Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Semester 8 Stage Informatie.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
Eindwerk zesde jaar.
Informatievaardigheden Blok Huub Prüst Eleonore ten Thij.
Didactische werkvormen
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
Methoden van Onderzoek
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Ingenieursvaardigheden
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Het schrijven van een wetenschappelijke paper
Mondeling presenteren E. Struyf. 1 Inhoudstafel 1.Toelichting bij de mondelinge presentaties voor het IP 2.Workshop Mondeling presenteren.
Mondeling presenteren
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Het belang van leesvaardigheid bij het maken van examens wordt in deze PowerPoint getoond aan de hand van een analyse van het aantal pagina’s per examen.
Al doende leren training docenten
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
SCRIPTIES PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN BEDOELING Het doorlopen van een gericht wetenschappelijk proces Een reflectie over het pedagogisch handelen.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
NLT modules en excellentiebevordering
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Overdragen van de informatica: Inleiding en overzicht1 Overdragen van de informatica Inleiding en overzicht.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
WebQuest Welkom Inleiding
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Module Communicatie 3de dag
Jij en de wereld om je heen
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
Betogende spreekbeurt
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Dia1 Microsoft PowerPoint is een computerprogramma van Microsoft. Het is een pakket waarmee vooral gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden die.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
MEDIAWIJSHEID LES 3 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites. Les 2: Gegevens.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
Het ultieme masterplan
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Introductie V6 2018/2019.
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010

Doel  Leren communicatieve vaardigheden  Presenteren voordracht  Schriftelijk overdragen  Beoordelen / evalueren  Opzoeken, bestuderen, beoordelen en verwerken van wetenschappelijke informatie  Toegespitst op de informatica

Werkvorm  Presentaties theorie door docent  Flitspresentatie  Korte voordracht: A-onderwerp  Krantenartikel: A-onderwerp  Lange voordracht: B-onderwerp  Scriptie: B-onderwerp  Beoordelingsrapport: 2 scripties  Publieksrol (feedback)

Flitsvoordracht  Leerdoel KORT!  Wennen aan spreken en luisteren  Introductie  Betoog opbouwen, scheiden feiten en mening  Houding ten opzichte van publiek, discussie  Eigen onderwerp, bijv. uit nieuws  Maximaal 2 slides: powerpoint, beamer,…  2 minuten: samenvatting + eigen mening

Korte voordracht  Leerdoel:  bestuderen van ingewikkeld onderwerp  omgaan met publiek  gebruik van beamer en/of bord  leren uitleggen en vragen beantwoorden  evalueren en reflectie  A-onderwerp  Duur: 15 minuten  Nederlands of Engels

Krantenartikel  Leerdoel:  begrijpelijk en boeiend schrijven voor een onwetend publiek  aandacht vasthouden  onderwerp vereenvoudigen  Ingewikkelde materie uitwerken  A-onderwerp  Lengte: 600 woorden (1 a 2 pagina’s)  Nederlands

Lange voordracht  Leerdoel:  opzetten van uitgebreide presentatie  visuele ondersteuning  selecteren uit materiaal, plaats in context  aansluiten bij niveau toehoorders  relevantie voor informatica  combineren van bronnen  B-onderwerp, lengte: 30 minuten  Nederlands of Engels

Scriptie  Leerdoel:  opzetten van een verhaal  bronnenonderzoek  taalvaardigheid  gebruik software voor verwerking grote teksten (LaTeX is verplicht!)  B-onderwerp  Lengte: 6000 woorden (10 tot 12 pagina’s)  Nederlands of Engels

Beoordelingsrapport  Leerdoel  kritisch teksten evalueren  verwoorden van kritiek  Beoordeling van twee scripties van andere studenten

Publieksrol  Leerdoel  feedback leveren  Kritisch evalueren: klopt het, zijn de conclusies onderbouwd?  Participatie in discussies bij voordrachten  Feedback op evaluatie formulieren  Op tijd aanwezig zijn

Beoordeling Korte voordracht 20% Krantenartikel10% Lange voordracht 20% Scriptie30% Refereerapport10% Publieksrol10%

Deelname  Aanwezigheid is verplicht  Leerzaam, publieksrol onderdeel van beoordeling  Inzet: niet moeilijk, maar wel heel veel werk!  Respecteren van deadlines en overige eisen aan ‘deliverables’  Bekend met inhoud van website:  rooster + deadlines  eisen + tips  beoordelingscriteria  Zeer beperkte herkansingsmogelijkheden