Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Motivational Interviewing
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Echt of nep?.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Les 1 – Jij en de media Vertel:
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Gespreksvaardigheden
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
In een jeugdgevangenis
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Welkom op onze ouderochtend
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Dagdeel 3 conflicthantering
Welkom op onze thema-avond
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Xperience Liefde en relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Praktijk Opleiders Cursus
Loopbaan en burgerschap les 2
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Inspelen op innovaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN CMIBSK03 Wk. 20 januari 2015

Vandaag Mening geven Assertief reageren Feedback geven/ontvangen Toets bespreken

Aspecten geven van mening - uiten gevoelens Opbouw Presentatie Durf Eerlijkheid

Opbouw van je mening Wat je vindt / voelt Waarom je dat vindt / voelt Waardoor je dat voelt  

Presentatie van je mening / gevoelens Ik – vorm Opbouw Non-verbale congruentie • Ik – vorm • Opbouw - wat vind je? Waarom vind je? • Non-verbale congruentie

Durf Bang de ander te kwetsen Bang iets stoms te zeggen Bang voor een afwijzing

Eerlijkheid Niet beschuldigen (dus ik-vorm) Incasseringsvermogen

... hoe geef jij feedback? Oefen in tweetallen Je vindt dat iemand een erg mooie trui aan heeft. Wat zeg je? Je vindt het fijn dat je groepsgenoot zo hard aan de ActivityBot gewerkt heeft. Wat zeg je?

ASSERTIVITEIT Assertiviteit Sub-assertiviteit Agressiviteit   

Assertiviteit Subassertief Assertief Agressief   Subassertief Assertief Agressief Je houdt rekening met je eigen belangen  - + Je houdt rekening met de belangen van de ander  + -   

Oefening. Hoe ben je assertief? Je vindt het oneerlijk dat jij in je eentje het hele PvA verbeterd hebt. Wat zeg je? Je vindt het vervelend dat mensen praten in de stilte coupé. Wat zeg je?

Assertiviteit samenvattend https://www.youtube.com/watch?v=8LvkUgg5x6s

Functies van feedback Gewenst gedrag bevestigen Ongewenst gedrag corrigeren Relatie verduidelijken

Vormen van feedback positief negatief bewust onbewust spontaan gevraagd formeel informeel verbaal non-verbaal

Regels van feedback geven Beschrijf concreet gedrag Vertel wat het je doet Gevolgen van het gedrag (effect) voor de gesprekspartner Suggesties ter verbetering

Randvoorwaarden feedback geven Wacht niet te lang Zo kort mogelijk Niet alleen negatief Wees uitnodigend Vraag een reactie Bruikbare feedback Doseer feedback

Regels feedback ontvangen Luister Ga na of je de ander goed begrijpt (vat samen) Vraag door Wat betekent je gedrag voor de ander Je hoeft het er niet mee eens te zijn Laat eerlijk blijken wat het je doet Bepaal zelf of je je gedrag verandert

Verschil feedback - mening geven - assertiviteit Feedback: terugkoppelen van gedrag. Feedback is bedoeld om bewustwording te vergroten van degene die de feedback ontvangt. Feedback geven leidt tot bewustzijn bij de ontvanger. Mening: hoeft niet per definitie leerzaam te zijn voor de ander, maar laat hooguit zien hoe jij over iets of iemand denkt. Assertiviteit: je komt op voor je mening

Onderdeel Samenwerken Eindcijfer Presentie Gemaakte opdrachten Aanwezigheid tussentijdsgesprek Actieve deelname tijdens de lessen Eindgesprek Eindeisen