Open armen spreken klare taal. Werken aan welbevinden en statusverhoging bij kinderen van asielzoekers Febe D’Hallewin 1BaSW C D’Hallewin, F., z.d., gevonden op : = ~664&locale=nl_BE&search_terms, geraadpleegd op 14 oktober = ~664&locale=nl_BE&search_terms
Theoretisch kader 1 Korte schets Minderjarige leerplicht tot 18 jaar Sinds toelatingsvoorwaarden voor eerste leerjaar : op het gebied van taal Anderstalige nieuwkomers : vaak leeftijdsgroep lager gezet Op sociaal – emotioneel vlak : belangrijk voor anderstalige nieuwkomers om bij leeftijdsgenoten te zitten
Theoretisch kader 2 Opvangmodellen VCLB : 3 verschillende manieren om anderstalige nieuwkomers te ontvangen in scholen : Onthaalschool met centrale opvang Decentrale of volledig geïntegreerde opvang Semi-geïntegreerde opvang
Theoretisch kader Onthaalschool met centrale opvang opvang aan uitsluitend anderstalige nieuwkomers Decentrale of volledig geïntegreerde opvang Sociale integratie & coöperatief leren Semi-geïntegreerde opvang Nieuwkomers : volgen deels het gewone programma
Theoretisch kader 3 Doelstellingen De doorstroming in het onderwijs bevorderen, m.a.w. er voor zorgen dat de leerling op termijn mee kan op school De sociale integratie op school en in de bredere samenleving realiseren
Theoretisch kader 4 Bijzondere doelgroep Kinderen asielcentrum specifieke doelgroep binnen de groep van de anderstalige nieuwkomers Belangrijk : leerkracht moet de achtergrond van het kind kennen ! Toekomst van die kinderen & hun ouders = onzeker! Levensomstandigheden in asiel zijn niet ideaal soms conflicten door cultuurverschillen!
Theoretisch kader 5 De klasleerkracht Waardevolle rol Motivatie om die kinderen op te vangen en begeleiden Nieuwkomers betrekken in hun les = niet eenvoudig want ze begrijpen het niet
Spelbox en handleiding Werking van de spelbox en de handleiding NT2-methodes : Nederlands als tweede taal Eerste kennismaking met Nederlandse taal Aan de hand van spellen
Spelbox en handleiding 1 Taken Een ‘’taak’’ is een geheel van handelingen die je moet uitvoeren met het oog op het bereiken van een bepaald doel. Naar een duidelijk doel gestreefd ! Doelen werken aan : Statusverhoging Eigenwaarde Sociale vaardigheden Taal
Spelbox en handleiding 2 De kloof Taak zonder kloof niets bijleren Asielzoekers : vaak kloof te groot, onoverbrugbaar
Bronnenreferentie Eindwerk Nuyens, C. ( ). Open armen spreken klare taal. Werken aan welbevinden en statusverhoging bij kinderen van asielzoekers [bachelorproef]. Turnhout : KATHO KEMPEN. Afbeeldingen XTgLAI&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=asielkinderen&facrc=_&imgdii=_&imgrc=OrbPpdtr6KbH3M%253A%3B_ yq3fYbeGx_UlM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.novatv.nl%252Fdata%252Fmedia%252Fdb_images%252Fbig%252F 4034_ jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.novatv.nl%252Fpage%252Fdetail%252Fuitzendingen%252F7679%2 52FNederland%252Bzet%252Basielkinderen%252Bop%252Bstraat%3B384%3B216 XTgLAI&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=nederlands+leren&facrc=_&imgdii=_&imgrc=3Oocr2Rp- U1cYM%253A%3BR6QjYSFfWUEd2M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cartoon-productions.be%252Fwp- content%252Fuploads%252F2013%252F09%252FAtlas-overal-taal.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cartoon- productions.be%252F%253Fp%253D33625%3B230%3B173 XTgLAI&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=school+asielkinderen&facrc=_&imgdii=_&imgrc=9sQQfC- C_Sc1HM%253A%3BwWlXBYfqmoKKBM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.dvhn.nl%252Fcci_images%252Farticle ece%252FBINARY%252FB Z.1_ _000%25252BGN1MOTUN.2.jpg%3Bhttp%253A%252F%252 Fwww.dvhn.nl%252Fnieuws%252Fgroningen%252Fsint-en-piet-geven-asielkinderen-een-heerlijke-cultuurschok html%3B1024%3B647