Basisvorming Internationale ontwikkelingen Werkseminarie PAV 20 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
De waarde van cultuureducatie
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Faculteit Sociale Wetenschappen
CBE: Centra voor Basiseducatie
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Onderwijs en democatisch burgerschap
Studietaak De studietaak staat centraal
Personeelsvergadering
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Welkom in de Human Age. De Human Age, een nieuw tijdperk waarin talent….  een schaars middel wordt  de motor wordt voor economische groei ..benutten,
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
1 Digitalisering in Europees perspectief Veranderende context... veranderende vaardigheden? New skills for new jobs is het EU-credo.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Alfons ten Brummelhuis
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Ouderavond Groepsorganisatie
Dossier Empowerment.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Integraal sociaal werk
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ICT zonder beperkingen
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Koen Rapstok senior adviseur ERAC Veghel, 12 oktober 2017
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
JEUGDzorg - voor wie?.
ECONOMIE en IT (A stroom)
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Basisvorming Internationale ontwikkelingen Werkseminarie PAV 20 november 2014

Uitgangspunten – ‘basisvorming’ Uitgangspunten? Individuele empowerment voor de 21 ste eeuw Sociale samenhang Nodig? Meer en betere informatie over toekomstige ontwikkelingen en trends Meer en betere informatie over de invloed van socio-economische, culturele, etnische en talige contexten Beter zicht op de competenties die door iedereen moeten verworven worden en de inhoud ervan Hoe? Toekomstverkenningen Internationaal (vergelijkend ) onderzoek Uitgewerkte voorbeelden

TOEKOMSTVERKENNINGEN

Toekomstverkenningen Institute for the Future for the University of Phoenix Research Institute, California, 2011

Trends Shaping Education (OESO, 2013) Vijf brede thema’s relevant voor onderwijs Globalisering Welzijn en levensstijl Arbeidsmarkt en vaardigheden Anders samengestelde families Continue verbondenheid (internet, sociale media)

Globalisering

INTERNATIONAAL ONDERZOEK

Skills for Social Progress (OESO, ) Uitgangspunten: Vaardigheden van mensen zorgen voor economische groei en een sterke sociaal weefsel in de samenleving Cognitieve vaardigheden, m.n. geletterdheid, gecijferdheid en probleemoplossend vermogen Sociale en emotionele vaardigheden maken echter ook verschil in hoe mensen de alledaagse problemen aankunnen Cognitieve vaardigheden hebben vooral impact op uitkomsten in onderwijs en op arbeidsmarkt, Sociale en emotionele vaardigheden hebben een grotere impact op diverse sociale uitkomsten: gezondheid, participatie, …

Cognitive and Socio-emotional skills (OESO – CERI 2014)

Cognitive and socio-emotional skills (OESO – CERI )

The Definition and Selection of Key Competencies (OESO, 2005) Uitgangspunten: Om goed te kunnen functioneren moeten mensen: omgaan met veranderende technologieën omgaan met grote hoeveelheden aan beschikbare informatie zorgen voor een evenwicht tussen economische groei en duurzame ontwikkeling zorgen voor een evenwicht tussen welvaart en sociale gelijkheid. Sleutelcompetenties: Bijdragen tot betere uitkomsten voor de samenleving en individuen; Mensen helpen om aan de gestelde eisen te voldoen in een brede waaier aan contexten en; Niet alleen belangrijk voor specialisten maar voor iedereen!

The Definition and Selection of Key Competencies (OESO, 2005) Interactief gebruiken van instrumenten materiaal, taal, ICT, kennis, wetten, e.d. effectief gebruiken om te voldoen aan de vele dagelijkse en professionele eisen van de moderne samenleving Functioneren in sociaal heterogene groepen Competentie beschikken om diverse, complexe en sociaal heterogene groepen te vormen, er lid van te worden en er ook effectief en democratisch in te functioneren Autonoom en reflectief handelen opkomen voor eigen rechten, interesses en belangen, zelf(standig) denken en handelen, initiatief nemen voor interacties met zijn omgeving, strategieën ontwikkelen om doelen te bereiken en dit vanuit onderzoek van en reflectie op de specifieke omgeving waarin gehandeld wordt

Center for Curriculum Redesign (USA, Internationale non profit organisatie): Wat moeten lln leren in de 21 ste eeuw?

EUROPESE REFERENTIEKADERS

Europees referentiekader voor LLL (2006) Uitgangspunten: zelfontplooiing, actief burgerschap, sociale cohesie, Inzetbaarheid Acht sleutelcompetenties: 1. Communicatie in de moedertaal; 2. Communicatie in vreemde talen; 3. Wiskundige competentie en basiscompetentie op het gebied van exacte wetenschappen en technologie; 4. Digitale competenties; 5. Leercompetenties; 6. Sociale en civieke competenties; 7. Ontwikkeling van initiatief en ondernemerschap; en 8. Cultureel bewustzijn en culturele expressie. Begrippen die terugkeren: kritisch denken, creativiteit, initiatief, probleemoplossing, risicobeoordeling, het nemen van beslissingen, constructief management

EU - Basic Skills (Europese Agenda) (2010) Uitgangspunten Basic Skills zijn het fundament voor: verder leren belangrijk voor het vinden van een job sociale inclusie. Basic Skills leesvaardigheid, wiskundige vaardigheden en STEM-vaardigheden In Europa, beschikken ongeveer 20% van de jongeren niet over de noodzakelijke basisvaardigheden in leesvaardigheid, wiskundige vaardigheden en STEM-vaardigheden Tegen 2020 zijn minder dan 15% van de 15-jarigen laagpresteerders voor de genoemde basisvaardigheden.minder dan 15% van de 15-jarigen

Basic Skills – België Education and Training Monitor (2014)

LANDENVOORBEELDEN

Frankrijk & Nieuw-Zeeland Frankrijk Zeven sleutelcompetenties (soccle commun): (1) Franse taal, (2) kennis van een levende vreemde taal, (3) basiscompetenties van wiskunde, natuurwetenschappen en technologie, (4) ict- vaardigheden, (5) basiscompetenties rond humane wetenschappen, (6) sociale en burgerschapscompetenties, (7) autonomie en ondernemingszin De sleutelcompetenties worden progressief verworven vanaf de kleuterschool tot het einde van de leerplicht (16 jaar). Nieuw - Zeeland vijf sleutelcompetenties die in een bepaalde volgorde aan elkaar verbonden zijn: (1) denken, (2) gebruik van taal, symbolen en teksten, (3) zelfsturing, (4) omgaan met anderen en (5) participatie en bijdragen aan

Schotland vier capaciteiten zorgen dat elk kind en elke jongere (1) een succesvolle leerder, (2) een zelfzeker individu, (3) een verantwoordelijke burger en (4) een effectieve participant is. De capaciteiten worden gebruikt als ordeningskader voor het beschrijven van eigenschappen en bekwaamheden die men bij kinderen en volwassenen wil ontwikkelen en realiseren.

Schotland

Meer informatie content/uploads/2011/04/Leen_Alaerts_sleutelcompetentieseuropa.pdf, Rychen & Salganik, Final-Charles-Fadel.pdf Eurydice, 2012, Developing Key Competences at School in Europe etences_ pdf; socle-commun-de-connaissances-et-de-competences.html competencies umforexcellence/index.asp