Centraliseren leveranciersadministratie TOON VAN DAMME – AP MANAGER FINANCIALS
VDAB - missie Een transparante en dynamische arbeidsmarkt Werkzoekenden en werkgevers samenbrengen Regisseurs- en actorsrol Samenwerken met partners Sociale opdracht 2
VDAB - cijfers 4700 personeelsleden 360 gebouwen inkomende facturen per jaar Provinciaal georganiseerd 3
Doelstelling en evolutie CLA 1999 invoering ERP (directiebeslissing centralisatie leveranciersadministratie) Optimalisatie volledig inkoopproces en leveranciersbeheer 2001 : eerste e-invoice project 2004 : scanning 2008 : OCR-scanning 2010 : PDF 2011 : Paperless en geautomatiseerde paycycle 2014 : processor 2015 : - volledige workflow (BC) - e-prior (Magda) 4
ROI Alle facturen direct geboekt en zichtbaar Leveranciersbeheer mogelijk Inkoopproces optimaliseren/automatiseren elektronisch verzenden IO facturatie momenteel : 30% volledig elektronisch 40% via pdf 30% op papier Een goede samenwerking leveranciers Rapportering (divers en real-time) Efficiëntie (portal, …) Scheduling processen/rapporten (cascade) 13 p 10 p 5
Valkuilen / pijnpunten C.M. Masterdata End-to-end procesbeheer Procedures/duidelijke afspraken extern: in aanbestedingen/contracten/verkoopsvoorwaarden intern: facturatieadres, éénheid van flow, nieuwe personeelsleden Push functie CLA 6
Evolutie Globalisatie automatisatie Inhoudelijk inkoopflow Doorlichting 2013 BC (Workflow, BPM) geïntegreerde referentie op elke factuur (business controls) Verdergaande e-invoicing (xml) en pdf (mail) E-prior (Magda)- geen scanning - geen OCR - geen manuele input 7
Besluit Zonder centralisatie geen automatisatie Zonder automatisatie geen optimalisatie Vragen : 8
Bedankt