Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Advertisements

Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Zelfsturing en executieve functies.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Surfen, chatten en internaliserende problemen
Autismespectrumstoornissen
Angst en angststoornissen
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Presentatie – Sadan opdracht
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Autisme en intelligentie
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
HOMEWORK. HOMEWORK TEST JE ILLUSIE OP MENSEN HOMEWORK BEDENK EEN ILLUSIE GA MET JE GROEPJE OP PAD TEST JE ILLUSIE OP MENSEN BEELDMATERIAAL.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Hoe gaat het lopen? Dr. Barbara Ivanyi kinderrevalidatiearts
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Wat is het goede om te doen?
Open de wereld themadag FODOK en JC
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Zorgstandaard CVA/TIA
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
Eerstejaarsproblemen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Jeugd en recht hoofdstuk
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Verstandelijke beperking
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Ontwikkeling en de basisschool
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Ontwikkeling van een gezinsdiagnostisch instrument binnen de psychomotorische therapie Mirjam Langstraat – de Graaf Yulius voor Geestelijke Gezondheidszorg.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Opdrachten APA Hoe vermeld je de bron in de tekst?
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
VERPLAATSING VAN PLEEGKINDEREN Uit Kind en adolescent.
Verdampende jeugdcriminaliteit
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
Zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
Verschillende probleemgedragingen
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois

Wat? Artikel uit het tijdschrift: Kind en adolescent Auteur: Collot d’Escury Annematt Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

Over de auteur Mevr. dr. A. M. Collot d’Escury is verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Docent bij : Collectieve Stagebijeenkomsten Ontwikkelingspsychologie (3 EC) Practicum Sociale Cognitie: Sociale cognitie, perspectief nemen en ontwikkelings­problematiek (6 EC) Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Risicofactoren Persoonlijkheidskenmerken Gezinskenmerken Delictgedrag en gegevens van justitie De leeftijd ten tijde van het eerste delict Depressie en middelenmisbruik

Protectieve factoren een hechte band met belangrijke anderen Conventionele activiteiten investering in of betrokkenheid bij conventionele, maatschappelij verantwoorde, doelen morele waarden en normen van de maatschappij.

Cognitieve factoren Plannen, Strategisch denken Inhibitie Verwerkingssnelheid Zelfregulatie

Sociaal-cognitieve factoren Moeite met zich te verplaatsen in de ander Moeite om bedoeling van de ander te begrijpen of te anticiperen op het gedrag van die ander.

Ontwikkelingsprofielen van kinderen met en zonder een LVB wat betreft perspectief kunnen nemen en het eerste en tweede niveau van ‘theory of mind’

Conclusie De vraag of jongeren met een LVB meer kans lopen om in aanraking te komen met justitie, lijkt dus met ‘ja’ beantwoord te kunnen worden. Meer risicofactoren geconfronteerd dan niet- beperkte leeftijdgenoten en beschikken over minder protectieve factoren. Minder cognitieve mogelijkheden om ‘aan de rem’ te trekken

beschikken in mindere mate over het vermogen de intenties van de ander in te schatten.