Strategievorming en implementatie Rob Kamphuis, 18 mei 2005
Een korte kennismaking Wat is Unigarant? Missie Unigarant Businessvisie Unigarant
Kennismaking Eigen strategie Eigen cultuur ICT Cash cow/star Outsider in de markt Eigen omzet- en winstverantwoordelijkheid
Missie Unigarant biedt intermediairs en eindconsumenten een aantrekkelijk assortiment financiële diensten gericht op de gebieden mobiliteit, recreatie, vrije tijd en wonen. Zij speelt daarbij in op de continu veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften.
Businessvisie Unigarant is marktleider in haar specialismen en weet de balans te bewaren tussen costleadership en een snelle kwalitatieve dienstverlening. Zij is in de markt toonaangevend op het gebied van procesoptimalisatie en onderscheidt zich door haar innoverend gebruik van informatietechnologie.
Ontwikkeling omzet en resultaat Omzet166 mio186 mio227 mio254 mio266 mio Resultaat16.1 mio17.3 mio18.0 mio23.4 mio25.8 mio. Aantal leden / klanten
Strategievorming Doelstelling Interne/externe analyse Top down Vanuit de omzet/winstdoelstelling Sterke focus en motivatie Dicht bij de markt
Strategievorming Marktaandeel Unigarant/ANWB: 6% in particuliere markt ProductMarktaandeel Auto4,2% Caravan18% Watersport12% Fiets41% Bromfiets37% Reis21%
Is deze basisstrategie herkenbaar? Groepswerk
Basisstrategie Niche market benadering Costleadership Operational excellence Focus op intermediair Focus op ICT-vernieuwing (continu) Betrokkenheid organisatie Grotere rol prijsstelling
Is het voorafgaande voldoende voorwaarde om door te groeien? Groepswerk
Groeistrategie Unigarant Verantwoorde groei Behoud van winstgevendheid Met twee labels En verschillende bedieningsconcepten Vanuit costleadership/operational excellence Per pmc onderscheidende distributiestrategieën.
Distributiestrategie Welke distributiestrategie zou u kiezen voor assurantietussenpersonen? Groepswerk
Distributiestrategie assurantietussenpersonen Uitbreiding nummerieke distributie Focus op potentials in de markt/segmentatie Gezamenlijke marktbewerking (verhogen polisdichtheid bestaande relaties) Specifieke bedieningsconcepten per segment Internetproposities
Distributie/organisatiestrategie Investeren in kwaliteit (KPI’s) Investeren in dedicated verkopers Kostenbeheersing door AWA per afdeling Investeren in ICT Investeren in schadebeheersing Investeren in topstructuur/cultuur Regelmatige feed-back vanuit de markt Alles passend bij kerncompetenties