Werkstukken en rapporten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Het schrijven van een practicum verslag
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Het doen van onderzoek in klas 4
Correct bronvermelden
Profielwerkstuk.
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Bronnen Merle Wissink.
Zakelijk lezen Nederlands.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Workshop opstellen adviesrapport
Onderzoeksvaardigheden
Correct bronvermelden
Natuurwetenschappelijk verslag
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Het maken van een spreekbeurt
Onderzoek doen een methodische aanpak
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
idee vorm begeleiding en beoordeling profielwerkstuk
Leerkring POW Fase 4.
Onderzoeksplan.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
Beroepenwerkstuk.
Het onderzoeksverslag
Cursus Leesvaardigheid
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Huisvesting en Hygiëne
Het brancheboek.
Een informatief Artikel schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Bronnen en onderzoeksvragen
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
4 havo Schrijflijn les 2
Een werkstuk schrijven
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Nederlands 4h6 30/12/18
Het maken van een PWS.
4 havo Schrijflijn les 1
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Teksten lezen/Schrijven
Een (informatief) Artikel schrijven
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Werkstukken en rapporten 1

5.1.1 Voorbereiding bronnenonderzoek Volgorde voorbereiding: Bepaal het onderwerp. Formuleer de onderzoeksvraag. Bedenk deelonderwerpen. Formuleer deelvragen: Stel open vragen. Bevraag één ding per vraag. Specificeer vragen. Vermijd dubbelzinnigheden.

5.1.2 Bronnenonderzoek doen Stappenplan bronnenonderzoek: Verzamel gegevens. Selecteer gegevens. Orden gegevens. Vergelijk gegevens. Gebruik gegevens.

5.1.2 Bronnenonderzoek doen - 1 Verzamel gegevens: zoek bronnen die bruikbaar zijn voor jouw onderzoek. Bestaande bronnen: Boeken, websites, dagbladen, tijdschriften, etc. Houd rekening met de betrouwbaarheid. Gebruik goede termen bij de zoekmachine. Nieuwe bronnen: Neem interviews of enquêtes af.

5.1.2 Bronnenonderzoek doen - 2 Selecteer gegevens: Lees bruikbare bronnen intensief. Markeer bruikbare gegevens.

5.1.2 Bronnenonderzoek doen - 3 Orden de gegevens: per bron per (deel)onderwerp op chronologische volgorde Vermeld altijd de bron.

5.1.2 Bronnenonderzoek doen - 4 Vergelijk gegevens: Dezelfde informatie in meerdere bronnen: grote betrouwbaarheid en relevantie. Informatie in één bron: uniek, maar wellicht niet betrouwbaar.

5.1.2 Bronnenonderzoek doen - 5 Gebruik gegevens om de onderzoeksvraag te beantwoorden. Parafraseren: je neemt tekst uit de bron over, maar zet die in je eigen woorden. Citeren: je neemt tekst letterlijk uit de bron over en zet die tussen aanhalingstekens. Bij parafraseren en citeren: vermeld altijd de bron.

5.2 Opbouw van het werkstuk of rapport Standaardopbouw: Titelpagina. Inhoudsopgave. Inleiding. Middenstuk (verdeeld in hoofdstukken). Slot. Bronvermelding. Bijlage(n).

5.2.1 Titelpagina Titel met daaronder eventueel ondertitel. De titel omschrijft de inhoud van het werkstuk of rapport. De ondertitel geeft extra informatie. Naam schrijver(s). Verschijningsdatum. Bij rapport: Naam opdrachtgever. Bij werkstuk: School, vak, klas, docent.

5.2.2 Inhoudsopgave Laat de opbouw van het werkstuk/rapport zien. Logische nummering: hoofdstukken, paragrafen, subparagrafen. Voorbeeld: §5.2.2 hoofdstuk 5 paragraaf 2 subparagraaf 2

5.2.3 Inleiding Vertel wat de lezer kan verwachten. Onderdelen: introductie onderwerp onderzoeksvraag en deelvragen verantwoording werkwijze opbouw

5.2.4 Middenstuk Werk de onderzoeksvraag uit. Behandel één deelvraag per hoofdstuk.

5.2.5 Slot Vat de belangrijkste informatie samen: Beantwoord de deelvragen en de hoofdvraag. Trek een conclusie uit je werkstuk of rapport. Bij een rapport geef je een advies of oplossing.

5.2.6 Bronvermelding Geef een overzicht van de gebruikte bronnen. Voorbeeld internetartikel: Tienstra, M. (2010). ‘De bio-industrie in Nederland’. Geraadpleegd op 28 juni 2012, via www.bio- industrieinnederland.nl. Voorbeeld kranten-/tijdschriftartikel: Volders, G. (23 juni 2012). ‘De bio-industrie: een geschiedenis’ in: Dierenwelzijn. Voorbeeld boek: Enter, M.J. en Mandersloot, M. (1993). Het welzijn van dieren in de bio-industrie. Amsterdam: De Bezige Bij.

5.2.7 Bijlage(n) Geeft informatie die te uitgebreid is om in het middenstuk te zetten of waarvan maar een deel van belang is. Voorbeelden: enquêtevragen tabellen grafieken