WC Marketing blok 3 lesweek 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Advertisements

> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
De marketing-omgeving
STRATEGISCHE PLANNING
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Geld verdienen met trends
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Les 2 De antwoorden na een opening van 1 in een kleur
Stap 1. Waarom een marketingplan?
VTB Technasium Vakcollege
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
WC Marketing blok 2 lesweek 1.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
Bestrijd een vooroordeel
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Debriefing 24 januari 2012.
Marketing Werkgroep 6.
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Using Media ’09/’10 Blok 2 Werkcollege 1. OPDRACHT 1-Presenteer je magazine Iedereen heeft 1 minuut om het magazine te presenteren (40 minuten) Bladerkwartier;
Using Media ’09/’10 Blok 1 Werkcollege 4. OPDRACHT 1-communicatiecampagnes (60 minutes) Vorm groepjes van 4 personen (met dezelfde case/opdrachtgever)
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Presentatie productvoorstellen
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Doelstellingen formuleren
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
Centrummaten en Boxplot
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Module Communicatie 3de dag
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Interactieve Media Kick Off V2 Kernproject. Onderwerpen Kick Off o Intro o Doelstellingen V2 Kernproject o Organisatie o Werkplekken o Deliverables o.
Theorielessen in projectmatig werken
Kick Off V1 Kernproject 09/10. Propedeuse o 20 weken o 10 teams per projectpartner o Strakke organisatie (vastgestelde presentaties) o Nog geen verschil.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Les 1: Introductie Marketing
Transcript van de presentatie:

WC Marketing blok 3 lesweek 1

Agenda Blok 3 overzicht Team formatie Blokopdracht briefing Debriefing Onderzoek deel 1 – marktoriëntatie Huiswerk 2 Werkgroep 1 Marketing

Huisregels & professionalisme Wees pro-actief Durf fouten te maken Luister Bij twijfel-Vraag! Laptops alleen als nodig Dicht als iemand presenteert Van tafel tijdens groepswerk, tenzij vereist Maak aantekeningen Maak je huiswerk Wees op tijd Laat het weten Telefoon weg als je aan het werk bent Dus ook Social Media, SMS etc Geef en ontvang goede feedback Stuur professionele mails Lever professioneel werk af Werkgroep 1 3 Marketing

Have Fun!

Wat is professioneel werk?? Voldoet aan de criteria van de opdracht Bekijk de criteria en verzeker je ervan dat je ze allemaal hebt, alles is een 6 geen 10. Help de ontvanger je werk te begrijpen Heldere titel en inleiding voor schriftelijk werk (waar gaat dit over en hoe ga ik het aanpakken) Gebruik kopjes Gebruik het document met richtlijnen voor professioneel werk, evt. het template dat op de USB stick staat Geen plagiaat Plagiaat is het werk van anderen gebruiken, zonder dat te erkennen Als het wordt ontdekt voor een cijferropdracht, heb je automatisch een onvoldoende. Zonder herkansing, bij een BAS-vak betekent dat dat je waarschijnlijk de opleiding mag verlaten. Vermeld altijd bronnen (gaan we het in lesweek 3 over hebben) Werkgroep 1 5 UCD

Blok 3 overzicht Werkgroep 1 6 Marketing

CMD Aan Werkgroep 1 Wk Voorbereiding Hoorcollege Werkcollege Eindproduct (W/C en huiswerk) 1 Lezen 1 t/m 18, 41 t/m 65 & 241 t/m 255 Wat is marketing? Briefing / debriefing Marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep Debriefing 2 Vakantie 3 Lezen: 19 t/m 39 & 67 t/m 103 Consumentengedrag & marketingstrategie Segmentatie oefening Motivaction Mentality™ segmentatie Customer journey Marktoriëntatie feedback Onderzoeksplan Doelgroep bepalen Primary persona Context & key-path scenario's Huidige customer journey 4 Lezen: pp 127 t/m 138 Context & key-path scenario’s Creativiteit en product- / dienstontwikkeling Positionering Ideeontwikkeling Ideegeneratie Ideeselectie Onderzoek feedback 50+ ideeën 50+ → 3 ideeën 3 ideeën schetsen 3 ideeën testen 5 Lezen: pp. 105 t/m 127 Testrapport Wat zijn producten en diensten? Product/dienst selectie (3 → 1) Pitch presentatie format Nieuwe customer journey Ideeën & positionering feedback Pitch presentatie v1 6 Lezen: NVT Proces, mensen en fysiek bewijs Aanpassen customer journey Pitch presentatie v1 feedback Aangepast customer journey Pitch presentatie v2 7 Lezen: 191 t/m 226 De promotiemix Creatieve concept & promotiemix bepalen Pitch presentatie v2 feedback Creatieve concept & promotiemix Pitch presentatie v3 8 Lezen: 139 t/m 171 Prijs en distributiebeleid Generale repetitie pitches 9 Pitch definitieve versie Tentamen voorbereiding NVT Pitch presentaties Tentamen (niet in W/C) Feedback en cijfer Tentamen cijfer (blok 3 wk 2) CMD Aan Werkgroep 1

Beoordeling Wekelijkse quiz Teamopdracht Eindcijfer Gemiddelde hoogste vier >= 5,5 ----> geen tentamen Teamopdracht Moet > 5,5 Eindcijfer Quiz = 60% Teamopdracht = 40% Werkgroep 1 7 Marketing

Doelen Het proces van het maken van een marketing offer doorlopen Nieuwe tools leren (in aanvulling op UCD) om dit te doen Leren hoe marketing maakt een bijdraag aan het (interactieve media) ontwerp proces en waarom dit belangrijk is Werkgroep 1 8 Marketing

Werkwijze Theorie via hoorcolleges en wekelijks lezing van verplichte literatuur Pas theorie toe in blokopdracht Werkgroep 1 9 Marketing

Beoordeling Blokopdracht Ontwerpen een concept voor een nieuwe product/dienst (gebaseerd op 6 van de 7Ps) Pitch presentatie om het concept te “verkopen” Tentamen Vragen uit verplichte literatuur Moet beiden halen Individuele cijfer voor blokopdracht (meestal) zelfde als team cijfer = 40% Tentamen (of quizzes) = 60% Werkgroep 1 10 Marketing

Blokopdracht team formatie Maak teams van maximaal 4 studenten Zet jullie namen op het formulier Werkgroep 1 11 Marketing

Blokopdracht marketing 12 Werkgroep 1 Marketing

SHN UxD is a fake agency based on one I used to use in Rotterdam – as you can see it is deliberately cheesy. I personally will use this one, but if you want to change it to a real agency, then feel free. The idea is that our students are working for these guys (for example as a group on an internship) to prepare a pitch to a number of clients they want to work for. It is not as realistic as I would like, but in order to make the choice of clients fit I think this is the right approach. Toneelliefhebbers Werkgroep 1 13 13 Marketing

wij zijn SHN UxD, een nieuwe user experience bureau gevestigd in amsterdam jullie gaan over de komende 10 weken voor ons als user experience teams werken achtergrond Werkgroep 1 14 14 Marketing

wij denken dat toneelliefhebbers meer naar voorstellingen willen gaan dan ze nu doen Dus wij willen een idee aan een aantal ‘theaters’ pitchen d.m.v. een uitgewerkt product -en diensten concept jullie zijn gevraagd een concept te ontwikkelen en te pitchen voor één van onze target bedrijven de opdracht Werkgroep 1 15 15 Marketing

de ‘theaters’ Werkgroep 1 16 16 Marketing

Toneelliefhebbers, tussen de 25 en 40 jaar oud, die naar een voorstelling gaan de doelgroep moet scherper gedefinieerd d.m.v. onderzoek de doelgroep Werkgroep 1 17 17 Marketing

grove process onderzoek ideeontwikkeling concept-ontwikkeling pitchen marktomgeving onderzoek doelgroep onderzoek attractie bezoek interviews & observatie doelgroep bepalen persona / scenario’s huidige customer journey bepalen ideeontwikkeling positionering bepalen ideeën generen initiële selectie maken (3 ideeën) schetsen idee testen 1 idee selecteren concept-ontwikkeling product/dienst ontwerpen mensen/proces/fysiek bewijs elementen bepalen promotiemix maken aangepast customer journey bepalen concept testen pitchen concept presenteren concept beargumenteren onderzoek leveren grove process Werkgroep 1 18 18 Marketing

het concept moet voor een gedefinieerd segment binnen toneelliefhebbers, tussen de 25 en 40 jaar oud, die naar een voorstelling gaan het concept moet goed bij deze doelgroep passen elke team moet hun concept pitchen aan hun gekozen opdrachtgever via een presentatie van 10 minuten het concept moet helder gevisualiseerd elke team moet hun concept en beslissingen met gebruik van hun onderzoek kunnen beargumenteren en verdedigen tip: stel veel de vraag: waarom? randvoorwaarden Werkgroep 1 19 19 Marketing

Elke team moet hun concept pitchen via een presentatie van 10 minuten die bevat: een uitleg van de doelgroep een primary persona de positionering de aangepaste customer journey helder visualisaties van de concept de promotiemix een cd/dvd met de presentatie en onderzoek de pitch presentaties vindt plaats in de week begin levering Werkgroep 1 20 20 Marketing

hebben jullie vragen? vraag en antwoord Werkgroep 1 21 21 Marketing

Debriefing Werkgroep 1 22 Marketing

Wat is een debriefing? Een debriefing is een belangrijk document binnen een project Het is een samenvatting van de opdrachtgevers-vraag in jullie eigen woorden Het is bedoeld om de opdrachtgever te laten controleren of jullie de opdracht hebben begrepen En Helpt je de vraag eigen te maken 23 Werkgroep 1 Marketing

Debriefing format (N.B. aangepaste versie van team project debriefing format) Inleiding Wat gaat dit document over? De opdracht 2-3 zinnen samenvatting van de opdracht in eigen woorden Probleemstelling Omschrijving in eigen woorden van een oplossingsvrij probleemstelling in één zin (wie, wat, waar, wanneer & hoe) Doelgroep Omschrijving in eigen woorden van de doelgroep jullie hebben gekregen De doelstelling Oplossingsvrij omschrijving van de opdracht doelstelling Randvoorwaarden Wat zijn de beperkingen? Wat zijn de kansen? Succesindicatoren Wanneer is er sprake van succes, gezien vanuit de opdrachtgever, de gebruiker en jullie team? Werkgroep 1 24 Marketing

Doelstellingen – maken ze SMART Specifiek Wat specifiek willen jullie bereiken? Meetbaar Hoe kunnen meten dat jullie hebben het bereikt? Achievable (Haalbaar) Is het doel haalbaar of uitvoerbaar? Relevant Is het doel relevant voor de opdracht? Tijdgebonden Wanneer zou het doel bereikt worden? 25 Werkgroep 1 Marketing

Oefening: maak jullie debriefing (45 min.) Kies als team jullie opdrachtgever Maak jullie debriefing op een flip-over vel Focus nu op: De opdrachtgever (wie?) De opdracht De probleemstelling De SMART doelstellingen De succesindicatoren Ask them to make a flip-over of the debriefing – but only those items on this slide. They will have to do the rest of them as part of the homework and show you this next week. Once they have done this ask them to stick their debriefings on the wall and get each team to present them to the rest of the class. Ask for feedback or comments that can be used by the team to improve their final version of the debriefing. Werkgroep 1 26 Marketing

Onderzoek deel 1: marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep 27 Werkgroep 1 Marketing

Onderzoek plan van aanpak stappen 1: Probleemstelling “Hoe kan bedrijf X het bezoek naar het evenement Y aantrekkelijker maken voor doelgroep Z?” 2: Deelvragen "Wat voor vragen moeten wij beantwoorden om dit probleem op te lossen?” (+/- 6 vragen) 3: Informatie (zoekstrategie) "Wat voor informatie hebben wij nodig om deze deelvragen te antwoorden?” (per deelvraag) 4: Locatie “Waar of van wie kunnen wij deze informatie krijgen?” (per informatie stuk) 5: Planning (per informatie stuk) Wie gaat het vinden? Hoe gaan ze het vinden? Hoe gaan ze het rapporten? Wanneer gaan ze het vinden? This is a step-by-step process to help the teams make a PvA for their initial research into the marketing environment and the target group. They will have to do this again next week, when they do the planning for their target group and user research. The aim this week is to get them to think about the questions they need to answer to find out about their client’s marketing environment and to begin to find out about the world of the target group. We will give them the first version of the problem and two deelvragen (can’t think of a good English translation). For the problem they will have to fill in the client, the attraction and the target group (from their debriefing) For the two deelvragen, they will have to make their planning this week by going through the last three steps of the above process Next week they will go through another iteration where they will clarify their problem, clarify and add deelvragen and plan the rest of the research 28 Werkgroep 1 Marketing

Initiële probleemstelling en twee deelvragen Probleemstelling (v1) Hoe kan [opdrachtgever] het bezoek van [evenement] aantrekkelijker maken voor [doelgroep] Deelvraag 1 (v1): Hoe ziet de marktomgeving van onze opdrachtgever eruit? Deelvraag 2 (v1): Hoe ziet de belevingswereld van de algemene doelgroep eruit? We will give them the first version of the problem and two deelvragen (can’t think of a good English translation). For the problem they will have to fill in the client, the attraction and the target group (from their debriefing) For the two deelvragen, they will have to make their planning this week by going through the last three steps of the above process Next week they will go through another iteration where they will clarify their problem, clarify and add deelvragen and plan the rest of the research 29 Werkgroep 1 Marketing

De marktomgeving Micro-omgeving Meso-omgeving Macro-omgeving Missie & visie Organisatie & strategie Merk & marketing offer Mensen, proces & fysiek bewijs Meso-omgeving Afnemers (consumenten) Bedrijfstak (industrie) Concurrenten Externe belangengroepen Intermediairs Toeleveranciers Macro-omgeving Demografische factoren Economische factoren Sociaal-culturele factoren Technologische factoren Ecologische factoren Politiek-juridische factoren An important question relates to the marketing environment. I will handle the marketing environment briefly in the hoorcollege and the reading this week covers this too. The key is that the client wants to create a competitive advantage with this new product/service, so it is important that the teams look at the marketing environment. This slide is based on my hoorcollege slide – the idea is to go through the elements and so that they can decide what information they want to find during their research and include it in their PvA 30 Werkgroep 1 Marketing

Marktomgeving – typische informatie behoeftes Micro-omgeving (de opdrachtgever) Wat zijn hun missie & visie? Hoe ziet de organisatie & strategie eruit en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? Wat is de merk & marketing offer en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? Wat soort van mensen, proces & fysiek bewijs hebben ze en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? Meso-omgeving Wat voor afnemers (consumenten) zijn belangrijk en wat zijn hun behoeftes? Hoe concurrerend is de industrie?; wie speelt mee?; wat zijn de kansen en bedreigingen? Wie zijn de concurrenten en en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? Wie zijn externe belangengroepen en wat zijn hun relevante interesses? Intermediairs (NVT voor deze opdracht) Toeleveranciers (NVT voor deze opdracht) Macro-omgeving: Wat voor relevante ontwikkelingen ziin er in: Demografische factoren Economische factoren Sociaal-culturele factoren Technologische factoren Ecologische factoren Politiek-juridische factoren 31 Werkgroep 1 Marketing

Hoe ziet de belevingswereld van de algemene doelgroep eruit? Jullie hebben de doelgroep nog niet bepaald… Maar jullie mogen wel onderzoek beginnen Dit zou jullie volgende week helpen met het bepalen van de doelgroep Probeer d.m.v. onderzoek de belevingswereld van de algemene doelgroep te visualiseren in een moodboard Let op voor overeenkomsten en verschillen in levensstijl, doelen, behoeftes, gedrag en denkwijzen 32 Werkgroep 1 Marketing

Oefening: maak een onderzoek PvA (30 min.) Maak jullie onderzoek PvA voor deelvragen 1 & 2 Loop door stappen 3 – 5 van het PvA proces Gebruik de typische informatie behoeftes sheet voor deelvraag 1 Identificeren jullie informatie behoeftes Probeer de locatie te vinden voor elke stuk Verdeel de onderzoek binnen het team en maak een planning 33 Werkgroep 1 Marketing

Huiswerk – klaar voor werkcollege volgende week Maak de debriefing af Maximaal 2 vellen A4 (vergeet niet je klas en team naam) Voor jullie onderzoeksplan uit en maak een kort presentatie van jullie bevindingen met nadruk op De opdrachtgever De concurrenten De belangengroepen Belangrijk en relevante ontwikkelingen in macro-omgeving Maak een digitaal moodboard over de belevingswereld van de algemene doelgroep Zet die ook in de presentatie Lezen!!!! Volgende week quizz 1 (en 2) Werkgroep 1 34 Marketing