DOOR REGIONALE AFSPRAKEN De klant centraal Kwaliteit belangrijker dan kwantiteit?! Jan Doorakkers, 3 december 2014
Kantoren: de methodiek Uitbreidingsvraag: - Demografische ontwikkeling - Werkgelegenheidsontwikkeling - Aandeel kantoorbanen - Ruimtegebruik per kantoorbaan Vervangingsvraag: - Veroudering bestaand vastgoed
De uitkomsten WestCentraal Overig Formeel MiddenCentraal Overig Formeel
Let op Kantoorgebruik verandert: - Flexibilisering / zzp-ers - Automatisering - Duurzaamheid - Multifunctionele omgeving - Multi-tenant - Ontmoetingsplek i.p.v. werkplek Economische en technologisch niet verouderd vastgoed toch incourant.
Essentiele overlegpunten -Locatie, locatie, locatie -Zet in op centrale locaties -Aandacht voor bestaande locaties -Nadruk op kleinschaligere panden -Plan van aanpak leegstand i.p.v. ad hoc transformaties
Bedrijventerreinen: de methodiek Algemeen geaccepteerde methodiek
Let op -Van uitbreidingsvraag naar vervangingsvraag - Kwaliteit bestaande terreinen nog belangrijker - Segmentering vanuit optiek ondernemer - Speel in op nieuwe trends en ontwikkelingen - Vraagstuk regionaal EN lokaal oplossen - Meerwaarde uitgangspunt voor flexibilisering - Nabijheid als factor steeds belangrijker
Essentiele overlegpunten -Redeneer vanuit de klant -Segmentering aanpassen: -Terreinen voor mkb-bedrijven -Terreinen voor logistieke en HMC bedrijven -Regionale terreinen sluiten slechts beperkt aan op vraag -Geef gemeenten meer mogelijkheden om eigen behoefte te huisvesten