Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril Otto van Boggelen Coördinator Fietsberaad
Het Nederlandse fietsbeleid door een Vlaamse bril Otto van Boggelen Coördinator Fietsberaad
1975 - nu: Suburbanisatie Autobezit + Verkeersbeleid + Schoon&gezond 1950 –1975: Suburbanisatie Autobezit Verkeersbeleid Ouderwets
Rijksbijdrageregelingen Voorbeeldroutes Tilburg & Den Haag Modernisering Stallingen Stations Lelystad, Almere, Houten Netwerk Delft Gemeentelijke Infra-plannen Masterplan Fiets Fietsberaad Rijksbijdrageregelingen GDU, BDU
Bijdrageregeling Periode 1976 tm 1996 Ca 25 milj euro/jaar; 50% tot 80% van de kosten Beoordeeld door regionale directies RWS Ook aparte regeling voor veiligheid en OV Gepresenteerd als inhaalslag Evaluatie 66 % naar fietspaden en -stroken Duidelijke stimulans, veel vraag Projecten vernieuwender en groter
Masterplan Fiets Periode 1990-1997 SVV II: leefbaarheid en bereikbaarheid Projectgroep Rijk met grote vrijheid Medewerkers ministerie en Rijkswaterstaat Ca. 5 fte Ca 2,5 miljoen euro per jaar 112 (voorbeeld) projecten Betrokken bij toekenning rijkssubsidie
5 Speerpunten MPF Overstap auto -> fiets Overstap auto -> OV+ fiets Veiligheid Fietsparkeren en diefstalpreventie Communicatie Doel: Fiets integraal onderdeel van Verkeer- Vervoerplannen Doelgroep: andere overheden! Goede voorzieningen = de kern.
Decentralisatie 1996: geld naar provincies en regio’s. (GDU) Later ook OV- en MIT-gelden (BDU). Elke provincie eigen aanpak Boekhoudkundig <-> sturen en extra geld Eerste indruk: meer fietsprojecten Kennisontwikkeling blijft centraal Verder: Ook: Rijksgelden in gebiedgerichte aanpak Aparte Rijksgeld voor stationsstallingen Veel EU en NL-potjes voor creatieve gemeenten
Door provincies en stadsregio’s Decentralisatie (2) Fietsinfra Bereikbaar- heid Kleinere MIT-projecten OV& weg Exploitatie OV Veiligheid GDU, GDU+, BDU Door provincies en stadsregio’s
Voorbeeld Zuid Holland 4 miljoen inwoners, waarvan 0,9 miljoen Haaglanden 1,2 miljoen Rijnmond
Voorbeeld Zuid Holland BDU -> subsidie voor fietsprojecten Rijnmond & Haaglanden ook BDU Extra 21 milj./jaar eigen geld Rijnmond & Haaglanden ook eigen geld Nadruk op draagvlak Overprogrammering Proef met aanbesteding
Activiteiten Fietsberaad Onderzoek Bijeenkomsten Website met kennisbank Magazine Fietsverkeer Publicaties
Leden: Medewerkers van gemeenten Medewerkers van regionale overheden NS-Fiets, V&W, Fietsersbond, CROW, Adviesbureaus
Publicaties (1) Verhardingskeuze voor fietsroutes Fietsdiefstal: registratie en handhaving Vervoerwijzekeuze op basisscholen Evaluatie en monitoring Fietsparkeren bij stations
Publicaties (2) Fietsvriendelijke verkeerslichten Fietsen in voetgangersgebieden Beleidswijzer: kennis gebundeld Analyse fietsgebruik Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Is decentralisatie goed? Vrijheid gemeente is goed Lokaal veel draagvlak voor fiets. Dicht bij de klant (weten wat goed is) Subsidies zijn wel stimulans Gelijke monniken, gelijke kappen Pas op administratieve rompslomp Nationale ambitie is katalysator Ruggesteun voor lokale professionals, politici en bestuurders.
Dank voor uw aandacht