Open armen spreken klare taal. Werken aan welbevinden en statusverhoging bij kinderen van asielzoekers Febe D’Hallewin 1BaSW C D’Hallewin, F., z.d., gevonden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Voorstelling VCLB Maasland Voorstelling VCLB Maasland Inhoud Algemeen
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Informatie avond groep 8
Vijf-gelijke-dagen model
Welkom.
Privacy, een conceptuele articulatie
Informatie avond groep 8
Samenwerken in burgerschap
Ruben bosmans Zhepei Chen
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
VLUCHTELINGENKINDEREN Bron: Zandvlietleiden. (s.d.). Cover. Geraadpleegd op 29/11/2010), op
Empowerment en vraagsturing in de zorg
Inburgering in Vlaanderen
Welbevinden, functionele performantie en persoonlijke controle bij ouderen thuis en in het woonzorgcentrum.
ADHD bij kinderen.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.
Teambegeleiding Evy Willems 1BaTPA3.
Niet alle foto’s zijn voor gevoelige kijkers
Huizen na een aardbeving Denis Darzacq q/ishoofdafbeelding/true/trefwoord/year/2006.
Nutella.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Voorstelling 6de leerjaar
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
3 grote doelstellingen van het onderzoek
Opvoedingsondersteuning
Spijbelen voorkomen en bestrijden – Een zorg voor schoolleiders en onderwijsbeleid Thys G., Dupont C. (2001)
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
stempel met bingel.be op werkschriften
Secularisering en veranderende motieven voor vrijwilligerswerk
PLUSKLAS.
Gebruiksvriendelijke websites
Buskruit en Vuurwapens
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
Inburgering in Vlaanderen en Nederland Patrick Loobuyck
Niet alle foto’s zijn voor gevoelige kijkers. Kinderen lopen weg van de plaats waar per ongeluk napalm is gedropt in Vietnam. Misschien wel de beroemdste.
De verdeling van subsidies op vlak van wonen in Vlaanderen Kristof Heylen Sien Winters.
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Aardbeving Turkije Fotograaf:krant.telegraaf.nl
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Informatieavond groep 8
B EGELEIDE RIJEN bij het verlaten van de school onder begeleiding van de leerkrachten.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Open armen spreken klare taal. Werken aan welbevinden en statusverhoging bij kinderen van asielzoekers Febe D’Hallewin 1BaSW C D’Hallewin, F., z.d., gevonden op : = ~664&locale=nl_BE&search_terms, geraadpleegd op 14 oktober = ~664&locale=nl_BE&search_terms

Theoretisch kader 1 Korte schets Minderjarige  leerplicht tot 18 jaar Sinds  toelatingsvoorwaarden voor eerste leerjaar : op het gebied van taal Anderstalige nieuwkomers : vaak leeftijdsgroep lager gezet Op sociaal – emotioneel vlak : belangrijk voor anderstalige nieuwkomers om bij leeftijdsgenoten te zitten

Theoretisch kader 2 Opvangmodellen  VCLB : 3 verschillende manieren om anderstalige nieuwkomers te ontvangen in scholen : Onthaalschool met centrale opvang Decentrale of volledig geïntegreerde opvang Semi-geïntegreerde opvang

Theoretisch kader Onthaalschool met centrale opvang  opvang aan uitsluitend anderstalige nieuwkomers Decentrale of volledig geïntegreerde opvang  Sociale integratie & coöperatief leren Semi-geïntegreerde opvang  Nieuwkomers : volgen deels het gewone programma

Theoretisch kader 3 Doelstellingen De doorstroming in het onderwijs bevorderen, m.a.w. er voor zorgen dat de leerling op termijn mee kan op school De sociale integratie op school en in de bredere samenleving realiseren

Theoretisch kader 4 Bijzondere doelgroep Kinderen asielcentrum  specifieke doelgroep binnen de groep van de anderstalige nieuwkomers Belangrijk : leerkracht moet de achtergrond van het kind kennen ! Toekomst van die kinderen & hun ouders = onzeker! Levensomstandigheden in asiel zijn niet ideaal  soms conflicten door cultuurverschillen!

Theoretisch kader 5 De klasleerkracht Waardevolle rol Motivatie om die kinderen op te vangen en begeleiden Nieuwkomers betrekken in hun les = niet eenvoudig want ze begrijpen het niet

Spelbox en handleiding Werking van de spelbox en de handleiding NT2-methodes : Nederlands als tweede taal Eerste kennismaking met Nederlandse taal Aan de hand van spellen

Spelbox en handleiding 1 Taken Een ‘’taak’’ is een geheel van handelingen die je moet uitvoeren met het oog op het bereiken van een bepaald doel. Naar een duidelijk doel gestreefd ! Doelen werken aan :  Statusverhoging  Eigenwaarde  Sociale vaardigheden  Taal

Spelbox en handleiding 2 De kloof Taak zonder kloof  niets bijleren Asielzoekers : vaak kloof te groot, onoverbrugbaar

Bronnenreferentie Eindwerk Nuyens, C. ( ). Open armen spreken klare taal. Werken aan welbevinden en statusverhoging bij kinderen van asielzoekers [bachelorproef]. Turnhout : KATHO KEMPEN. Afbeeldingen XTgLAI&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=asielkinderen&facrc=_&imgdii=_&imgrc=OrbPpdtr6KbH3M%253A%3B_ yq3fYbeGx_UlM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.novatv.nl%252Fdata%252Fmedia%252Fdb_images%252Fbig%252F 4034_ jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.novatv.nl%252Fpage%252Fdetail%252Fuitzendingen%252F7679%2 52FNederland%252Bzet%252Basielkinderen%252Bop%252Bstraat%3B384%3B216 XTgLAI&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=nederlands+leren&facrc=_&imgdii=_&imgrc=3Oocr2Rp- U1cYM%253A%3BR6QjYSFfWUEd2M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cartoon-productions.be%252Fwp- content%252Fuploads%252F2013%252F09%252FAtlas-overal-taal.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cartoon- productions.be%252F%253Fp%253D33625%3B230%3B173 XTgLAI&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=school+asielkinderen&facrc=_&imgdii=_&imgrc=9sQQfC- C_Sc1HM%253A%3BwWlXBYfqmoKKBM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.dvhn.nl%252Fcci_images%252Farticle ece%252FBINARY%252FB Z.1_ _000%25252BGN1MOTUN.2.jpg%3Bhttp%253A%252F%252 Fwww.dvhn.nl%252Fnieuws%252Fgroningen%252Fsint-en-piet-geven-asielkinderen-een-heerlijke-cultuurschok html%3B1024%3B647