Peilingsonderzoek in een notendop STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peilingsonderzoek in een notendop Werkseminarie 20 november 2014
Peilingsonderzoek in een notendop
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 opdrachtgever nov 2013 mei 2013 mei 2012 eindtermen selectie en groepering sept – dec 2013 jan – mei 2014 sept 2011 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 itemontwikkeling interne feedback nov 2013 mei 2013 mei 2012 gedetacheerde leerkrachten feedback interne stuurgroep sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 vooronderzoeken nov 2013 mei 2013 mei 2012 bij leerlingen bij experten sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 kalibratieonderzoek nov 2013 mei 2013 mei 2012 500 leerlingen per schaal representatieve steekproef sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering meetschaal okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 makkelijkste opgave moeilijkste opgave nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering meetschaal okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 makkelijkste opgave moeilijkste opgave nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 peiling nov 2013 mei 2013 mei 2012 1500 leerlingen per schaal representatieve steekproef sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
de grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 de grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2011 - ma 2012 jan - apr 2012 nov 2013 mei 2013 mei 2012 sept – dec 2013 jan – mei 2014 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven
Cesuurbepaling
Algemene introductie over de cesuurbepaling centrale vraag welke opgaven moeten leerlingen onder de knie hebben opdat we kunnen zeggen dat ze de eindtermen beheersen? wie? verschillende actoren uit het onderwijsveld: leerkrachten, pedagogisch adviseurs, lerarenopleiders,… wie niet? de onderzoekers of de toetsontwikkelaars!
Algemene introductie over de cesuurbepaling cesuur bepalen wat? norm vastleggen op de meetschaal welke opgaven moet een leerling aan het einde tweede leerjaar derde graad bso onder de knie hebben om te kunnen zeggen dat hij of zij de eindtermen beheerst? referentiepunt = eindtermen ≠ wat de ‘modale leerling’ kan, wat de eigen leerlingen kunnen, of wat àlle leerlingen kunnen ≠ de leerplannen en handboeken
Algemene introductie over de cesuurbepaling meetschaal per set van eindtermen OPGAVEN ordenen op meetschaal naar moeilijkheidsgraad moeilijkste opgave hoe? - niet door toetsontwikkelaars of onderzoekers! - wel volgens resultaten van de leerlingen in de peiling makkelijkste opgave 20
Algemene introductie over de cesuurbepaling cesuur bepalen moeilijkste opgave bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen hoe? meetschaal in twee delen streep boven de laatste opgave die een leerling nog moet beheersen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen cesuur makkelijkste opgave 21
Algemene introductie over de cesuurbepaling analyses LEERLINGEN OPGAVEN volgens vaardigheid volgens moeilijkheidsgraad beheersing in termen van kansen
Algemene introductie over de cesuurbepaling analyses LEERLINGEN OPGAVEN bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen deze leerlingen beheersen (minstens) de eindtermen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen cesuur deze leerlingen beheersen de eindtermen niet
Algemene introductie over de cesuurbepaling drie rondes ronde 1 individueel opgaven doornemen cesuur bepalen (= eerste oordeel) inhoudelijke verduidelijking noteren mediaan ronde 2 bespreking in kleine groepen opnieuw (individueel) de cesuur bepalen (= tweede oordeel) inhoudelijke verduidelijking noteren ronde 3 cesuur = oordeel cesuur waarheid wetenschappelijk onderbouwde procedure (bookmark procedure) procedure goed gebruiken garantie op “goede” cesuur belang van adequate vertegenwoordiging! verslaggeving ronde 2 bespreking in grote groep de definitieve individuele cesuur bepalen (= derde oordeel)