Krachtige leeromgevingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Collectief portfolio groep 3
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
Docent medmec = Wil Adolfs
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Portfolio
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Rekenproblemen en Dyscalculie
Workshop Rekenen groep 5 t/m 8
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Beoordelen met behulp van rubrics
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Krachtige leeromgevingen
Workshop evalueren Dcp
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Krachtige leeromgevingen
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
Bijeenkomst September 2015
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Krachtige leeromgevingen
De juiste route naar het juiste doel
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Leergang LOB: verdiepingsmodule
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Krachtige leeromgevingen Groepssessie 2: Evalueren en toetsen Versie groep 3

Structuur Evaluatie Vragen stellen Oefening vragen stellen Rubrics Oefening rubrics Toelichting praktijkopdracht

Evaluatie: begripsomschrijving Thorpe (1988): “Evaluatie is het totale proces van het verzamelen, analyseren en interpreteren van informatie over elk mogelijk aspect van een instructie-activiteit, met als doel een uitspraak te doen over de effectiviteit, de efficiëntie en/of een andere impact“

Functie van de evaluatie .

Feden en Vogel (2003) “Research suggests that we do far too much summative, and not enough formative assessment.”

Formatieve evaluatie “Assess while you teach, teach while you assess” Formatieve evaluatie niet loskoppelen van feitelijke instructie en leeractiviteiten!

Formatieve evaluatie Elke vraag, opgave, oefening, opdracht die gedurende de instructie wordt gegeven = een vorm van formatieve toetsing. Geen aparte activiteit => leermoment ! Draagt bij tot betere leerresultaten

Evaluatie: enkele technieken Vragen stellen Rubrics

Vragen stellen Summatieve evaluatie Formatieve

Vragen stellen Summatieve evaluatie Toetsen, examens, … Doel : oordeel uitspreken over de mate waarin de leerdoelen bereikt zijn

Technieken Hier gaan we verder niet op in tijdens deze groepssessie.

Vragen stellen Formatieve evaluatie Tijdens het instructieproces Doel: leerlingen tot bepaalde inzichten of tot het oplossen van een probleem brengen Goede vragen stellen = moeilijk !

Ontwikkelen declaratieve kennis

Vragen stellen Hoe hoger de kwaliteit van de vraag, hoe hoger het niveau van cognitieve verwerking Taxonomie van Bloom geeft een duidelijk zicht op niveau van cognitieve verwerking

Bloom - gedragsdimensies Bloom revised

Taxonomie van Bloom inhoudsdimensies

Link starters en taxonomie Bloom

Inoefenen – begeleide oefening Vragen stellen We bekijken volgend filmfragment: http://www.klasse.be/tvklasse/19866-Heeft-er-iemand-nog-vragen#.UlqzXLFCTIU Let op de vraagstelling. Wat loopt er fout? Formuleer 3 vragen van een hoog niveau Typeer de vragen volgens de taxonomie van Bloom

Inoefenen – zelf aan de slag Vragen stellen Neem het leermateriaal uit groepssessie 1 er terug bij Bekijk de geformuleerde lesdoelen Bedenk 5 vragen die gericht zijn op het bereiken van de lesdoelen Typeer de vragen volgens de taxonomie van Bloom

Rubrics Focus op complexe leerdoelen Aandacht voor criteria Aandacht voor niveaus van kwaliteit = indicatoren Te ontwikkelen door: Leerkracht Leerling Geschikt voor summatieve en formatieve evaluatie

Aanpak ontwikkeling rubric Kies criteria voor verwacht gedrag bijv. 4 tot 15 statements die criterium beschrijven Bepaal bandbreedte die verschil in bereiken criterium weergeven bijv. 0-5 of kwalitatieve termen Werk een beschrijving uit voor elke waarde in de bandbreedte Concreet observeerbare/vaststelbare kwalificaties

Rubrics voorbeelden LO: De leerlingen voeren een overslag uit op een opstelling naar keuze

Niveaus Indicatoren Criteria

Rubrics voorbeelden Aardrijkskunde: De lln. beschrijven de weersituatie voor verschillende plaatsen in West-Europa a.d.h.v. de interpretatie van de weerkaart.

Rubrics voorbeelden Biologie: De leerlingen maken een schematische voorstelling op posterformaat van het fotosyntheseproces in een cel van een blad.

Rubrics voorbeelden Fysica: De leerlingen lossen met behulp van de wetten van Newton en de formules uit de kinematica complexe fysische vraagstukken op naar de gevraagde grootheid volgens het geziene stappenplan.

Inoefenen – zelf aan de slag Rubrics Lesdoelen per vakgebied: LO: De lln. stellen remediëringsoefeningen op voor de geobserveerde fouten van elkaar bewegingsverloop. Wiskunde: De lln. bespreken stelsels van vergelijkingen van de eerste graad.

Inoefenen – zelf aan de slag Rubrics Lesdoelen per vakgebied: Biologie: De lln. maken een mindmap van alle anticonceptiemethodes met hun voor- en nadelen en hun betrouwbaarheid. Chemie: De lln. bepalen alle mogelijke reacties in een gegeven elektrolysecel in functie van een aangelegd tegengestelde spanning.

Bekijk de rubric van een ander duo en vergelijk. Werkwijze: Stel per 2 een rubric op die één van de voorgaande lesdoelen evalueert. 4 criteria minimaal 3 kwaliteitsniveaus (indicatoren) Bekijk de rubric van een ander duo en vergelijk.

Praktijkopdracht

Praktijkopdracht De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen: Voorblad Tabel met daarin de 15 vragen, opdrachten, instructies + de  typering volgens de taxonomie van Bloom + link met de lesdoelen Complex leerdoel + omschrijving van de opdracht Uitgewerkte rubric (minimum 4 x 3) Bijlagen

Evaluatiecriteria Deel 1: Vragen stellen De vragen (opdrachten, instructies) dragen bij tot het bereiken van de lesdoelen De link met de lesdoelen wordt aangetoond Alle gedragsniveaus komen minstens 1 keer aan bod Er worden voldoende vragen gesteld van een hoog niveau De vragen (opdrachten, instructies) zijn concreet en enkelvoudig geformuleerd

Evaluatiecriteria Deel 2: Rubric Het leerdoel betreft complexe kennis De opdracht wordt duidelijk omschreven Er is een logisch verband tussen criteria en indicatoren Er is een logisch verband tussen criteria en complex leerdoel Relevantie van de criteria voor het onderwijsvak De indicatoren hebben een duidelijke niveauopbouw De criteria zijn observeerbaar De criteria zijn eenduidig

Checklist

Feedbacksessie groep 3 Donderdag 4 december 17.30-19.30u Locatie Aud 4 Dunantlaan 2 Inschrijven + vragen posten op forum groep 3 Minerva Bron afbeelding: http://www.hnwb.nl/wp-content/uploads/2012/08/discussie.jpg