Peilingsonderzoek in een notendop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Advertisements

Inschrijven op een vervolgopleiding
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
- INFORMATIE VOOR OUDERS OVER P4- Samen naar het examen.
Informatieavond donderdag 24 oktober 2013
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Uitwisseling Instaptoetsen: Enkele methodologische beschouwingen
Eindwerk zesde jaar.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Informatieavond H5 / A6 Cursus Toetsweken Toetsweek 1vr 1 nov t/m vr 8 nov inhaaltoetsenwo 13 nov herkansingvr 22 nov vergadering A6 / H5wo.
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
1e Leveranciersdag 4 juni 2013
Amsterdam Marketing.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
19.00: Leerjaar 3O. Westers 19.20: Lengerich en TecklenburgM. Mulder 19.30: Mentor-gedeelte V3a, dhr. W. van Doorn V3b, mw. M. van den Eynde / dhr. A.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Welkom Voorlichting vwo 6
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Leerstof versus leerling: het verschil tussen
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso Colloquium 11 juni 2014.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Brussel 16 december Hoe ver is ‘de lat voor talen’ opgeschoven?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw Stuurgroep 16 november 2011.
Ouderavond 6 vwo uurLeerjaar 6 Dhr. Westers uur Studie en beroep Mevr. Fortuin uurMentoren.
Ouderavond 5 VWO uur Leerjaar 5 O. Westers uur Studie en beroep S. Fortuin uur Naar de mentor Dhr. C. Beerling Dhr. R. Bosshardt Dhr.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
PILOT REKENTOETS VO 2013 Mark Martinot / Henny Tax Cito
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Informatieavond HAVO 4. Begeleiding op school A. Weijenberg en A. Greven (na 5 november) Profielcoördinator NG/NT VWO ( ) Docent Engels Profielcoördinator.
Informatieavond HAVO 4 C&M.
Informatieavond HAVO 4 E&M.
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
JAARPROGRAMMA 2012 KBO GELDROP. JAARVERGADERING VAN KBO GELDROP OP 19 APRIL OP DONDERDAG 19 APRIL ZAL IN GEMEENSCHAPSHUIS ZESGEHUCHTEN ONZE JAARVERGADERING.
Ouderavond H4 en A4 Cursus WELKOM. Indeling schooljaar m.i.v. week 39  2 toetsen per week Periode 1ma 26 aug t/m vr 8 nov vergadering H4 /
Inrichtingsplan Tattitraat Programma IP Tattistraat
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
DOne Doorgedreven ondersteuning naar nieuwe economie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ombouw Amstelveenlijn
ERIC Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek.
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
Kerngegevens per Deelname bijeenkomsten 2014 Gemiddeld 2014: 66 (19%) 2013: 63 (18%) 2012: 62 (19%) mei jan juli juni okt nov.
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Rekenen met verdeelsleutels
Ouderavond vwo 9 september 2015 Het examenjaar Het verloop van het examenjaar 1516 (1) Tentamenperiode 25-9 okt Herkansing T1 en T210 nov Tentamenperiode.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Transcript van de presentatie:

Peilingsonderzoek in een notendop STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peilingsonderzoek in een notendop Werkseminarie 20 november 2014

Peilingsonderzoek in een notendop

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 opdrachtgever nov 2013 mei 2013 mei 2012 eindtermen selectie en groepering sept – dec 2013 jan – mei 2014 sept 2011 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 itemontwikkeling interne feedback nov 2013 mei 2013 mei 2012 gedetacheerde leerkrachten feedback interne stuurgroep sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 vooronderzoeken nov 2013 mei 2013 mei 2012 bij leerlingen bij experten sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 kalibratieonderzoek nov 2013 mei 2013 mei 2012 500 leerlingen per schaal representatieve steekproef sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering meetschaal okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 makkelijkste opgave moeilijkste opgave nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering meetschaal okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 makkelijkste opgave moeilijkste opgave nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 peiling nov 2013 mei 2013 mei 2012 1500 leerlingen per schaal representatieve steekproef sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

Cesuurbepaling

Algemene introductie over de cesuurbepaling centrale vraag welke opgaven moeten leerlingen onder de knie hebben opdat we kunnen zeggen dat ze de eindtermen beheersen? wie? verschillende actoren uit het onderwijsveld: leerkrachten, pedagogisch adviseurs, lerarenopleiders,… wie niet? de onderzoekers of de toetsontwikkelaars!

Algemene introductie over de cesuurbepaling cesuur bepalen wat? norm vastleggen op de meetschaal welke opgaven moet een leerling aan het einde tweede leerjaar derde graad bso onder de knie hebben om te kunnen zeggen dat hij of zij de eindtermen beheerst? referentiepunt = eindtermen ≠ wat de ‘modale leerling’ kan, wat de eigen leerlingen kunnen, of wat àlle leerlingen kunnen ≠ de leerplannen en handboeken

Algemene introductie over de cesuurbepaling meetschaal per set van eindtermen OPGAVEN ordenen op meetschaal naar moeilijkheidsgraad moeilijkste opgave hoe? - niet door toetsontwikkelaars of onderzoekers! - wel volgens resultaten van de leerlingen in de peiling makkelijkste opgave 20

Algemene introductie over de cesuurbepaling cesuur bepalen moeilijkste opgave bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen hoe? meetschaal in twee delen streep boven de laatste opgave die een leerling nog moet beheersen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen cesuur makkelijkste opgave 21

Algemene introductie over de cesuurbepaling analyses LEERLINGEN OPGAVEN volgens vaardigheid volgens moeilijkheidsgraad beheersing in termen van kansen

Algemene introductie over de cesuurbepaling analyses LEERLINGEN OPGAVEN bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen deze leerlingen beheersen (minstens) de eindtermen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen cesuur deze leerlingen beheersen de eindtermen niet

Algemene introductie over de cesuurbepaling drie rondes ronde 1 individueel opgaven doornemen cesuur bepalen (= eerste oordeel) inhoudelijke verduidelijking noteren mediaan ronde 2 bespreking in kleine groepen opnieuw (individueel) de cesuur bepalen (= tweede oordeel) inhoudelijke verduidelijking noteren ronde 3 cesuur = oordeel cesuur  waarheid wetenschappelijk onderbouwde procedure (bookmark procedure) procedure goed gebruiken  garantie op “goede” cesuur belang van adequate vertegenwoordiging! verslaggeving ronde 2 bespreking in grote groep de definitieve individuele cesuur bepalen (= derde oordeel)