WC Marketing blok 3 lesweek 1
Agenda Blok 3 overzicht Team formatie Blokopdracht briefing Debriefing Onderzoek deel 1 – marktoriëntatie Huiswerk 2 Werkgroep 1 Marketing
Huisregels & professionalisme Wees pro-actief Durf fouten te maken Luister Bij twijfel-Vraag! Laptops alleen als nodig Dicht als iemand presenteert Van tafel tijdens groepswerk, tenzij vereist Maak aantekeningen Maak je huiswerk Wees op tijd Laat het weten Telefoon weg als je aan het werk bent Dus ook Social Media, SMS etc Geef en ontvang goede feedback Stuur professionele mails Lever professioneel werk af Werkgroep 1 3 Marketing
Have Fun!
Wat is professioneel werk?? Voldoet aan de criteria van de opdracht Bekijk de criteria en verzeker je ervan dat je ze allemaal hebt, alles is een 6 geen 10. Help de ontvanger je werk te begrijpen Heldere titel en inleiding voor schriftelijk werk (waar gaat dit over en hoe ga ik het aanpakken) Gebruik kopjes Gebruik het document met richtlijnen voor professioneel werk, evt. het template dat op de USB stick staat Geen plagiaat Plagiaat is het werk van anderen gebruiken, zonder dat te erkennen Als het wordt ontdekt voor een cijferropdracht, heb je automatisch een onvoldoende. Zonder herkansing, bij een BAS-vak betekent dat dat je waarschijnlijk de opleiding mag verlaten. Vermeld altijd bronnen (gaan we het in lesweek 3 over hebben) Werkgroep 1 5 UCD
Blok 3 overzicht Werkgroep 1 6 Marketing
CMD Aan Werkgroep 1 Wk Voorbereiding Hoorcollege Werkcollege Eindproduct (W/C en huiswerk) 1 Lezen 1 t/m 18, 41 t/m 65 & 241 t/m 255 Wat is marketing? Briefing / debriefing Marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep Debriefing 2 Vakantie 3 Lezen: 19 t/m 39 & 67 t/m 103 Consumentengedrag & marketingstrategie Segmentatie oefening Motivaction Mentality™ segmentatie Customer journey Marktoriëntatie feedback Onderzoeksplan Doelgroep bepalen Primary persona Context & key-path scenario's Huidige customer journey 4 Lezen: pp 127 t/m 138 Context & key-path scenario’s Creativiteit en product- / dienstontwikkeling Positionering Ideeontwikkeling Ideegeneratie Ideeselectie Onderzoek feedback 50+ ideeën 50+ → 3 ideeën 3 ideeën schetsen 3 ideeën testen 5 Lezen: pp. 105 t/m 127 Testrapport Wat zijn producten en diensten? Product/dienst selectie (3 → 1) Pitch presentatie format Nieuwe customer journey Ideeën & positionering feedback Pitch presentatie v1 6 Lezen: NVT Proces, mensen en fysiek bewijs Aanpassen customer journey Pitch presentatie v1 feedback Aangepast customer journey Pitch presentatie v2 7 Lezen: 191 t/m 226 De promotiemix Creatieve concept & promotiemix bepalen Pitch presentatie v2 feedback Creatieve concept & promotiemix Pitch presentatie v3 8 Lezen: 139 t/m 171 Prijs en distributiebeleid Generale repetitie pitches 9 Pitch definitieve versie Tentamen voorbereiding NVT Pitch presentaties Tentamen (niet in W/C) Feedback en cijfer Tentamen cijfer (blok 3 wk 2) CMD Aan Werkgroep 1
Beoordeling Wekelijkse quiz Teamopdracht Eindcijfer Gemiddelde hoogste vier >= 5,5 ----> geen tentamen Teamopdracht Moet > 5,5 Eindcijfer Quiz = 60% Teamopdracht = 40% Werkgroep 1 7 Marketing
Doelen Het proces van het maken van een marketing offer doorlopen Nieuwe tools leren (in aanvulling op UCD) om dit te doen Leren hoe marketing maakt een bijdraag aan het (interactieve media) ontwerp proces en waarom dit belangrijk is Werkgroep 1 8 Marketing
Werkwijze Theorie via hoorcolleges en wekelijks lezing van verplichte literatuur Pas theorie toe in blokopdracht Werkgroep 1 9 Marketing
Beoordeling Blokopdracht Ontwerpen een concept voor een nieuwe product/dienst (gebaseerd op 6 van de 7Ps) Pitch presentatie om het concept te “verkopen” Tentamen Vragen uit verplichte literatuur Moet beiden halen Individuele cijfer voor blokopdracht (meestal) zelfde als team cijfer = 40% Tentamen (of quizzes) = 60% Werkgroep 1 10 Marketing
Blokopdracht team formatie Maak teams van maximaal 4 studenten Zet jullie namen op het formulier Werkgroep 1 11 Marketing
Blokopdracht marketing 12 Werkgroep 1 Marketing
SHN UxD is a fake agency based on one I used to use in Rotterdam – as you can see it is deliberately cheesy. I personally will use this one, but if you want to change it to a real agency, then feel free. The idea is that our students are working for these guys (for example as a group on an internship) to prepare a pitch to a number of clients they want to work for. It is not as realistic as I would like, but in order to make the choice of clients fit I think this is the right approach. Toneelliefhebbers Werkgroep 1 13 13 Marketing
wij zijn SHN UxD, een nieuwe user experience bureau gevestigd in amsterdam jullie gaan over de komende 10 weken voor ons als user experience teams werken achtergrond Werkgroep 1 14 14 Marketing
wij denken dat toneelliefhebbers meer naar voorstellingen willen gaan dan ze nu doen Dus wij willen een idee aan een aantal ‘theaters’ pitchen d.m.v. een uitgewerkt product -en diensten concept jullie zijn gevraagd een concept te ontwikkelen en te pitchen voor één van onze target bedrijven de opdracht Werkgroep 1 15 15 Marketing
de ‘theaters’ Werkgroep 1 16 16 Marketing
Toneelliefhebbers, tussen de 25 en 40 jaar oud, die naar een voorstelling gaan de doelgroep moet scherper gedefinieerd d.m.v. onderzoek de doelgroep Werkgroep 1 17 17 Marketing
grove process onderzoek ideeontwikkeling concept-ontwikkeling pitchen marktomgeving onderzoek doelgroep onderzoek attractie bezoek interviews & observatie doelgroep bepalen persona / scenario’s huidige customer journey bepalen ideeontwikkeling positionering bepalen ideeën generen initiële selectie maken (3 ideeën) schetsen idee testen 1 idee selecteren concept-ontwikkeling product/dienst ontwerpen mensen/proces/fysiek bewijs elementen bepalen promotiemix maken aangepast customer journey bepalen concept testen pitchen concept presenteren concept beargumenteren onderzoek leveren grove process Werkgroep 1 18 18 Marketing
het concept moet voor een gedefinieerd segment binnen toneelliefhebbers, tussen de 25 en 40 jaar oud, die naar een voorstelling gaan het concept moet goed bij deze doelgroep passen elke team moet hun concept pitchen aan hun gekozen opdrachtgever via een presentatie van 10 minuten het concept moet helder gevisualiseerd elke team moet hun concept en beslissingen met gebruik van hun onderzoek kunnen beargumenteren en verdedigen tip: stel veel de vraag: waarom? randvoorwaarden Werkgroep 1 19 19 Marketing
Elke team moet hun concept pitchen via een presentatie van 10 minuten die bevat: een uitleg van de doelgroep een primary persona de positionering de aangepaste customer journey helder visualisaties van de concept de promotiemix een cd/dvd met de presentatie en onderzoek de pitch presentaties vindt plaats in de week begin levering Werkgroep 1 20 20 Marketing
hebben jullie vragen? vraag en antwoord Werkgroep 1 21 21 Marketing
Debriefing Werkgroep 1 22 Marketing
Wat is een debriefing? Een debriefing is een belangrijk document binnen een project Het is een samenvatting van de opdrachtgevers-vraag in jullie eigen woorden Het is bedoeld om de opdrachtgever te laten controleren of jullie de opdracht hebben begrepen En Helpt je de vraag eigen te maken 23 Werkgroep 1 Marketing
Debriefing format (N.B. aangepaste versie van team project debriefing format) Inleiding Wat gaat dit document over? De opdracht 2-3 zinnen samenvatting van de opdracht in eigen woorden Probleemstelling Omschrijving in eigen woorden van een oplossingsvrij probleemstelling in één zin (wie, wat, waar, wanneer & hoe) Doelgroep Omschrijving in eigen woorden van de doelgroep jullie hebben gekregen De doelstelling Oplossingsvrij omschrijving van de opdracht doelstelling Randvoorwaarden Wat zijn de beperkingen? Wat zijn de kansen? Succesindicatoren Wanneer is er sprake van succes, gezien vanuit de opdrachtgever, de gebruiker en jullie team? Werkgroep 1 24 Marketing
Doelstellingen – maken ze SMART Specifiek Wat specifiek willen jullie bereiken? Meetbaar Hoe kunnen meten dat jullie hebben het bereikt? Achievable (Haalbaar) Is het doel haalbaar of uitvoerbaar? Relevant Is het doel relevant voor de opdracht? Tijdgebonden Wanneer zou het doel bereikt worden? 25 Werkgroep 1 Marketing
Oefening: maak jullie debriefing (45 min.) Kies als team jullie opdrachtgever Maak jullie debriefing op een flip-over vel Focus nu op: De opdrachtgever (wie?) De opdracht De probleemstelling De SMART doelstellingen De succesindicatoren Ask them to make a flip-over of the debriefing – but only those items on this slide. They will have to do the rest of them as part of the homework and show you this next week. Once they have done this ask them to stick their debriefings on the wall and get each team to present them to the rest of the class. Ask for feedback or comments that can be used by the team to improve their final version of the debriefing. Werkgroep 1 26 Marketing
Onderzoek deel 1: marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep 27 Werkgroep 1 Marketing
Onderzoek plan van aanpak stappen 1: Probleemstelling “Hoe kan bedrijf X het bezoek naar het evenement Y aantrekkelijker maken voor doelgroep Z?” 2: Deelvragen "Wat voor vragen moeten wij beantwoorden om dit probleem op te lossen?” (+/- 6 vragen) 3: Informatie (zoekstrategie) "Wat voor informatie hebben wij nodig om deze deelvragen te antwoorden?” (per deelvraag) 4: Locatie “Waar of van wie kunnen wij deze informatie krijgen?” (per informatie stuk) 5: Planning (per informatie stuk) Wie gaat het vinden? Hoe gaan ze het vinden? Hoe gaan ze het rapporten? Wanneer gaan ze het vinden? This is a step-by-step process to help the teams make a PvA for their initial research into the marketing environment and the target group. They will have to do this again next week, when they do the planning for their target group and user research. The aim this week is to get them to think about the questions they need to answer to find out about their client’s marketing environment and to begin to find out about the world of the target group. We will give them the first version of the problem and two deelvragen (can’t think of a good English translation). For the problem they will have to fill in the client, the attraction and the target group (from their debriefing) For the two deelvragen, they will have to make their planning this week by going through the last three steps of the above process Next week they will go through another iteration where they will clarify their problem, clarify and add deelvragen and plan the rest of the research 28 Werkgroep 1 Marketing
Initiële probleemstelling en twee deelvragen Probleemstelling (v1) Hoe kan [opdrachtgever] het bezoek van [evenement] aantrekkelijker maken voor [doelgroep] Deelvraag 1 (v1): Hoe ziet de marktomgeving van onze opdrachtgever eruit? Deelvraag 2 (v1): Hoe ziet de belevingswereld van de algemene doelgroep eruit? We will give them the first version of the problem and two deelvragen (can’t think of a good English translation). For the problem they will have to fill in the client, the attraction and the target group (from their debriefing) For the two deelvragen, they will have to make their planning this week by going through the last three steps of the above process Next week they will go through another iteration where they will clarify their problem, clarify and add deelvragen and plan the rest of the research 29 Werkgroep 1 Marketing
De marktomgeving Micro-omgeving Meso-omgeving Macro-omgeving Missie & visie Organisatie & strategie Merk & marketing offer Mensen, proces & fysiek bewijs Meso-omgeving Afnemers (consumenten) Bedrijfstak (industrie) Concurrenten Externe belangengroepen Intermediairs Toeleveranciers Macro-omgeving Demografische factoren Economische factoren Sociaal-culturele factoren Technologische factoren Ecologische factoren Politiek-juridische factoren An important question relates to the marketing environment. I will handle the marketing environment briefly in the hoorcollege and the reading this week covers this too. The key is that the client wants to create a competitive advantage with this new product/service, so it is important that the teams look at the marketing environment. This slide is based on my hoorcollege slide – the idea is to go through the elements and so that they can decide what information they want to find during their research and include it in their PvA 30 Werkgroep 1 Marketing
Marktomgeving – typische informatie behoeftes Micro-omgeving (de opdrachtgever) Wat zijn hun missie & visie? Hoe ziet de organisatie & strategie eruit en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? Wat is de merk & marketing offer en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? Wat soort van mensen, proces & fysiek bewijs hebben ze en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? Meso-omgeving Wat voor afnemers (consumenten) zijn belangrijk en wat zijn hun behoeftes? Hoe concurrerend is de industrie?; wie speelt mee?; wat zijn de kansen en bedreigingen? Wie zijn de concurrenten en en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? Wie zijn externe belangengroepen en wat zijn hun relevante interesses? Intermediairs (NVT voor deze opdracht) Toeleveranciers (NVT voor deze opdracht) Macro-omgeving: Wat voor relevante ontwikkelingen ziin er in: Demografische factoren Economische factoren Sociaal-culturele factoren Technologische factoren Ecologische factoren Politiek-juridische factoren 31 Werkgroep 1 Marketing
Hoe ziet de belevingswereld van de algemene doelgroep eruit? Jullie hebben de doelgroep nog niet bepaald… Maar jullie mogen wel onderzoek beginnen Dit zou jullie volgende week helpen met het bepalen van de doelgroep Probeer d.m.v. onderzoek de belevingswereld van de algemene doelgroep te visualiseren in een moodboard Let op voor overeenkomsten en verschillen in levensstijl, doelen, behoeftes, gedrag en denkwijzen 32 Werkgroep 1 Marketing
Oefening: maak een onderzoek PvA (30 min.) Maak jullie onderzoek PvA voor deelvragen 1 & 2 Loop door stappen 3 – 5 van het PvA proces Gebruik de typische informatie behoeftes sheet voor deelvraag 1 Identificeren jullie informatie behoeftes Probeer de locatie te vinden voor elke stuk Verdeel de onderzoek binnen het team en maak een planning 33 Werkgroep 1 Marketing
Huiswerk – klaar voor werkcollege volgende week Maak de debriefing af Maximaal 2 vellen A4 (vergeet niet je klas en team naam) Voor jullie onderzoeksplan uit en maak een kort presentatie van jullie bevindingen met nadruk op De opdrachtgever De concurrenten De belangengroepen Belangrijk en relevante ontwikkelingen in macro-omgeving Maak een digitaal moodboard over de belevingswereld van de algemene doelgroep Zet die ook in de presentatie Lezen!!!! Volgende week quizz 1 (en 2) Werkgroep 1 34 Marketing