Wetenschap-pelijke methode Empi- risme Experimenten Kritisch

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van pannenkoek tot oliebol
Advertisements

Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
17de eeuw (1.3) Politieke rechten De Republiek was een Statenbond zonder sterk centraal gezag Dat leidde tot -moeizame besluitvorming (tijdrovend) -een.
De verlichting Paragraaf 2.
The shortest history of Europe
4.1 De Pruikentijd.
Paragraaf 6.3 Vorige les: De Gouden Eeuw Deze les: - bezoek
Paragraaf 7.1 Vorige les: wetenschappelijke revolutie
Verlichting: Stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Pruiken en revoluties – 1700 tot Aanloop naar de Franse Revolutie - De Franse revolutie - Napoleon grijpt de macht - Bataafse revolutie in de.
Verlichting (18e eeuw) Tegen Absolutisme en standenmaatschappij.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 2: Verloop van.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Reformatie en renovatie
Over verlichte denkers en hun ideeën
De Verlichting.
Verlicht despotisme.
18de eeuw Halverwege de 18de eeuw kwam de Verlichting (zie aantekeningen bij hoofdstuk 7 ) Vrijheidsrechten Verlichtingsfilosofen gingen uit van het idee.
Tijd van Pruiken en Revoluties
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Le sIecle des Lumières -verlichting-
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Tijd van Pruiken en revoluties
Wetenschappelijke revolutie
H4:§ 6:p79-80 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Tijd van pruiken en revoluties,
Tijd van pruiken en revoluties,
-Wat moet je weten aan het einde van de les?
Eén stem per afgevaardigde zul je bedoelen 600 burgers & boeren
Tijd van pruiken en revoluties,
Wat moet je weten aan het eind van de les
Welke groepen in Frankrijk waren ontevreden in de 18de eeuw
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Tijd van jagers en boeren
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Eind 18 e eeuw: Uitbraak van democratische revoluties Welk land heerste er over Amerika begin 18 e eeuw?
HOOFDSTUK 2: REVOLUTIES
Ook bloei in de republiek op gebied van:
H2 Pruiken en revoluties§2.3 Revolutie in Frankrijk Welke groepen in Frankrijk waren ontevreden in de 18 de eeuw en waarom waren zij ontevreden? Waarom.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
H8.1 De Verlichting Pruiken en revoluties.
H8.3 Burgers aan de macht: De Amerikaanse revolutie
Revolutie in Nederland De tijd van pruiken en revoluties.
4.1 de Pruikentijd.
Immanuel Kant. Immanuel Kant: ‘Sapere Aude’ = durf te weten Kritische houding is goed, vraag bij alles na of het klopt. Onderzoek helpt de mens vooruit.
Paragraaf 8.1 De Verlichting
De tijd van de pruiken en de revoluties
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Pruiken en revoluties 3.2 Revolutie in Frankrijk
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Pruiken en revoluties 3.1 De pruikentijd
Pruiken en revoluties 4.1 De pruikentijd
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk
1.
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
H8.2 Vorsten met Verlichte ideeën
De WEtenscHappelijke revolutie
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Wetenschap-pelijke methode Empi- risme Experimenten Kritisch Observatie Wetenschap-pelijke methode Empi- risme Experimenten Kritisch Logisch denken Nieuwsgierig 1550 wetenschap- pelijke revolutie Systematisch bestuderen van de natuur 14de eeuw humanisme Systematisch bestuderen van de mens 1650 verlichting Oudheid Kerk vervolgt Geloof in vooruitgang Gaat uit van de ratio/denken ratio-nalisme Geen bijgeloof Geen traditie Geen machtsmisbruik H7 pruiken en revoluties §7.1 De verlichting (1650-1789)

H7 pruiken en revoluties §7.1 De verlichting (1650-1789)

Kerk voorbeeld van machtsmisbruik Volk is dom Voltaire 1649-1778 Heeft geloof nodig Heeft gezag nodig Schepping volgt wetten van de natuur onderzoek ratio H7 pruiken en revoluties §7.1 De verlichting (1650-1789)

Sociaal contract Non, non!! Cést le droit divin!! Veiligheid John Locke 1632-1704 Veiligheid Het volk geeft een deel van zijn rechten aan de koning Rechtelijke macht Sociaal contract Mensen-rechten H7 pruiken en revoluties §7.1 De verlichting (1650-1789)

Driemachtenleer Wetgevende macht Uitvoerende macht rechtelijke macht Montesquieu 1689 –1755 Uitvoerende macht rechtelijke macht H7 pruiken en revoluties §7.1 De verlichting (1650-1789)

Algemene wil volksvergadering Sociaal contract soevereiniteit volk Jean Jacques Rouseau 1772-1778 volksvergadering Sociaal contract soevereiniteit volk H7 pruiken en revoluties §7.1 De verlichting (1650-1789)