PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument voor leraren basis- en secundair onderwijs.
Overzicht sessie Project situeren Visie EDO Eigen praktijk Aan de slag Barrières? Rol educator?
Project situeren Instrument om leraren te ondersteunen EDO te ontwikkelen in de praktijk Onderzoek samen met leerkrachten wat nodig is om EDO te realiseren in de praktijk Good practices Ontwikkelingsinstrument Deelnemende scholen De Wingerd, GentSO Ten Doorn, EekloSO PHTI, GentSO Sudbury School, GentBO/ SO BS De Watertoren, St.-NiklaasBO Steinerschool, GentBO BS De stadspoort, GentBO
REFLECTIE IN DE LESPRAKTIJK LESPRAKTIJK REFLECTIE BELEID
VERTALING VISIE NAAR DE LES ACTIE VISIE DOELSTELLING ? ? ?
Opbouw visie
Oorzaak gevolg Onderdelen van een groter geheel Invloed eigen handelen op groter geheel Verschillende perspectieven
Actief burgerschap Toekomstdenken Participatie & actievaardigheden Het emotionele, empathie & verbondenheid (ik, de andere en de wereld) Waarden Systeemdenken Metacognitie Dialoog – Dialectiek Creatief denken Kritisch denken
Voorstelling praktijk Pas je zelf EDO in de praktijk toe? Zie je kansen om EDO in de praktijk toe te passen? ACTIE VISIE DOELSTELLING ? ? ?
Reflectie Welke barrières ervaar je? Wat zou je kunnen helpen om EDO in de praktijk te brengen? Wat kan jouw aanpak om EDO in de klaspraktijk te brengen kunnen versterken?
Uitwerken lespraktijk Hoe zou je EDO nog verder kunnen versterken binnen je eigen praktijk? Wat wil je bereiken bij de leerlingen met deze leersituatie/praktijk? (lesdoelen)