Anne Faes18 november 2003 Electronic document management.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips en praktijk opstellen businesscase
Advertisements

Gegevens/Informatie/Kennis
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Clubmiddag 16 april 2013 Ruud Vloeimans 2013 © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands Cloud Computing.
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
MT Zuid André Plat.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Software voor Productie / Boekhouding / Facturatie / Magazijnbeheer
Door: Groep1.  Probleemstelling  De Oplossing  Integratie Traject  Services en Diensten  Voordelen  Afsluiting Presentatie duur: 12 minuten.
Internet & Intranet workflow Voor kwaliteit, veiligheid, milieu & gezondheid WEBISO.
Databases via internet
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Geld verdienen met trends
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
IPC Shore Support. Doel van de regeling Gericht op MKB’ers die gezamenlijk willen innoveren Innovatie bewerkstelligen door kennis van buiten naar binnen.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
De gebruiker centraal De gebruiker centraal bij document management binnen de Overheid Michiel Hazen Management consultant Ordina.
Sumatra WebShop Deze presentatie toont u de uitgebreide funtionaliteit, het gebruiksgemak en het eenvoudige beheer van de Sumatra WebShop Sumatra WebShop.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Intranet Lieven Gils. Inhoud Wat is intranet? Voor wie is intranet? Het invoeren van intranet. Wat zijn de systeemvereisten? Wat is de kostprijs? Voordelen?Nadelen?
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Optimaliseren van de documenthuishouding Starten vanuit de basis
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Backup & Recovery Windows 2003 Server Onderhoud en Beheer Netwerken 4.
Opleiden van medewerkers
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Spelregels IT-governance game het spel wordt gespeeld door 3 a 4 business units (BU's) ieder bestaande uit een of meer spelers in rondes –bestaande uit.
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Repository-demonstratie DB-ontwikkelingen, 24 mei 2007.
Enterprise Document Management Fase
Naar een e-depot voor Overijssel E-depot Overijssel / 2 oktober 2013 Aanleiding Wat gaan we doen? Hoe ver zijn we? En hoe nu verder?
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Nike Supply Chain Management
Sales Tips.
Datum Naam Mobiele telefoons uit aub Stel vragen tussendoor aub v v Naar de agenda Krachtige CRM oplossingen Van harte welkom CRM Online Sales & Marketing.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Wat is een backup? Een back-up is een reservekopie van gegevens die zich op een gegevensdrager (bv. de harde schijf) bevinden.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
DigEplan
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Archiefwet? Informatiewet!
KNVI Congres Introductie BI.
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Learning Content Management Systeem
Kluwer The end of Publishing
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
Het E-depot van Rotterdam
Electronic document management
Transcript van de presentatie:

Anne Faes18 november 2003 Electronic document management

Anne Faes18 november 2003 Inhoud presentatie Wat is electronic document management? Wat moet het kunnen? Wat zijn de voordelen ervan? Wie kan het gebruiken? Welke software is er zoal te vinden? welke systemen zijn er te vinden? een voorbeeld uit de praktijk

Anne Faes18 november 2003 Wat is document management? Document Management is gericht op het beheren van elektronische, niet gestructureerde informatie. Met een Electronic Document Management Systeem (EDMS) kunnen electronische documenten beheerd worden gedurende hun gehele levenscyclus, inclusief o.a. registratie en versiecontrole, document integriteit, opzoeken, raadplegen, verspreiden en archivering. Wat is een Electronic Document Management Systeem (EDMS)?

Anne Faes18 november 2003 Een efficiënt document managementsysteem: Registreren / toekennen van kenmerken Autorisaties, rechten toekennen Zoeken Check-in & check-out. Bekijken Opslaan Wijzigen Versiebeheer Voortgangsbewaking/ routing / workflow management Managementinformatie genereren.

Anne Faes18 november 2003 Wat zijn de voordelen ervan? Hoge snelheid Standaard veel functionaliteit Persoonlijk Gemakkelijk lange opslagperiode documenten kan overal geraadpleegd worden betrouwbare opslag efficiënte distribuering van informatie snelle implementatie simpele integratie enkele gebruikers of bedrijfsbreed

Anne Faes18 november 2003 Welke systemen zijn er zo al te vinden? De Nederlandse De Nederlandse hebben hun wortels in de postbehandeling en zijn van daaruit verder gaan bouwen. Voorbeelden zijn: Circle, Corsa en Decos De internationale De internationale hebben hun wortels meer in het scannen, indexeren en opslaan. Voorbeelden zijn: EasyWare, Documentum, LiveLink, TRIM, FileNet (Panagon) en DocsOpen

Anne Faes18 november 2003 De gespecialiseerde En dan zijn er verder nog gespecialiseerde systemen, zoals die voor content management (beheren van Web-informatie) en kennismanagement.

Anne Faes18 november 2003 Wie kan het gebruiken? In de praktijk geldt de regel: 80 % papier en 20 % electronische informatie 20 % papier en 80 % electronische informatie Organisatie kan vanaf 10 werknemers voordeel uithalen

Anne Faes18 november 2003 Wat zijn de kosten en de baten? medewerkers zijn vertrouwd met een computer op hun werkplek. context = projectplan. Uitgangspunt = organisatie die naar regel wil gaan Organisatie = dossierverwerkende organisatie (50%= dossiers) organisatie al beschikt over een goed werkend bedrijfsbreed netwerk,

Anne Faes18 november 2003 Een overheidsdienst, die uitkeringsaanvragen behandelt, kan mogelijkheden zien om medewerkers in dienst te houden en nieuwe medewerkers te werven door het inrichten van thuiswerkplekken. plannen maken? beginnen met doelen die de organisatie nastreeft. Vb hiervan: Een hypotheekbank die haar omzet wil vergroten, kan mogelijkheden zien wanneer de buitendienst-verkopers op hun laptop off-line toegang hebben tot het volledige klantdossier. Een verzekeringsmaatschappij, die haar kosten wil verlagen, kan een versnelling van de schade-afwikkeling realiseren door de schadedossiers elektronisch rond te sturen.

Anne Faes18 november 2003 Deze voldoen al om de concrete doelen te beschrijven. doel = controleerbaar De baten worden bepaald door de doelen die moeten gerealiseerd worden. En dit hoeven geen euro’s te zijn! Een versnelling van doorlooptijd, een vermindering van werklast, een verlaging van het aantal fouten, enz.

Anne Faes18 november 2003 Datzelfde geldt voor kosten. Wanneer een besparing van werk behaald wordt, kan dat uitgedrukt worden in aantallen FTE’s (Full-Time equivalents). Omrekening daarvan naar euro’s is niet aan de orde, tenzij de besparing wordt omgezet in verlies aan arbeidsplaatsen. het berekenen van kosten en baten vereist de nodige zorgvuldigheid.

Anne Faes18 november 2003 We beginnen dit stuk met een voorbeeld uit de praktijk. Innovatie, Techniek, implementatie Vervolgens kijken we naar de verschillende aspecten van het procesvernieuwen:

Anne Faes18 november 2003 Er zijn zo’n honderd gebruikers, die met wisselende intensiteit gebruik maken van de opgeslagen dossiers. Een voorbeeld Laten we kijken naar de kosten en baten, zoals die gerealiseerd zijn bij een financiële instelling. In het jaar 2000 is een elektronisch archief, ter grootte van ongeveer pagina’s ingezet ter vervanging van “papieren” klantdossiers.

Anne Faes18 november 2003 Het geheel past in een strategisch plan, waarin voorzien is in omzetgroei in de betere klantafdelingen. In het eerste jaar van het gebruik zijn de volgende kosten en besparingen gerealiseerd: De aanleiding voor een elektronische documentinfrastructuur was de geplande nieuwbouw, waarin een rustige, papier- arme uitstraling gewenst is.

Anne Faes18 november 2003 vloeroppervlakte (kastruimte inruilen voor werkplekken), besparingen in zoektijd (gemiddeld 3 minuten per dossier, en twee uur per zoekgeraakt dossier), en looptijd (plm. 8% van de gewerkte tijd). Er zijn kosten gemaakt voor onderhoud en support, voor het scannen en indexeren en archiefkosten. Ook afschrijvingskosten zijn meegeteld. De besparingen zijn gerealiseerd in de vorm van

Anne Faes18 november 2003 eenmalige kosten: In het volgende diagram is een totaal weergegeven van Hfl ,-, waarvan iets minder dan de helft externe kosten (out-of-pocket) zijn.

Anne Faes18 november 2003 Deze zgn. conversie blijkt goed geweest te zijn voor meer dan de helft van de investering. In dit voorbeeld heeft het management ervoor gekozen om alle bestaande dossiers op te schonen en in te scannen. Dat verklaart de investering in scannen en indexeren. Het totale plaatje leidt tot een kosten-baten balans die een terugverdientijd van twee jaar laat zien:

Anne Faes18 november 2003 Deze kosten zijn toonbare besparingen. In praktijk: opbrengsten die minder aantoonbaar zijn: Als een accountmanager het klantdossier bij de hand heeft als hij op bezoek gaat, kan hij dan meer verkopen? Als het dossier niet meer kan zoekraken, krijgen we dan minder klachten? Wat vinden onze klanten van de papier-arme uitstraling van het nieuwe kantoor?

Anne Faes18 november 2003 Deze hebben we buiten beschouwing gelaten, wetende dat in de praktijk er wel verschil is tussen: De verantwoording (zijn de aantoonbare kosten en baten verantwoord) De aanleiding (in het voorbeeld: nieuwbouw op de hoofdlocatie) De motieven (meer omzet bij betere klanten willen maken)

Anne Faes18 november 2003 Innovatie: Uitgangspunten: Opslag bij de bron in bronformaat Alles op 1 punt opgeslagen, inscannen of de electronische gegevens opslagen op 1 bron Scannen vervangt de kopieermachine (zoveel mogelijk) “ even een copietje” wordt dan “even inscannen” Eenvoudige indexering alles wordt uniform “geklasseerd” in groepen/vakken

Anne Faes18 november 2003 Minimaal papier, maximaal elektronisch waarom papier? – nodig als origineel document, nodig om voor de rechter het origineel te bewijzen! Hoe electronisch? Documenten blijven langdurig en operationeel bewaard.

Anne Faes18 november 2003 Implementatie een aantal activiteiten starten gelijktijdig: Techniek: inrichten werkstations en server, aanschaf (bulk)scanners Informatie: inrichten applicatie elektronische archivering doel: procedures aanpassen waar nodig, applicatiegebruik Beheer: procedures voor bewaartermijnen, autorisatie, en dergelijke vaststellen en laten controleren. Kwaliteit: normen opstellen en controleren ten aanzien van kwaliteit van scannen, opslag en gebruik Sociaal: opleidingenplan en communicatieplan

Anne Faes18 november 2003 Techniek elektronisch archief een afzonderlijke computer = server Voor een aantal opgeslagen pagina’s van 1 miljoen is een opslagcapaciteit van 50GB ruim voldoende. De aanwezige werkstations zijn vaak voldoende zwaar om het opslaan, indexeren en opvragen van documenten aan te kunnen.

Anne Faes18 november 2003 Het intranet moet geschikt zijn voor de toename in communicatieverkeer tussen de aangesloten werkstations en de server voor DIS. De gemiddelde omvang van een gescand document wijkt niet veel af van de gemiddelde omvang van een MS Word-bestand. Het scannen van images vraagt om verschillende scanners op verschillende plekken. Scannen gebeurt immers op verschillende soorten locatie: postkamer, klantenbalie, binnendienst. binnenkomende post in de postkamer vraagt om een bulkscanner. Balie: Een geïntegreerde copier/scanner ligt voor de hand. scannen +- = kopie maken

Anne Faes18 november 2003