Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010
Doel Leren communicatieve vaardigheden Presenteren voordracht Schriftelijk overdragen Beoordelen / evalueren Opzoeken, bestuderen, beoordelen en verwerken van wetenschappelijke informatie Toegespitst op de informatica
Werkvorm Presentaties theorie door docent Flitspresentatie Korte voordracht: A-onderwerp Krantenartikel: A-onderwerp Lange voordracht: B-onderwerp Scriptie: B-onderwerp Beoordelingsrapport: 2 scripties Publieksrol (feedback)
Flitsvoordracht Leerdoel KORT! Wennen aan spreken en luisteren Introductie Betoog opbouwen, scheiden feiten en mening Houding ten opzichte van publiek, discussie Eigen onderwerp, bijv. uit nieuws Maximaal 2 slides: powerpoint, beamer,… 2 minuten: samenvatting + eigen mening
Korte voordracht Leerdoel: bestuderen van ingewikkeld onderwerp omgaan met publiek gebruik van beamer en/of bord leren uitleggen en vragen beantwoorden evalueren en reflectie A-onderwerp Duur: 15 minuten Nederlands of Engels
Krantenartikel Leerdoel: begrijpelijk en boeiend schrijven voor een onwetend publiek aandacht vasthouden onderwerp vereenvoudigen Ingewikkelde materie uitwerken A-onderwerp Lengte: 600 woorden (1 a 2 pagina’s) Nederlands
Lange voordracht Leerdoel: opzetten van uitgebreide presentatie visuele ondersteuning selecteren uit materiaal, plaats in context aansluiten bij niveau toehoorders relevantie voor informatica combineren van bronnen B-onderwerp, lengte: 30 minuten Nederlands of Engels
Scriptie Leerdoel: opzetten van een verhaal bronnenonderzoek taalvaardigheid gebruik software voor verwerking grote teksten (LaTeX is verplicht!) B-onderwerp Lengte: 6000 woorden (10 tot 12 pagina’s) Nederlands of Engels
Beoordelingsrapport Leerdoel kritisch teksten evalueren verwoorden van kritiek Beoordeling van twee scripties van andere studenten
Publieksrol Leerdoel feedback leveren Kritisch evalueren: klopt het, zijn de conclusies onderbouwd? Participatie in discussies bij voordrachten Feedback op evaluatie formulieren Op tijd aanwezig zijn
Beoordeling Korte voordracht 20% Krantenartikel10% Lange voordracht 20% Scriptie30% Refereerapport10% Publieksrol10%
Deelname Aanwezigheid is verplicht Leerzaam, publieksrol onderdeel van beoordeling Inzet: niet moeilijk, maar wel heel veel werk! Respecteren van deadlines en overige eisen aan ‘deliverables’ Bekend met inhoud van website: rooster + deadlines eisen + tips beoordelingscriteria Zeer beperkte herkansingsmogelijkheden