onderverdelingen van de cliëntenpopulatie: ‘de gehoorzame leerling’, ‘de waardige cliënt ‘blaming the victim’

Globaal zorgsysteem Complexe organisatie van de zorg Sterke categorialisering van het aanbod: gevaar van sectoralitis Hoe continuïteit van zorg realiseren? Rationalisering van het aanbod: Effectiviteit en efficiëntie Gevaar van afroming Wat met hulpvragers die niet zo gemakkelijk in aanbod passen Organisatie van de zorg op basis van categoriale, geografische, levensbeschouwelijke en functionele criteria Sterke categorialisering van het aanbod: gevaar van sectoralitis Hoe continuïteit van zorg realiseren? Rationalisering van het aanbod: Effectiviteit en efficiëntie Gevaar van afroming Wat met hulpvragers die niet zo gemakkelijk in aanbod passen deïnstitutionalisering van de zorg: Van zorg in instellingen naar zorg in de samenleving Voldoende zorg in de samenleving? commercialisering van de zorg: kinderopvang: solidariteitsmechanisme ouderenzorg

Toegankelijkheid : blijvende uitdaging Toegankelijkheid realiseren blijft continue opdracht voor hulpverlening Drempels maken duidelijk dat op verschillende niveaus actie nodig is

Participatie in de zorg “Participatie betekent inspraak in besluitvorming en actieve deelname aan activiteiten zoals planning, evaluatie, hulpverlening, onderzoek, training, … vanuit de ervaringsdeskundigheid van de persoon, in partnerschap met professionals

Vormen van participatie informeren: hierbij is er sprake van een eenzijdige informatiestroom naar patiënten Consultatie: informatiestroom eenzijdig, maar van de patiënten of familieleden naar de hulpverlener of beleidsmaker. Adviseren : Wanneer de patiënten of mantelzorgers betrokken worden in het debat Meebeslissen: inbreng van patiënten ook in beslissingen. Volledige beslissingsbevoegdheid wanneer de patiënt de mogelijkheid heeft om zelf beslissingen te nemen.

Participatie kan plaatsvinden op verschillende niveaus: tussen de patiënt en de zorgverstrekker, op organisatieniveau, op lokaal, regionaal, nationaal beleidsniveau Wie participeert: patiënten, mantelzorgers, lotgenoten en zelfhulpgroepen, vertegenwoordigers en patiëntenorganisaties, consumentenorganisaties, burgers

Iedereen is voor, maar… Participatie vraagt tijd Participatie vraagt delen van macht Participatie vraagt om mekaars taal te leren kennen Participatie vereist ‘representativiteit’ ….

Definitie Zelfhulpgroepen (Trefpunt Zelfhulp) Zelfhulpgroepen zijn vrijwillige, meer of minder gestructureerde samenwerkingsverbanden van mensen wier activiteiten gericht zijn op het beheersen en overwinnen van aandoeningen en psychische of sociale problemen waardoor ze, persoonlijk of als verwanten, getroffen worden. Hun doel is het bewerkstelligen van een verbetering in de persoonlijke levensomstandigheden van mensen en vaak ook een verandering van hun sociale en politieke omgeving. In hun activiteiten benadrukken ze gelijkberechtiging, authenticiteit en wederzijdse steun. De groep is een middel om de externe (sociale, maatschappelijke) en interne (persoonlijke, geestelijke) isolatie op te heffen. Ervaringskennis en -deskundigheid vormen de basis van hun optreden. Daarmee onderscheiden ze zich van andere vormen van vrijwilligerswerk en burgerengagement.

Motieven van leden van zelfhulpgroepen Men is op zoek naar informatie Het doel van de vereniging spreekt aan. Men is op zoek naar mensen in eenzelfde situatie, men zoekt lotgenotencontact Men zoekt oplossingen, behandelingen Men is nieuwsgierig Men wil zichzelf realiseren Men wil zich vergelijken met anderen Men wil onbekend terrein verkennen Behoefte aan contact, delen van ervaringen Men wil ergens bij horen Men zoekt geborgenheid Men heeft nood aan steun, hulp en raad

Zelfhulp: werkt het ? Gezondheidswinst: Economische winst: Minder herval meer zelfvertrouwen en zelfrespect; verbeterd sociaal leven; minder negatieve gevoelens/meer positieve gevoelens Economische winst: Minder medical shopping Betere opvolging van behandeling minder recidive; vermindering van het aantal psychiatrische opnames. Verbetering relatie patiënt-zorgverlener: Door ervaringen te delen met lotgenoten leert men zorgen, twijfels of vragen onder woorden te brengen. Lotgenoten sterken ook de idee dat mensen het recht hebben om te vragen wat ze willen. Meer maatschappelijke participatie

Waarom werkt het? Gevoel hebben begrepen te worden Veilig het verhaal kunnen doen De kracht van de groep : sociale netwerkvorming Eerder om ‘wederzijdse hulp’ dan ‘zelfhulp’ Helper: een verbeterd zelfbeeld, een hogere status en prestige Rolmodellen in de groep Net die wederzijdse hulp is meerwaarde tov professionele hulp Wederzijdse hulp als vorm van ‘empowerment’  maar groepen geven verschillend invulling aan die principes en krachten

Relatie met professionele hulp De relatie tussen zelfhulpgroepen en ggz-instellingen en verslavingszorg: afstandelijk en soms zelfs afwijzend Zelfhulpgroep was in feite kritiek op professionele hulp te veel ziektegeoriënteerd zijn, te weinig aandacht hebben voor het individu als persoon en te weinig aansluiten op de belevingswereld en de visie van cliënten. Groeiende toenadering: van anti-professionalisme naar partnerschap

Waarom toenadering Elk heeft eigen expertise en mogelijkheden Verhogen van toegankelijkheid van zelfhulpgroepen Aanbod van zelfhulp inbouwen in professionele hulp

Succesfactoren bij samenwerking Respecteer de autonomie van de zelfhulpgroep Zelfhulpgroepen en professionals hebben elk hun eigen opdracht. Ze bieden elk hulp en ondersteuning op een andere manier. Beiden zijn nodig en vormen een aanvulling: zowel technische know how en curatieve zorg als begrip en morele steun, contact met lotgenoten en begrijpelijke informatie. Zorg voor een transparante samenwerking Weten hoe een ander werkt is een voorwaarde voor een geslaagde samenwerking. Professioneel en zelfhulpgroep moeten op de hoogte zijn van elkaars aanpak en werkwijze. Overleg is dus noodzakelijk. Welke zelfhulpgroepen actief in regio? Hoe werken ze? Leer elkaar en elkaars doelstellingen kennen!

Zorg voor voldoende draagvlak in de organisatie Het is belangrijk dat de directie zich positief uitlaat over patiëntenverenigingen. Praktische invulling: ervoor zorgen in een ziekenhuis dat zelfhulpgroepen een plaats krijgen binnen de instelling bijvoorbeeld door ze een plaats te geven in een behandelingstraject. Moedig interactie aan Samenwerking hoeft niet altijd formeel en direct te zijn. De ene groep wenst liever een hechte band, de andere een losse relatie. Hoe de interactie verbeteren? Stel een aandachtsverantwoordelijke aan binnen de organisatie: een aanspreekpunt. Organiseer een structureel overleg. Kies het juiste moment Niet alle zelfhulpgroepen zijn al even ver gevorderd op het pad naar samenwerking. Niet opdringen dan...

Uitgangspunten voor samenwerking (Tri Zelfhulpgroepen en instelling voor ggz- en verslavingszorg vullen elkaar goed aan. Er moet over en weer voldoende kennis zijn over elkaars werkwijze. Er moet respect zijn voor elkaars werkwijze. De autonomie van zelfhulpgroepen moet in acht worden genomen. De keuze voor deelname aan zelfhulpgroepen ligt altijd bij de deelnemer of cliënt zelf. Doel van de samenwerking moet altijd zijn dat het hulpaanbod voor iemand met een verslavingsprobleem verbetert. Dit geldt ook voor de familie en naastbetrokkenen van een verslaafde. In de samenwerking met zelfhulpgroepen moet aandacht zijn voor de groepen voor familieleden en andere naastbetrokkenen van verslaafden.

Wat kunnen hulpverleners doen op de hoogte zijn en blijven van het zelfhulpaanbod in de regio; zelfhulpgroepen uitnodigen om voorlichting te geven aan cliënten en aan hulpverleners; vertegenwoordigers van zelfhulpgroepen uitnodigen om elkaar te leren kennen en te weten van elkaar wat je wel en niet doet; cliënten en naastbetrokkenen op verschillende momenten in de behandeling schriftelijk en mondeling informatie geven over zelfhulp; cliënten en naastbetrokkenen helpen bij het zetten van de eerste stap naar zelfhulpgroepen toe

Wat kunnen voorzieningen doen het faciliteren van zelfhulpgroepen (ruimtes, folders, …) het aanwijzen van een contactpersoon voor de zelfhulpgroepen in de regio. ervoor zorgen dat hulpverleners bijscholing krijgen over zelfhulp, bijvoorbeeld door zelfhulp op te nemen in de modules voor deskundigheidsbevordering; ervoor zorgen dat cliënten informatie krijgen over zelfhulp ervoor zorgen dat naastbetrokkenen voorlichting over zelfhulp krijgen en geattendeerd worden op groepen in de regio; ervoor zorgen dat zelfhulp een plek krijgt binnen behandelprogramma’s.

Wat kunnen zelfhulpgroepen doen instellingen actief benaderen voor een kennismaking en aanbieden om voorlichting over zelfhulp (mede) te verzorgen; duidelijk maken hoe zelfhulpgroepen werken en hoe ze te bereiken zijn. aanbieden van toegankelijk voorlichtingsmateriaal over de werking en uitgangspunten van zelfhulpgroepen. attenderen van deelnemers op het hulpaanbod van instellingen voor ggz- en verslavingszorg als iemand in crisis dreigt te raken of als het idee bestaat dat er meer ondersteuning nodig is dan zelfhulp.

Ervaringsdeskundigheid Met anderen communiceren over ervaringen die tot dan toe alleen zijn ondergaan; Afstand nemen van ervaringen en erop reflecteren (het eigen verhaal maken); Van een ik-verhaal een wij-verhaal (ervaringsverhaal) maken; Het ervaringsverhaal bruikbaar maken voor kennisoverdracht aan medecliënten, studenten en professionals

Definitie volgens Tambuyzer et al (2011): Wie zijn ervaringsdeskundigen? personen met een psychische kwetsbaarheid; met GGZ-ervaring die een fundamentele impact heeft (gehad) op het leven; die al een proces hebben afgelegd binnen een organisatie; die ervaringen van lotgenoten kennen; die gemotiveerd zijn om zich in te zetten in het kader van dit leerproces.

Ervaringsdeskundige vs Begeleider in GGZ met ervaringsdeskundige Taken Begeleider met ervaringsdeskundigheid lotgenoten helpen d.m.v. begeleidingstaken in zelfhulpgroepen en herstelwerkgroepen vorming, training en opleiding aan zorgverleners voorlichting, informatie en advies aan alle betrokkenen (bvb. advisering bij bestuur, beleid en ontwikkeling van programma’s) vertegenwoordiging en belangenbehartiging van cliënten

Besluit Participatie vraagt om verbinden van verschillende vormen van kennis: Wetenschappelijke kennis Professionele kennis Ervaringskennis Niet vanuit gelijk willen krijgen, maar vanuit van mekaar willen leren kennen en aanvullen Zelfhulpgroepen als bron van ervaringskennis Zelfhulp als onderdeel van een effectieve aanpak van verslaving

Let op valkuilen Eigenheid bewaken van zelfhulpgroepen Zelfhulp /lotgenotencontact mag geen verplichting worden Ervaringsdeskundigheid op oordeelkundige manier inschakelen Belang van participatiecultuur in professionele zorg