WELKOM bij het Beleidsdomein Onderwijs en Vorming op de INFOSESSIE voor softwareleveranciers 5 juni 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
De do's en don'ts bij het gebruik van de DHO-webservices Welke webservices zijn er, hoe worden ze gebruikt, welke aandachtspunten zijn er bij het gebruik?
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Edison en de toekomst INTERNET E-loket. Algemeen overzicht n Schooldirect n Schooldirect en de Edison-helpdesk n in Edison (Route400) n.
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Opleiding voor schoolsecretariaten
Personeel ten laste van het werkingsbudget
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Comité van de gebruikers
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Databank Hoger Onderwijs: Technische architectuur 23 november 2007.
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor CLB-secretariaten
DISCIMUS 2.0 Afwezigheden 1. DISCIMUS Onmiddellijk leerlingengegevens uitwisselen –Directe verbinding tussen schooladministratiepakket en centrale.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Leer- en ErvaringsbewijzenDatabank (LED)
DISCIMUS. DISCIMUS 1.0  De doelstelling van Discimus 1.0 is : de bouw van een centraal systeem :  dat in- en uitschrijvingen registreert vanaf inschrijvingsperiode.
Infosessie 29/05/2008.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
DHO – Web Services Resultaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
User management voor ondernemingen en organisaties
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
WELKOM bij het Departement Onderwijs op de infosessie voor softwareleveranciers 11 juni 2004.
AgODi heet u WELKOM op de INFOSESSIE voor softwareleveranciers 18 juni 2014.
GIS-coördinator in Westerlo
ontdek wat jij kunt bereiken
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Info Instellingen en leerlingen Wijzigingen Een blik op de toekomst –wijzigingen instellingendatabank –wijzigingen leerlingendatabank Regeerakkoord.
Vergadering softwareleveranciers agenda personeel; –nieuw voor of later; –aandachtspunten; koffiepauze; lerenden; vraag en antwoord;
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
INFOSESSIE voor SOFTWARELEVERAN CIERS 6 juni 2016.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Elektronische kennisgeving van geboorte
Technische Architectuur & Discimus
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Transcript van de presentatie:

WELKOM bij het Beleidsdomein Onderwijs en Vorming op de INFOSESSIE voor softwareleveranciers 5 juni 2009

infosessie softwareleveranciers agenda 10u inleiding Lieve Van Leuven instellingen & lerenden Peter Van Poucke / Wim De Pelsemaeker externe communicatie Jan Dejonghe 11u15 pauze 11u30 nieuwigheden personeel Jeroen Depoortere 13u lunch 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

inleiding Lieve Van Leuven, afdelingshoofd ICT AgODi 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers inleiding Uitvoeren beslissingen lopende legislatuur en voorbereiden nieuwe legislatuur ICT : vorige jaren : start en analyse van projecten ICT : nu en komend schooljaar: vooral interne uitvoering van projecten, minder impact naar data vergaring… Een terugblik over lopende projecten Maar… Nieuwe zending voltijds engagement Aanpassing zending aanwending Wijzigingen VWO Nieuwigheden voor elektronisch personeelsdossier Info over uitrol webEDISON 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

inleiding Enkele belangrijke projecten in uitvoering Personeel Uitrol van het EPD EPD in 2007 uitgerold naar CLB, hogescholen en 1/3 CVO EPD in 2008 uitgerold in rest CVO en overige sectoren (inspectie) Inzage personeelsdossier Loopbaanoverzichten elektronisch ter beschikking stellen via webedison, rol softwareleveranciers VEPD ( scanning) December 2009 in productie Alle binnenkomende documenten worden gescand, voorzien van metadata en gekoppeld aan EPD Elektronisch loonbriefje Vanaf juni 2009 zullen de salarisbrieven op vrijwillige basis elektronisch geraadpleegd kunnen worden via thuisbankieren Workflow werkstations Juni 2009 in productie Uitbreiding elektronische agenda Automatisering dienstonderbrekingen Vanaf mei 2009 Automatische controle van de voorwaarden 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

inleiding Enkele belangrijke interne projecten in uitvoering Personeel WEETULEX WEB Najaar 2009 Intern documentatiesysteem hernieuwen en extern ter beschikking stellen Automatisering vaste benoemingen Januari 2009 Voorwaarden geautomatiseerd (voor 90 % van de dossiers) SEPA voor EPD en wedden Audit weddesysteem en vernieuwbouw weddesysteem CAO aanpassingen Automatische berekening vakantiegeld eindejaarstoelagen 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

Instellingen en lerenden inleiding Enkele belangrijke interne projecten in uitvoering Instellingen en lerenden Nieuw financieringssysteem hoger onderwijs Bouw van databank hoger onderwijs Gebruik van webservices Berekening financiering Nieuw financieringssysteem leerplicht en internaten Automatisering berekening toelagen Hoger beroepsonderwijs HBO in hoger onderwijs: Nieuwe opleidingen: aanvraagprocedure Opleidingen kunnen ten vroegste starten in 2010-2011 HBO in volwassenenonderwijs: HBO opleidingen bestaan: in werking decreet 1/9/2009 Specifieke lerarenopleidingen behoren niet tot HBO HBO in secundair onderwijs Vierde graad verpleegkunde Omkadering secundair onderwijs, DKO en BUSO en VWO Van PC toepassing naar bedrijfstoepassing Decreet volwassenenonderwijs Integratie van de wijzigingen van het decreet 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

inleiding Enkele belangrijke interne projecten in uitvoering Instellingen en lerenden Schooltoelagen en studietoelagen Uitbreiding van schooltoelagen voor het basisonderwijs Digitaal aanvraagformulier Vervanging van “woningendatabank” door interne databank SEPA voor toelagen CREON: CLB : terugzendingen van leerlingentellingen aan CLB Gegevensregistratie voor voltijds engagement : zie nieuwe zending 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

instellingen en lerenden Peter Van Poucke, domeinbeheerder I&L Voor basisonderwijs zijn er geen nieuwe dingen te melden. De geïntegreerde puntenenveloppe SO wordt bij luik personeel behandeld. 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

instellingen en lerenden nieuwigheden basis en secundair secundair volwassenenonderwijs Project hoger onderwijs Voor basisonderwijs zijn er geen nieuwe dingen te melden. De geïntegreerde puntenenveloppe SO wordt bij luik personeel behandeld. 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers nieuwigheden instellingen en lerenden BASIS EN SECUNDAIR: Geïntegreerd onderwijs Zending GON: soort gebeurtenis 10027 De hoofdstructuur van de leerling in het gewoon onderwijs is enkel 111 gewoon kleuteronderwijs 211 gewoon lager onderwijs 311 gewoon voltijds secundair onderwijs 312 deeltijds beroepssecundair onderwijs 411 hoger onderwijs De andere HS zijn niet toegelaten De inschrijvingen in volwassenenonderwijs of deeltijds kunstonderwijs komen niet in aanmerking voor GON-begeleiding. Het is geen wijziging in de regelgeving. 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers nieuwigheden instellingen en lerenden SEC: nieuwe zending voltijds engagement Zending voltijds engagement: soort gebeurtenis 10060 Enkel van toepassing in HS 312 (deeltijds beroepssecundair onderwijs) TB is gepubliceerd op hooizolder (24.03) Deze zending Vindt 3 keer per schooljaar plaats Bevat de totalen M- en K-codes van elke jongere die ingeschreven is op het registratiemoment en gerekend vanaf het begin van het schooljaar tot op 3 tijdstippen Ook steeds te zenden bij een uitschrijving! Hierdoor kan men het aantal M- en K-codes monitoren per centrum Zending ten laatste 15 dagen na de uitschrijving De technische brochure werd al gepubliceerd. Wanneer doorsturen: -vrijdag vóór de kerstvakantie (ong 19/12) -vrijdag vóór de paasvakantie -vrijdag vóór de grote vakantie (ong 30/6) K-code voltijds engagement : niet-invulling van component werkplekleren, te wijten aan manifeste onwil of tegenwerking ouders of lln M-code : niet invulling werkplekleren 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers nieuwigheden instellingen en lerenden SEC, DKO en VWO: aanpassing zending aanwending Zending aanwending : soort gebeurtenis 10028 Van toepassing voor SO maar ook voor BUSO, DBSO, DKO en VWO De school meldt met deze zending Het aantal ingerichte ambten Het aantal ingerichte uren De overdrachten van een soort uren naar een ander soort uren Van uren naar het volgende schooljaar Van uren naar een andere instelling, enzovoort Tabel met soorten middelen die kunnen gezonden worden: op de hooizolder (wordt elk schooljaar aangepast) De aangepaste technische brochure werd al gepubliceerd. Vroeger van toepassing enkel voor gewoon SO. Nu mogelijk voor andere HS. Elke zending bevat info van één instellingsnummer. Als een instelling meerdere hoofdstructuren inricht, worden alle gegevens onder de laagste hoofdstructuur ingestuurd. SO : 311, 312, 313, 321 DKO : 316 VWO : 317, 417 CBE : 618 De tabel met middelen zal voor alle HS één tabel zijn. 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers nieuwigheden instellingen en lerenden VWO: versoepeling controles cursusgegevens Versoepeling van de controles zendingen cursusgegevens Melding cursusplanning (10031) Melding cursisten op het registratiemoment (10033) Melding schrapping cursus (10032) De cursus wordt uniek bepaald door instellingsnummer en cursuscode. Voor de melding schrapping van een cursus wordt er een minder strenge controle toegepast. Gegevens worden wijzigbaar: Niet wijzigbaar worden referteperiode instellingsnummer hoofdstructuur Administratieve groep module cursuscode Alle overige velden zijn wijzigbaar (registratiedatum moet binnen de referteperiode blijven) De nieuwe werkwijze zou wijzigingen van gegevens en schrappen er van makkelijker maken. De TB zal nog aangepast worden. 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden instellingen en lerenden VWO: aanpassing ODXIX In datarecord identificatie van de cursus: 0140-16 Organisatievorm: waarde 04 valt weg. Enkel nog toegelaten 01 volledig contactonderwijs 02 volledig afstandsonderwijs 03 gecombineerd onderwijs Het onderscheid tussen de vormen gecombineerd onderwijs wordt afgeleid uit andere gegevens van de zending. 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

project instellingen en lerenden Webservices binnen Onderwijs en Vorming Wim De Pelsemaeker, afdeling hoger onderwijs Voor basisonderwijs zijn er geen nieuwe dingen te melden. De geïntegreerde puntenenveloppe SO wordt bij luik personeel behandeld. 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers Inleiding: O&V? 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers Inleiding: AHOVOS? 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

Inleiding: Hoger Onderwijs? Personeel Hogescholen (12): 13.000 betalingen per maand Financiering Hoger Onderwijs (4): €1,5 miljard per jaar Gegevensbeheer Hoger Onderwijs (8): 200.000 studenten per jaar Gelijkwaardigheid diploma’s (11): 300 aanvragen per maand 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

1. De business case

infosessie softwareleveranciers Tot academiejaar 2007-2008 DB2 databank: DTO: inschrijvings- en resultaatsgegevens per academiejaar Registratie op vaste tijdstippen in bulk Inschrijvingen: 01/02 Resultaten: 30/09 Communicatie via “Edison” 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

internet internet (Web)EDISON : As-Is 4 5 6 3 2 1 7 Burger (Student, ouder, leerling, …) Infolijn O&V gebruiker (Inspectie, Onderwijzend Personeel, …) O&V gebruiker (Inspectie, Onderwijzend Personeel, …) internet internet Web Site Mainframe 4 Web Server Edison 5 6 3 Instellingen (Directeur, medewerker, …) 2 Werkstations 1 7 Edison werking : as-is Administratief personeel gebruikt 3rd party software ter ondersteuning van de school Op regelmatige tijdstippen, en op initiatief van de gebruiker wordt vanuit de toepassing een EDISON bestand aangemaakt. Edison client wordt opgestart, de bestanden worden versleuteld met sleuteldiskette en verzonden Edison server ontvangt en ontsleuteld bestand en voegt toe aan mainframe bestand bestand wordt 3 maal per dag doorgestuurd naar de mainframe nachtverwerking Terugzendingen worden op Edison server geplaatst Edison client wordt opgestart op initiatief van de gebruiker en gebruiker kijkt of terugzendingen aanwezig zijn Indien dit het geval is haalt de gebruiker de terugzending af De terugzendingen dienen door de gebruiker opgeladen te worden in de 3rd party software Federale Overheid Onderwijs & Vorming Anderen (VDAB, Kinderbijslag, De Lijn, …) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers 22

infosessie softwareleveranciers Voordelen Dekte alle business noden: Werkingsmiddelen berekenen Statistische publicaties Stabiele en vergelijkbare sets aan data per academiejaar Procedure laat controle en verificatie toe Bewezen technologie 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers Nadelen Administratieve procedure los van operationele procedures binnen de instelling Bulk zendingen maakten foutdetectie soms moeilijk Weinig flexibel: vergissingen achteraf rechtzetten = complex en arbeidsintensief 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers Balans Met de nadelen kon iedereen leven: Degelijke ondersteuning door een toegewezen service desk Update: Webedison Standaard binnen O&V Waarom veranderen? 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

Nieuw bekostigingsmechanisme Inschrijvingen Geen onderscheid tussen studenten Studievoortgang op basis van studiejaren Input/output op basis van traject van de individuele student (1ste 60 input) Incentives: beurs-, werk- en functiebeperkte student Studievoortgang op basis van individueel leerkrediet 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers Impact Gewijzigde parameters = nieuw datamodel en interfaces Nood aan een totaalbeeld via een overkoepelend platform Leerkrediet: stand kan dagelijks wijzigen aangezien studenten zich flexibel over het Vlaamse Hoger Onderwijs inschrijven 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers Conclusie Grondige herziening van het oude datamodel binnen O&V binnen bestaande mainframe Nood aan nieuwe manier om met hogescholen en universiteiten te communiceren nieuwe nood 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

2. Naar een nieuwe architectuur

Stap 1: consultatie stakeholders Breed samengestelde werkgroep bepaalde strategische doelstellingen Kabinetschef Administratie (departement & agentschap) Hogescholen & Universiteiten IT (in casu: EDS) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

Stap 1: consultatie stakeholders Strategisch krijtlijnen (15/03/2007): Student centraal: inschrijvingen faciliteren Autonome locale systemen (geïntegreerd met planning, finance, HR, …) Unieke bron (attestering: kinderbijslag, studietoelagen, …) Service Oriented Architecture 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

Stap 2: een architectuur ontwikkelen Gekende constraints: Productieve databanken binnen O&V: mainframe en coolgen Generieke beveiligingscomponent voor de ganse Vlaamse Overheid Decreet nog in evolutie Krappe timing: inschrijvingen academiejaar 2008-2009 = juni 2008 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers Stap 3: aanpak Parallelle trajecten: POC architectuur Ontwikkelen webservices (WSDL’s) Analyseren (ontwerp van) decreet Communiceren Fasering: Golf 1: inschrijven (deadline: juni 2008) Golf 2: resultaten (deadline: februari 2009) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

Stap 4: resultaten internet HTTPS SSL SOAP Instellingen SSL server certificaat Certificaat voor digitale handtekening Java Proxy SSL client certificaat Internal Web service Provider Cert WS 3270 internet HTTPS Cert Cert Two-factor authentication Q SSL SOAP Unix Toepassing PEP Mainframe Web service Consumer External Web service Provider met WS Security Instellingen Onderwijs & Vorming Web Service Implementatie Internal Web service Consumer Biedt Webservice aan Roept Webservice op 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers Stap 4 resultaten POC werkt: december 2007 WSDL’s: januari 2008 Decreet goedgekeurd: 14 maart 2008 Eerste inschrijvingen in productie: juni 2008 Eerste resultaten in productie: februari 2009 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers 3. Werking Soorten Webservices: Beheren: Schrijf in Schrijf uit Registreer resultaten Wijzig Annuleer Consulteren: Leerkrediet Studiehistoriek 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

internet Raadpleeg Webservice 1 Onderwijs & Vorming Burger (Student, ouder, leerling, …) Q WS O&V gebruiker (Inspectie, Onderwijzend Personeel, …) internet O&V Portaal Mainframe Instellingen (Directeur, medewerker, …) 1 Opvragen leerkrediet : PEP Federale Overheid Onderwijs & Vorming Biedt WS-module aan Gebruikt WS-module Anderen (VDAB, Kinderbijslag, De Lijn, …) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers 37

Aanmaak, Wijzig, Verwijder Webservice Burger (Student, ouder, leerling, …) Q WS O&V gebruiker (Inspectie, Onderwijzend Personeel, …) internet O&V Portaal Mainframe Instellingen (Directeur, medewerker, …) 1 2 Vb :Inschrijven student Gebeurtenis georienteerde manier van werken PEP Federale Overheid Onderwijs & Vorming Biedt WS-module aan Gebruikt WS-module Anderen (VDAB, Kinderbijslag, De Lijn, …) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers 38

infosessie softwareleveranciers 4. Evaluatie - winst Student Kan eigen traject en leerkrediet onmiddellijk raadplegen Veel minder attesten e.d. vereist. Informatie wordt op het ogenblik van de inschrijving rechtstreeks aangeleverd door de VO. Studiehistoriek faciliteert mobiliteit Instellingen Informatie uitwisseling met overheid wordt rijker Het beeld van de student bij de VO is in overeenstemming met het eigen administratieve systeem Registratie van dit beeld kan eenvoudiger dankzij automatische gegevensverrijking (tweerichting verkeer tussen VO en instelling). Overheid Centrale informatie gebeurtenis-gestuurd: tellingen worden overbodig Eens de nieuwe architectuur er is, is deze eenvoudig te hergebruiken. Een architectuur op basis van Web services is een generieke architectuur die gebruik maakt van wereldwijde standaarden 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

4. Evaluatie - struikelblokken Timing Capaciteit van de klanten/gebruikers (vnl. in combinatie met de timing) Scope: technologische en functionele big bang Security: 3 fasen: testen op IP, productief met digitale handtekening, voorjaar 2009: SSL 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

4. Evaluatie - resultaten 200.000 inschrijvingen geregistreerd 2.000.000 opleidingsonderdelen geregistreerd Piek belasting 11 transactie per seconde Alle instellingen zijn mee “Alle” historische data consulteerbaar door de hogescholen en universiteiten 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers 5. Toekomst Sinds kort: nieuw gebruik PEP Verfijnen en uitbreiden bestaande webservices (vb: dashboard WS) Hergebruik bestaande functionaliteit (vb: laatste inschrijving/diploma SO) Structurele architectuur voor nieuwe vragen (vb.: jeugdzorg) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

externe communicatie Jan Dejonghe 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers externe communicatie uitrol webEDISON technische informatiedoorstroming 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

externe communicatie uitrol webEDISON (1/4) evolutie mei-juni 08 : pilootfase met 55 instellingen 1 juni 2009 : 3182 instellingen actief in webEDISON 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

externe communicatie uitrol webEDISON (2/4) vaststellingen bij overstap elektronische identiteitskaart (eID) en federaal token zijn minder ingeburgerd dan verwacht pin-code eID vergeten / federaal token is niet gekend helpdeskvragen : meer dan 50% ivm eID/fed.token gebruikers beseffen niet altijd gevaar bij doorgeven van pincode/paswoord gebruikersbeheer verwarring tussen website voor gebruikersbeheer en website voor versturen van zendingen zelf aanduiden gebruikers door EDISON-beheerders is niet vanzelfsprekend 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

externe communicatie uitrol webEDISON (3/4) vaststellingen gebruikers eenvoudig en gebruiksvriendelijk soms problemen met koppeling softwarepakket indien de standaardmappen niet gebruikt worden helpdesk moeilijk bereikbaar 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

externe communicatie uitrol webEDISON (4/4) oorspronkelijke planning alle instellingen actief op 30 juni 2009 kan niet meer gehaald worden stand van zaken op 1 juni 2009 actief in webEDISON 3128 bezig met overstap 669 uitstel gevraagd 128 stappen niet over 416 overstap gepland in okt-nov 2009 411 planning nieuwe release webEDISON(1.08) in juli 2009 : oplossen bugs einde 2009 : stopzetten EDISON begin 2010 : nieuwe versie gebruikersbeheer 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

externe communicatie technische informatiedoorstroming (1/2) doorgeven van technische informatie : niet op uniforme of gestructureerde wijze verschillende formaten (excel, word, access, tekst,…) via verschillende wegen (mail, hooizolder, bijvoegsel aan omzendbrief, …) verschillende aanpak personeel - I&L nood aan voortdurend actueel gehouden informatie zoveel mogelijk automatisch verwerkbaar in softwarepakket snellere aanpassing en verspreiding mogelijk maken vraag van verschillende softwareleveranciers 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

externe communicatie technische informatiedoorstroming (2/2) project : informatieverstrekking zoveel mogelijk stroomlijnen, standaardiseren en uniformiseren in nauwe samenwerking met softwareleveranciers oplossing bruikbaar voor alle softwarepakketten voorbeelden van te onderzoeken pistes : alle nodige informatie uit databanken Onderwijs rechtstreeks en automatisch inleesbaar/inplugbaar/integreerbaar in softwarepakketten softwarepakket haalt zelf informatie uit DB onderwijs … start : begin 2010 alle voorstellen welkom 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers pauze lokaal H21023-K1-VIP 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

personeel Jeroen Depoortere, domeinbeheerder personeel 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers personeel nieuwigheden aanpassing "familiale toestand" (RL-7) nieuwe ontslagcode (RL-4) herintreders / werken na pensioen dienstonderbrekingen reglementaire korte vervanging HOGER : persoonlijke vergoeding SEC : GOK ATO4 in HS 311 / nieuwe vakken / geïntegreerde puntenenveloppe onderwijsvoorrangsbeleid GON autisme spectrum stoornis aanduiding 1B/BVL HBO DKO VWO: mentor niet meer mogelijk in HS 417 projecten loopbaangegevens salarisbriefje on line 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel aanpassing "familiale toestand" (RL-7) (1/3) uitbreiding familiale toestand met : aantal ascendenten/zijverwanten 65J of ouder aantal zwaar gehand.ascendenten/zijverwanten 65J of ouder aanduiding personeelslid zwaar gehandicapt (J/N) aanpassingen : ongewijzigd veld : 12 gewijzigde velden : 13, 14 en 15 nieuwe velden : 16, 17 en 18 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel aanpassing "familiale toestand" (RL-7) (2/3) huidige velden : 12 aantal zwaar-gehandicapte kinderen ten laste 13 aantal zwaar-gehandicapte personen ten laste 14 aantal valide kinderen ten laste 15 aantal valide personen ten laste dit wordt : 13 aantal zwaar-gehandicapte andere personen ten laste 14 aantal kinderen ten laste (incl. 12) 15 aantal andere personen ten laste (incl. 13) 16 aantal ascendenten/zijverwanten 65j of ouder 17 aantal zw.gehand. ascendenten/zijverwanten 65j of ouder 18 aanduiding personeelslid zwaar gehandicapt (J/N) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel aanpassing "familiale toestand" (RL-7) (3/3) overzicht : Kinderen ten laste : (14) waarvan zw.gehand. : (12) Asc/zijverw 65j ten laste : (16) waarvan zw.gehand. : (17) Andere personen ten laste : (15) waarvan zw.gehand. : (13) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel nieuwe ontslagcode (RL-4) nieuwe ontslagcode in RL-4 "beëindigen opdrachtenpakket" : "08 afzetting" (geen recht op overheidspensioen) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel herintreders nu mogelijk voor alle niveaus en alle ambten (behalve in het hoger onderwijs) aanduiding 01 “herintreder” in veld 32 van RL-1 enkel ATO1 en ATO2 wel controle op pensioendatum 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel werken na pensioen nieuwe herwaarderingscode 04 “werken na pensioen” veld 32 van RL-1 enkel ATO1 en ATO2 geen controle op pensioendatum 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel dienstonderbrekingen nieuwe DO's : onbezoldigd ouderschapsverlof (143), ook voor vaders reeds doorgegeven verlof wegens overmacht (144),reeds doorgegeven verlofdagen postnatale rust (145), modaliteiten nog mee te delen wijzigingen : 005 valt weg, blijft wel geldig in HS 411 006 vaderschapsverlof : nu voor tijdelijken EN vastbenoemden 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel Reglementaire korte vervanging uitbreiding RL-1 met nieuw veld “RKV: reglementaire korte vervanging voor afwezigheid <10 werkdagen” codes : 01 “1- of 2-klassige vestigingsplaats” 02 “bevorderingsambt” 03 “omstandigheidsverlof nav geboorte van een kind” (DO 119) enkel voor ATO1 controles : code 01 enkel bij onderwijzend personeel in 111, 211, 121 en  221 code 02 enkel voor bevorderingsambten (zie tabel ingerichte ambten) code 03 enkel met DO 119 bij titularis (veld 23) is identificerend van belang voor subsidieerbaarheid en hoofd-bijambt bepaling 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel HOGER : persoonlijke vergoeding doorsturen "persoonlijke vergoeding" is vast bedrag per maand, elke maand opnieuw sturen via RL-13 "premie" met nieuwe code 04 "persoonlijke vergoeding" enkel in HS 411 enkel mogelijk met ATO2 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel SEC : GOK ATO4 in HS 311 GOK vaste benoeming mogelijk in 2de, 3de en 4de graad voor leraar en godsdienstleraar vanaf 01.01.2009 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel SEC nieuwe vakken AV maatschappelijke veiligheid (vakcode 927) niet in 1e graad TV/PV veiligheidstechniek (vakcodes 928 / 929) TV/PV podiumtechniek (vakcodes 930 / 931) enkel in 3e graad TSO 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel SEC geïntegreerde puntenenveloppe (1/2) er komt één puntenenveloppe op niveau van de school/schoolgemeenschap, met daarin samengenomen : organieke punten ondersteunend personeel punten van de forfaitaire enveloppe punten van taak- en functiedifferentiatie ambten adjunct directeur, techn.adviseur, techn.adviseur coördinator en coördinator DBSO worden omgezet in punten en aan enveloppe toegevoegd niet in enveloppe : ambt directeur, puntenenveloppe ICT, de 5330 punten van het Gemeenschapsonderwijs ongewijzigd : berekening van de verschillende enveloppes en normen voor toewijzing van ambten onder de vorm van punten scholengemeenschap kan tot 10% voorafnemen, hierin is geen vaste benoeming mogelijk 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel SEC geïntegreerde puntenenveloppe (2/2) melden van opdrachten : vakcode 699 "pedagogische ondersteuning scholengemeenschap" wordt gebruikt voor voorafname van de geïntegreerde puntenenveloppe, ATO4 is niet mogelijk vakcode 898 "taak- en functiedifferentiatie" blijft behouden vakcodes 788 "pedagog. onderst. scholengemeenschap (forfaitair)" en 899 "taak- en functiedifferentiatie scholengemeenschap" worden afgesloten indien geen voorafname : ambten adj.dir, TA, TAC, coördinator DBSO, opvoeder en adm.medewerker opsturen zonder vakcode. Uitzondering : opvoeder en adm.medewerker in centra DBSO (HS 312). ambten adj.dir, directeur, coördinator DBSO, TA, TAC, opvoeder en adm.medewerker kunnen enkel voltijds of halftijds 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel onderwijsvoorrangsbeleid regeling onderwijsvoorrangsbeleid in BUSO en buitengewoon basis wordt vanaf schooljaar 2009-2010 vervangen door geïntegreerd ondersteuningaanbod inzake gelijke onderwijskansen (GOK) vakcode 431 "onderwijsvoorrangsbeleid" krijgt einddatum_registratie 31.08.2009 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel GON autisme spectrum stoornis verlengd tot 31.08.2012 vakcode 885 HS 121, 221 en 321 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel aanduiding 1B/BVL achtergrond : specifieke groep van bekwaamheidsbewijzen krijgen hogere wedde in 1B/BVL LSBO + BPB + 6jNE LSTO + BPB + 6jNE 9jNE + BPB betreft : opdrachten in 1B/BVL indien vak of gelijkgest.vak is een TV vak dan : in veld 21 van "leerjaar" is " B" mogelijk (niet verplicht) veld "leerjaar" wordt alfanumerisch alleen mogelijk in HS 311 of 321 OV4 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel HBO HBO : hoger beroepsonderwijs melden van opdrachten : in veld graad : H geen onderwijsvorm kan alleen in 311 tabel "ingerichte vakken" wordt aangevuld met de mogelijke combinaties ambt/vak 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel DKO (1/3) er komt een nieuwe vakcode voor 'beleidsondersteuning DKO' gewijzigde vakbenaming vanaf 01.09.2009, vakcode blijft (inhoud van vak is niet of nauwelijks gewijzigd) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel DKO (2/3) nieuwe vakken met begindatum 01.09.2009 (vakcodes nog toe te wijzen) : Beeldende Kunst • S.A.A. interactieve media – HG en SG • S.A.A. kunstexploratie – HG Muziek • Ensemble volksmuziek – MG en HG • Muziekcultuur volksmuziek - MG • Begeleidingspraktijk beiaard – MG en HG • Begeleidingspraktijk elektrische gitaar – MG en HG • Begeleidingspraktijk basgitaar – MG en HG • Begeleidingspraktijk piano/keyboard – MG en HG • Begeleidingspraktijk diatonische accordeon – MG en HG • Begeleidingspraktijk draailier – MG en HG • Begeleidingspraktijk hommel – MG en HG • Begeleidingspraktijk akoestische gitaar– MG en HG • Begeleidingspraktijk (folk)gitaar – MG en HG Alle studierichtingen • Beleidsondersteuning DKO – alle graden (gelijkstelling nodig, geen vaste benoeming) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel DKO (3/3) vakken met einddatum 31.08.2009 : 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

nieuwigheden personeel VWO: mentor niet meer mogelijk in HS 417 omzendbrief van 9 april 2009 (punt 8.3) de combinatie van vakcode 858 "mentor" met ambtcode 209 "leraar HOSP" is niet meer toegestaan. een CVO dat zowel secundair volwassenenonderwijs als hoger beroepsonderwijs en Specifieke Lerarenopleiding organiseert, mag geen zending doen met code 858 mentor gelijkgesteld met leraar code 209. Een CVO met uitsluitend HBO/SLO HS 417 helemaal geen. Wanneer een vast benoemd leraar van HBO of SLO belast wordt met mentoruren, moet dit gebeuren via een verlof TAO en een TAO als leraar code 208 vakcode 858 in een CVO met hoofdstructuur 317 of in een zuivere tijdelijke aanstelling als leraar code 208 vakcode 858. 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

personeel Project loopbaangegevens (1/3) Waarom? Uitbreiding dienstverlening aan schoolsecretariaten Veelgestelde vraag (enquête) Voor TADD-regeling e.a. Met respect voor rol werkgever/ministerie 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

personeel Project loopbaangegevens (2/3) Wat? Gestructureerde terugzending met loopbaangegevens Loopbaangegevens (opdrachten en dienstonderbrekingen) Sinds start EPD Erg gedetailleerde info ; Grotendeels zoals opgestuurd door scholen + gecontroleerd en aangevuld (wsc, bbr, noemer, ..) Voor start EPD Beperkte info ; ook over opdrachten buiten onderwijs 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

personeel Project loopbaangegevens (3/3) Hoe? Op vraag school Voor individuele personeelsleden Voor volledige school Voor volledige scholengemeenschap Beperking : de laatste vijf jaar in dienst Op initiatief werkstation 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

personeel Salarisbriefje on line Waarom? Uitbouwen dienstverlening aan personeelsleden Besparing op papier en post Hoe? Via e-bank-account en Zoomit Vrijwillige basis (opt-in) 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

personeel Overige projecten Volledig Elektronisch Personeelsdossier Automatisering dienstonderbrekingen met opvraging C-62 formulier Automatisering vaste benoeming Opvragen gegevens uit Rijksregister 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers

infosessie softwareleveranciers de LUNCH wordt u aangeboden in Hotel President W.T.C. Koning Albert II laan 44 5 juni 2009 infosessie softwareleveranciers