PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

voor Leonardo Colleges
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Van visie naar actie.
Pastoraal op school.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Logical Framework Approach
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Actief Burgerschap Plan Nederland.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Deel anders, mijn organisatie
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Kinderrechten als brug
Handelingsplannen.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Naar een duurzaam HRM beleid
EDO-platform Inspiratieboek voor de NME/EDO professional Tentoonstelling Kies je klimaat 29 oktober PIME.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Gelijke kansen op school: het kan!
Begeleiding bij Werkplekleren
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
WAARDEvol BESTUUR: ONTWERPGERICHTE AANPAK.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument voor leraren basis- en secundair onderwijs.

Overzicht sessie  Project situeren  Visie EDO  Eigen praktijk  Aan de slag  Barrières? Rol educator?

Project situeren  Instrument om leraren te ondersteunen EDO te ontwikkelen in de praktijk  Onderzoek samen met leerkrachten wat nodig is om EDO te realiseren in de praktijk  Good practices  Ontwikkelingsinstrument  Deelnemende scholen De Wingerd, GentSO Ten Doorn, EekloSO PHTI, GentSO Sudbury School, GentBO/ SO BS De Watertoren, St.-NiklaasBO Steinerschool, GentBO BS De stadspoort, GentBO

REFLECTIE IN DE LESPRAKTIJK LESPRAKTIJK REFLECTIE BELEID

VERTALING VISIE NAAR DE LES ACTIE VISIE DOELSTELLING ? ? ?

Opbouw visie

Oorzaak gevolg Onderdelen van een groter geheel Invloed eigen handelen op groter geheel Verschillende perspectieven

Actief burgerschap Toekomstdenken Participatie & actievaardigheden Het emotionele, empathie & verbondenheid (ik, de andere en de wereld) Waarden Systeemdenken Metacognitie Dialoog – Dialectiek Creatief denken Kritisch denken

Voorstelling praktijk  Pas je zelf EDO in de praktijk toe?  Zie je kansen om EDO in de praktijk toe te passen? ACTIE VISIE DOELSTELLING ? ? ?

Reflectie  Welke barrières ervaar je?  Wat zou je kunnen helpen om EDO in de praktijk te brengen?  Wat kan jouw aanpak om EDO in de klaspraktijk te brengen kunnen versterken?

Uitwerken lespraktijk  Hoe zou je EDO nog verder kunnen versterken binnen je eigen praktijk?  Wat wil je bereiken bij de leerlingen met deze leersituatie/praktijk? (lesdoelen)