Methoden, technieken en media voor interne communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professioneel sturen.
Advertisements

Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Presentatie nieuwe media
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Communicatieproces .
27 januari Slimmer Communiceren Met medewerkers die plaatsonafhankelijk werken toch een hogere productiviteit bereiken? U kunt al uw communicatie.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Begeleiden Management Verkoopspecialist.
Social Media.
Bureau informatie Alympus Personeelsadvies B.V. © Alympus.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Leidinggeven H4 Motiveren Logistiek teamleider.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Effectief communiceren
Management en leidinggeven
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Even voorstellen .
Management en leidinggeven
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Naar een duurzaam HRM beleid
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Dienstenmarketing Week 4.
DAVID PINTO
Fysieke werkomgeving bij nieuw- en verbouw Bart de Zwart, AStri beleidsonderzoek en -advies Marga Ruitenbeek, docente wiskunde Wouter Prins, CNV Onderwijs.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
CRM vanuit het incidenten perspectief
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Hoofdstuk 1 Taken Teamleider
Inspelen op innovaties
Transparantie over Toegang master
Leidinggeven Hoofdstuk 4 Motiveren.
Onafhankelijke vereniging voor contact en onderlinge steun
Transcript van de presentatie:

Methoden, technieken en media voor interne communicatie Bron: BOOMSMA, Sjoerd. Methoden, technieken en media voor interne communicatie. Sigma, 2002, z.p.

Wat is de kwaliteit van communicatie? 4 dimensies van Garvin: 'Competing on the eight dimensions of quality‘ - De kwaliteit van de boodschap - De zendkwaliteit - De ontvangskwaltiteit - De transmissiekwaliteit

Is communiceren zo makkelijk als het lijkt? Media wordt complexer (technologische ontwikkelingen) Emoties en gevoelens zijn er ook bij betrokken Vereist kennis en methoden van technieken Vereist inzicht in ICT

Veranderde rol van communicatie Informeren Beïnvloeden Speelt in op gevoelens medewerkers Doelen: - Motivatie - Betrokkenheid - Loyaliteit - cultuur

Het gebruik van communicatiemiddelen Computers, video, internet, mobiele telefonie,... E-mail speelt hierin belangrijke rol! Oude vertrouwde vormen van schriftelijk en mondelijk communiceren: nog steeds efficiënt! Interne communicatie bestaat uit: - Taakgerichte communicatie - Voorwaardenscheppende communicatie - Beleidsondersteunende communicatie

Mondelinge communicatie Blijft beste medium Drie vormen: - Communicatie tussen twee personen - Communicatie in kleine groepen - Presentaties en bijeenkomsten

Communicatie en motivatie De piramide van Maslow: hiërarchie binnen onze behoeften Herzberg: motivatie- hygiënetheorie over het motiveren van medewerkers

Enkele belangrijke media Personeelsblad: - Beleidsondersteunend - Voowaardenscheppend - Aanvullend medium in communicatiemix 4 functies: - Spiegelfunctie - Vensterfunctie - Microscoopfunctie - telescoopfunctie Handboeken: ISO-rage heeft behoorlijk bijgedragen Goede, heldere handboeken → belangrijk!

Communicatie en kwaliteit Belangrijke peilers: - Creativiteit - Flexibiliteit - Samenwerking Kwaliteitsprogramma's gaan samen met: - Informatieverstrekking - Opiniërende voorlichting - Motivatie en tevredenheid

Tips Communicatie valt altijd te verbeteren Communicatie toont waarneembare symptomen Oorzaak probleem ligt dieper Relaties en verhoudingen onder medewerkers  niet onbelangrijk!