Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Advertisements

Fietsers in het buitengebied
Regionale opzet van een Fietsdepot
Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – mei 2009.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Fietsberaad en het hoger onderwijs.  Kennisbank  Voorbeeldenbank  Fietsverkeer  Onderzoeken.
Ontwerpwijzer fietsverkeer
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
Fietsvriendelijke verkeerslichten: een kwestie van beleid!
gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
Fietsparkeren in Delft
Wat betekent “Europa” voor het Sallandse platteland?
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Startbijeenkomst Fietscommunity 2 juli Agenda uur: Welkom uur: ‘The role of the bicycle as an egress and access mode for multimodal.
Stappenplan gladheidsbestrijding fietsroutes Otto van Boggelen, programmamanager CROW-Fietsberaad “WOW-Zuid-Holland, 10 juli”
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
FIETSFORUM TILBURG Ingesteld en gesubsidieerd door de gemeente Tilburg.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
OV-fiets OVfiets Proces realisatie nieuwe huurlocaties
Programma uur Koos Louwerse: welkom en toelichting uur Jan Fokkema: Handboek Weesfietsen uur Cathelijne Hermans: Weesfietsenteam
Smart Fietsparkeren Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad Kenniscentrum van en voor decentrale overheden. Onderdeel van KpVV en CROW.
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Fietsbeleid in Culemborg
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Gratis Bewaakt Stallen
Fietsbalans. Fiets op de politieke agenda Hoe krijg je fietsbeleid hoger op de gemeentelijke politieke agenda? Hoe verwerf je politieke steun voor ambitieus.
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Zuid Holland meer op de fiets Fietsplan 2008 Presentatie 12-6-'08.
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
IBU- Stadsingenieurs Dynamische fietspadverlichting Thema bijeenkomst Het Fietsberaad 2 maart 2010 Even voorstellen: Arthur Klink Senior adviseur IBU-stadsingenieurs.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
De Stadsregio Arnhem Nijmegen Bureau Brussel
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
MKBA Fiets Kees van Ommeren 1 – Introductie 2 – Achtergronden MKBA (Fiets) 3 – Financiering fietsprojecten mbv MKBA.
Welkom Tymon de Weger, voorzitter Fietsberaad. Fietsparkeren = actueel P = voorwaarde voor elke fietsverplaatsing Positieve ontwikkeling met ‘uitdagingen’
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Succesvol fietsparkeerbeleid
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
1 Fietsen met voorrang Vierjarenprogramma fiets Haaglanden Dick de Korte.
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Kennisuitwisseling en zwerfafvalvergoeding Henk Klein Teeselink
Bodem in de Omgevingswet
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Welkom! 13:30 uur: Opening en welkom DEEL I: Bijeenkomst
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
De kracht van de Fietsersbond
Transcript van de presentatie:

Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril Otto van Boggelen Coördinator Fietsberaad

Het Nederlandse fietsbeleid door een Vlaamse bril Otto van Boggelen Coördinator Fietsberaad

1975 - nu: Suburbanisatie Autobezit + Verkeersbeleid + Schoon&gezond 1950 –1975: Suburbanisatie Autobezit Verkeersbeleid Ouderwets

Rijksbijdrageregelingen Voorbeeldroutes Tilburg & Den Haag Modernisering Stallingen Stations Lelystad, Almere, Houten Netwerk Delft Gemeentelijke Infra-plannen Masterplan Fiets Fietsberaad Rijksbijdrageregelingen GDU, BDU

Bijdrageregeling Periode 1976 tm 1996 Ca 25 milj euro/jaar; 50% tot 80% van de kosten Beoordeeld door regionale directies RWS Ook aparte regeling voor veiligheid en OV Gepresenteerd als inhaalslag Evaluatie 66 % naar fietspaden en -stroken Duidelijke stimulans, veel vraag Projecten vernieuwender en groter

Masterplan Fiets Periode 1990-1997 SVV II: leefbaarheid en bereikbaarheid Projectgroep Rijk met grote vrijheid Medewerkers ministerie en Rijkswaterstaat Ca. 5 fte Ca 2,5 miljoen euro per jaar 112 (voorbeeld) projecten Betrokken bij toekenning rijkssubsidie

5 Speerpunten MPF Overstap auto -> fiets Overstap auto -> OV+ fiets Veiligheid Fietsparkeren en diefstalpreventie Communicatie Doel: Fiets integraal onderdeel van Verkeer- Vervoerplannen Doelgroep: andere overheden! Goede voorzieningen = de kern.

Decentralisatie 1996: geld naar provincies en regio’s. (GDU) Later ook OV- en MIT-gelden (BDU). Elke provincie eigen aanpak Boekhoudkundig <-> sturen en extra geld Eerste indruk: meer fietsprojecten Kennisontwikkeling blijft centraal Verder: Ook: Rijksgelden in gebiedgerichte aanpak Aparte Rijksgeld voor stationsstallingen Veel EU en NL-potjes voor creatieve gemeenten

Door provincies en stadsregio’s Decentralisatie (2) Fietsinfra Bereikbaar- heid Kleinere MIT-projecten OV& weg Exploitatie OV Veiligheid GDU, GDU+, BDU Door provincies en stadsregio’s

Voorbeeld Zuid Holland 4 miljoen inwoners, waarvan 0,9 miljoen Haaglanden 1,2 miljoen Rijnmond

Voorbeeld Zuid Holland BDU -> subsidie voor fietsprojecten Rijnmond & Haaglanden ook BDU Extra 21 milj./jaar eigen geld Rijnmond & Haaglanden ook eigen geld Nadruk op draagvlak Overprogrammering Proef met aanbesteding

Activiteiten Fietsberaad Onderzoek Bijeenkomsten Website met kennisbank Magazine Fietsverkeer Publicaties

Leden: Medewerkers van gemeenten Medewerkers van regionale overheden NS-Fiets, V&W, Fietsersbond, CROW, Adviesbureaus

Publicaties (1) Verhardingskeuze voor fietsroutes Fietsdiefstal: registratie en handhaving Vervoerwijzekeuze op basisscholen Evaluatie en monitoring Fietsparkeren bij stations

Publicaties (2) Fietsvriendelijke verkeerslichten Fietsen in voetgangersgebieden Beleidswijzer: kennis gebundeld Analyse fietsgebruik Ontwerpwijzer Fietsverkeer    

Is decentralisatie goed? Vrijheid gemeente is goed Lokaal veel draagvlak voor fiets. Dicht bij de klant (weten wat goed is) Subsidies zijn wel stimulans Gelijke monniken, gelijke kappen Pas op administratieve rompslomp Nationale ambitie is katalysator Ruggesteun voor lokale professionals, politici en bestuurders.

Dank voor uw aandacht