Communicatie bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking: van inzicht naar interventie Esprit Emma 1e Bachelor toegepaste psychologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Advertisements

verstandelijke beperking
Gemaakt door: Emmy, Amber en Victoria
Samenspel Nieuw Vennep
Recht op kinderopvang Kritische doorlichting van een beleidsplan Bron: Peeters, J., & Vandenbroeck, M. (2000). Recht op kinderopvang. Alert,26(5),56-66.
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
TOTALE COMMUNICATIE.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Spraak,taal en leren Hoofdstuk 4 : Problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters Eline Colyn 1BaSW b.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Totale communicatie om je kind te bereiken
Geweld, gemeld en geteld
Welbevinden, functionele performantie en persoonlijke controle bij ouderen thuis en in het woonzorgcentrum.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
 Is het hoofd personeel & organisatie van het NJI  Is werkzaam bij NIZW  Heeft verschillende boeken geschreven.
‘Autismespectrumstoornissen’
 Voor ‘70 : alle aandacht voor cannabis! Justitionele aanpak  Later : opkomst heroïne  toneel veranderde  Hierna: wiet & ecstasy.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.
Zelf verwondend gedrag bij jongeren met een verstandelijke beperking
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Alcoholgebruik onder jongeren
Beter functioneren bij ADHD-problematiek door neurofeedback?
Niet alle foto’s zijn voor gevoelige kijkers
SARA PLESSERS World Press photo. DIT ZIJN MENSEN DIE IN ARMOEDE LEVEN FOTOGRAAF: FINBARR O'REILLY BRONVERWIJZING:
Nutella.
Van begrijpen naar begeleiden
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Als je niet kunt zien dan bekijk je het maar…
3 grote doelstellingen van het onderzoek
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Wat brengt (echt)scheiding teweeg in het leven van kinderen?
 Jongeren in Nederland groeien op in een vrij en open seksueel klimaat  Jongeren hebben moeite om verantwoorde keuzes te maken ivm. seksueel gedrag.
P RIMAIRE PREVENTIE VAN SEKSUEEL GEWELD E MILIE S CHELSTRAETE.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Cristel L. Elias, Adri Vermeer, Harm ’t Hart.  Onderzoek  Methode  Instrument  Procedure  Resultaten  Constructvaliditeit  Betrouwbaarheid  Discussie.
Secularisering en veranderende motieven voor vrijwilligerswerk
Is de vereniging auti-proof?
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Dossier Empowerment.
Het syndroom van Asperger
Responsiecollege College 12.
Niet alle foto’s zijn voor gevoelige kijkers. Kinderen lopen weg van de plaats waar per ongeluk napalm is gedropt in Vietnam. Misschien wel de beroemdste.
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
© UNIEK IN DE KLAS.
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Communicatie bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking: van inzicht naar interventie Esprit Emma 1e Bachelor toegepaste psychologie

Inhoudstafel: Problemen Beschrijving van de doelgroep Een complexe communicatieproblematiek Beperkte intentionaliteit en symboolvorming Waarneming en communicatie Diagnostiek Interventie Ondersteunende communicatie op maat

Problemen: Communicatie: - aard - diagnostiek - interventie Autisme  verstandelijke beperking

Beschrijving van de doelgroep Normale of bovennormale intelligentie (Kanner) Autisme = vorm van oligofrenie (Van Krevelen) Autisme -> op alle niveaus van intelligentie (Bartak en Rutter (1976) en Wing) Autisme vaak samen met verstandelijke beperking 75 à 80 % autistische stoornis + verstandelijk beperking Stoornis van Rett (bij meisjes)

Vele misdiagnoses (Volkmar en Lord) Kleuterleeftijd -> sprake van terugval (niet geboorte!) Hoe lager IQ -> hoe groter kans op pervasieve ontwikkelingsstoornis Geen twijfel over tegelijkertijd voorkomen autisme en verstandelijke beperking Binnenkomende informatie wordt globaal en in de context verwerkt-> waargenomen prikkels tot zinvol geheel brengen. Mensen met autisme -> zwakkere drang tot coherentie

Stoornis in de zintuigen zelf Horen, zien, ruiken, voelen, proeven geen probleem  Samenbrengen tot een geheel wel ! Wereld in losse fragmenten Invloed op sociaal vlak, communicatie en verbeelding

Een complexe communicatieproblematiek Vertraging in de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden Niet enkel vertraagd, ook verstoord! Zowel non-verbale als verbale problemen Taalbegrip en woordenschat beperkt Communicatie beperkt Kenmerkend autisme: interactieproblemen Communicatiestoornis = grote stressfactor

http://www. google. be/imgres http://www.google.be/imgres?hl=nl&sa=X&tbo=d&biw=1034&bih=629&tbm=isch&tbnid=JanFmJqtnpjlBM:&imgrefurl=http://kindjemetautisme.jouwweb.nl/bloknootje&docid=RZlnn1f_isH-OM&imgurl=http://kindjemetautisme.jouwweb.nl/upload/a/c/9/kindjemetautismel/inschrijven.large.jpg&w=600&h=474&ei=tuzdUNmrBMKGhQfkhICgBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=4&vpy=283&dur=198&hovh=199&hovw=253&tx=101&ty=105&sig=117085058187774809340&page=1&tbnh=148&tbnw=238&start=0&ndsp=29&ved=1t:429,r:7,s:0,i:108

Beperkte intentionaliteit en symboolvorming Ontwikkeling van communicatieve intentionaliteit Begrijpen van symbolen Symbolische aspecten moeilijk te begrijpen Protosymbolische gedragingen blijven lang uit of verdwijnen Communicatieve redzaamheid moet vergroten  Kwaliteit van bestaan zal verbeteren

Waarneming en communicatie Communicatie = cognitief proces  waarneming cruciale rol! Uitwisselen van betekenissen moeizaam! Communicatie = multidimensioneel proces Details lijken hoogste prioriteit te hebben Alles letterlijk Veel info  moeilijk te vatten

Metarepresentatieniveau  moeilijk te bereiken! Sensatieniveau Presentatieniveau Representatieniveau Metarepresentatieniveau  moeilijk te bereiken! Ook niet altijd!

Diagnostiek Communicatieve redzaamheid Vragen stellen bij de communicatie Omgeving ook belangrijk Ouders, leerkrachten, andere betrokkenen zijn waardevolle bronnen! Evaluatie vermogen tot symboolvorming Bepalen niveau van de waarneming Ondergrens: ontwikkelingsniveau 12 maanden Bovengrens: begin woordlezen

Interventie Verschillende benaderingen Vaardigheden in één-op-één situaties aangeleerd Leren onvoldoende in natuurlijke omgevingen  Te weinig oefening Spontane gebeurtenissen heel belangrijk Gedrag die ongepast is ook aangeleerd krijgen Rekening houden in tekorten bij symboolvorming

Ondersteunende communicatie op maat De totaliteit van strategieën en technieken ter ondersteuning van communicatie Ten aanzien van gebaren, spraak of vocalisatie Expressieve communicatie > receptieve communicatie voorkeur gaat uit naar communicatiemiddelen met een concrete, ruimtelijk vormgegeven structuur zoals voorwerpen, pictogrammen, foto’s, tekeningen en geschreven tekst Foto’s niet gemakkelijker dan pictogrammen Picture Exchange Communication System

Pictogrammen zijn letterlijk Pictogrammen  expressieve communicatie Omgeving wordt overzichtelijk Een goed begrip van hun fundamenteel andere waarnemingsstijl biedt niet alleen aanknopingspunten voor diagnostiek, maar is bovenal van groot belang voor het bevorderen van de communicatieve redzaamheid !