Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner
2/8 Business-achtergrond Familie eigenaar van distributeur van kantoor- materiaal, ook leasing - Groeide door goede klantenservice, technische onder- steuning en innovatieve producten - Nu vier divisies Decentraliseert om tegemoet te komen aan lokale markten Hoofdkantoor behandelt centrale administraties, ondersteuning van informatiesysteem Primaire doelstelling om 10% winst te genereren voor herinvestering Excellente verkoop- en professionele serviceorganisatie - Bedient middelgrote bedrijven Reputatie van kwaliteit en service tegen een kosteneffectieve prijs
Informatiesystemen Maatwerk software - voor administratieve informatiesystemen Meeste zijn generiek Factureringssoftware uniek voor de industrie Uitwas aan legacy-systemen - Ingehuurde ICT-directeur Zoeken naar commercieel ‘van-de-plank’-software voor administratieve informatiesystemen Geselecteerde OMD - Ondersteunt unieke facturering - Webgebaseerde interface - Niet gebouwd met een relationele database, dus ad hoc moeilijk 3/8
Verkooptools Verkoop-prospecting - Benodigde draaipunt Ondersteunt ad hoc queries in relationele database Gebruikt externe marketingdatabases om prospecten te creëren Geen integratie met OMD - Klanteninformatie moest opnieuw ingebracht worden - Inconsistenties bleven - Licenses verlopen »Verkopers adopteerden contactmanagement-tools CRM-applicaties intern ontwikkeld - Service-alerts, grote omvang overzichten 4/8
Andere tools Evaluatie van verschillende CRM-tools - Microsoft CRM Integratie met Office, maar niet OMD - Soaring Sales prospecting-pakket Gebaseerd op Microsoft SQL server - Integratie met OMD - Verkoopprogramma’s op PC Goldmine - goedkoop 5/8
ERP-overwegingen Gebrek aan integratie Dubbele data Data-inconsistenties Moeilijkheden bij datamigratie Kleine centrale IT-staff - Moeilijk om ondersteuning te geven en training voor meerdere systemen Concurrentie neemt ERP in gebruik - Velen hebben eBusiness-oplossingen OMD had een eigen database en kon niet overstappen naar eBusiness 6/8
Studie informatiesystemen Externe consultancy nodig - Analyse huidig systeem - Problemen aanpakken - Veranderingen voorstellen - Aanpak zorgen van senior management Behoefte aan tactische en strategische informatie Behoefte aan gestandaardiseerde uitvoering van bedrijfsprocessen Behoefte aan meer gerichte marketing 7/8
Studiestappen Stap 1: Doel en scope van de studie - Doelstellingen - Voordelen Stap 2: Interviews met executive management - Vier divisiedirecteuren en CFO - Stel lijst op van belangrijke doelstellingen voor geïntegreerd systeem Stap 3: Kritieke succesfactoren, indicatoren, IT-behoeften Stap 4: Diepte-interviews: problemen, doelen/kansen, IT- behoeften, prioriteiten Stap 5: IT-infrastructuur per lokatie Stap 6: Lijst van IT-prioriteiten, Bandon Group en divisies en ondersteunende softwaresystemen 8/8