Leiden van een organisatie ontwikkelingen sturen en beïnvloeden beheersen van processen
2 richtingen van communicatie Luisteren en spreken Geven en nemen Ook in een zakelijke sfeer zorg je ervoor dat er een klimaat van vertrouwen is en begrijp voor beide partijen is/ontstaat. Hou ook ALTIJD rekening met de wensen en verlangens van de ander!
Media= onmisbaar!! Maar tegelijk ook een zwakke schakel: Onpersoonlijk Lastig te beheersen Startpunt bedrijfscommunicatie: ligt bij het bedrijf zelf! imago= onderscheid van andere organisaties, dit door goede bedrijfscommunicatie
Bedrijfscommunicatie= professioneel: voorwaarden Systematisch planmatig = bepaalde strategie Realisatie door rekening te houden met: Doelstelling Doelgroep Medium boodschap =Planmatige aanpak Realisatie door rekening te houden met: Doelstellingen Doelgroepen Media Boodschappen Deze vorige elementen op één lijn brengen en zo komen tot een communicatieplan
Communicatieplan Rekening houden met de vaste onderdelen: De analyse; beschrijving huidige en gewenste situatie en de bijdrage die het kan opleveren Doelstellingen en doelgroepen; welke doelstellingen wil je bij welke doelgroepen bereiken Strategie: de manier waarop je mensen wenst te beïnvloeden Inhoud boodschap; welke boodschap wil je overdragen Media; welke media? In welke frequentie? Activiteitenplan; gedetailleerd overzicht belangrijke zaken
Beleidsplan Grote bijdrage tot bedrijfscommunicatie Biedt de uitgangspunten van systematische bedrijfscommunicatie Worden beschreven als De plaatsbepaling in de samenleving De uitgangspunten voor concrete activiteiten
Onderzoek Draagt bij tot betere bedrijfscommunicatie Het afvragen van: “hebben de communicatie-inspanningen effect?” Informatie verzamelen: Persoonlijke contacten (rijke bron van informatie) Adviesgroepen (brengen mensen bij elkaar om te brainstormen Media-analyse (kranten, tv, radio,… kunnen altijd iets bijdragen) Analyse van bestaande gegevens (baseren op reeds bestaande resultaten) Literatuuronderzoek (een eerst stap zijn internet en boeken, hierin kan je verder uitdiepen)
Nog vragen?