Marketing College 3 Het marketingnetwerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Advertisements

Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
De marketing-omgeving
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Business Marketing Sabine Vermuyten
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Inkomen les 10 Zelftest Inzichtvragen
Economie VWO 3 Les 1 – Introductie Datum: Docent:
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Leer de namen van de noten 2
WISKUNDIGE FORMULES.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Online Conferentie Nederland 8 oktober Welkom allemaal! Onderwerp: “Urban Culture”
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
Cito oefen examen.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
Hoeveelheidsaanpassing II
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Centrummaten en Boxplot
College 2 Marketingomgeving
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Midden in de wereld:.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
ZijActief Koningslust
Micro-economie (week 4)
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Doelgroep en marktsegmentatie
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
Detailhandelsmarketing
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Welkom havo 3..
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Les 5: Het marketingplan
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Transcript van de presentatie:

Marketing College 3 Het marketingnetwerk

Vorige week Het economisch leven De vier aandachtspunten bij marketing De marketinginstrumenten (De 5 P’s) Het verschil tussen goederen en diensten Dienstenmarketing

Opdrachten

Opdracht 1.10 Product 1, 3, 11, 12, 17, 21, 22, 24 Prijs 6, 9, 15, 20 Plaats 2, 5, 13, 18 Promotie 7, 10, 14, 23, 25 Personeel 4, 8, 16, 19

Opdracht 1.11 a. Antwoord verschilt per persoon b. c. Bijvoorbeeld: PayPal, iDEAL, Creditcard, Betalen per SMS of telefoonnummer d. Bijvoorbeeld: www.ah.nl, www.hema.nl, www.bijenkorf.nl, www.mediamarkt.nl, www.hm.nl e. Bijvoorbeeld: www.zalando.nl, www.bol.com, www.wehkamp.nl, www.neck.nl, www.omoda.nl

Opdracht 1.20 a. Diensten zijn vergankelijk b. Een dienst is een optelsom van onderdelen c. d. e. De gast produceert mee f.

Opdracht 1.21 Een antwoord in de strekking van: De aspecten “Assortiment” en “Gratis brochure” hebben het laagste waarderingscijfer dus wordt in verhouding minder belangrijk gevonden

Deze week De markt Het marktgebied De marktgrootte Het marktaandeel Het marketingnetwerk Marktgroepen

De markt Concurrentie aanbieder Aanbieder De markt Vragers

De markt De concrete markt Een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komt Online verkoop valt ook onder de concrete markt De abstracte markt Is een verzameling van alle concrete markten De reismarkt De huizenmarkt Het lijkt op de termen reisbranche of huizenbranche, maar het gebruik van het woord markt is vanwege het vraag en aanbod

De markt Marktgebied Het geografische gebied waar de potentiële afnemers zitten en waarop de onderneming haar marketing activiteiten richt Marktgrootte De hoeveelheid omzet die te behalen is binnen een marktgebied Marktaandeel Het gedeelte van de totale markt dat bij een aanbieder koopt

Het marketingnetwerk Marktgroepen Groepen die op de markt aanwezig zijn: Organisatie Concurrenten Afnemers (klanten / gasten) Leveranciers (toeleverende bedrijven) Publieksgroepen Omgevingsfactoren Wij redeneren voor dit vak altijd vanuit de organisatie

Het marketingnetwerk

De verkoopmarkt

De verkoopmarkt De afnemers De gast / klant is de vraagzijde De organisatie De organisatie is de aanbodzijde (samen met de concurrentie) De concurrentie De concurrentie is de aanbodzijde (samen met de organisatie)

Het marketingnetwerk

De inkoopmarkt

De inkoopmarkt De afnemers De gast / klant is de vraagzijde (samen met de organisatie en de concurrentie) De organisatie De organisatie is de vraagzijde (samen met de afnemers en de concurrentie) De concurrentie De concurrentie is de vraagzijde (samen met de afnemers en de organisatie) De toeleverende bedrijven De toeleverende bedrijven zijn de aanbodzijde

Het marketingnetwerk

De publieksgroepen

De publieksgroepen De kapitaalverschaffers Banken en investeerders kunnen eisen stellen aan de organisatie De overheden Denk bijvoorbeeld aan gemeenten waar een vergunning moet worden geregeld De media Kunnen positieve en negatieve publiciteit opleveren De specifieke publieksgroepen Bijvoorbeeld milieuorganisaties, vakbonden en winkeliersverenigingen

Het marketingnetwerk

De omgevingsfactoren

De omgevingsfactoren Het weer Piet Paulusma  De bevolkingssamenstelling Rijke inwoners, hoge criminaliteit, oudere bewoners De economie Economische crisis, hogere brandstofprijzen, hogere BTW De technologische ontwikkelingen Het internet, smartphones, OV-chipkaart Let op! Dit zijn geen dubbele pijlen (de organisatie heeft hier géén invloed op)

Opdracht Maak opdrachten: 2.07 2.17

Huiswerk Lees pagina’s 45 t/m 56 Maak opdrachten: 2.07 en 2.17 (tijdens de les) 2.05 2.08 2.09 2.10 2.11 (online) 2.12 (online) 2.15

Huiswerk Voor opdracht 2.11 en 2.12:

Huiswerk Voor opdracht 2.11: http://www.edutheek.com/edutheek/files/1214385492935/1214916266775/ezcontent_files/2.09.pdf Voor opdracht 2.12: http://www.edutheek.com/edutheek/files/1214385492935/1370960869099/ezcontent_files/opdracht_2.12-_artikel_1.pdf http://www.edutheek.com/edutheek/files/1214385492935/1370960923230/ezcontent_files/opdracht_2.12_-_artikel_2.pdf