Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
In je element zijn slim samen
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
IDEAMANAGEMENT & FB ACADEMY RENE BLOK HANS MICHIELSEN.
‘ Organisaties in zorg en welzijn zijn nog lang niet klaar ’ Klaas Kuilman 28 april 2006 Nijkerk.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Exceptioneel leiderschap Author: Hans Business Consultancy.
De transparante organisatie Lezing voor Alliander 2 februari 2012 Lezing voor Alliander 2 februari 2012.
Exceptioneel Business Consultancy Author: Hans Groen.
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
C. Molmans SOD-Opleidingen
Aan de slag met waarderend vernieuwen
BrabantZorg Het creëren van een innovatief klimaat.
Evenwicht in sturing.
Het Rijk van Koning Klant
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
 A-94 A-94.
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen)
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
KNVI Congres Introductie BI.
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Les 1: Brainstorm en kennismaken
(on)begrensd vrijwillig
Dialoog.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Ipse Idee is ok Rene Albert Blok Oscar van Lingen
Boeien en binden van goede medewerkers
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Innoveren

Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten

Wat moet je dan loslaten vaste routines aannames over wat het beste werkt vooropgezette ideeën over hoe de wereld in elkaar zit vooroordelen, oude pijn, woede, trots, valse hoop overdreven controle manipulatie

weerstanden geen tijd onvoldoende budget geen kennis en inzichten

Hamish Taylor Verdiep je echt in je (interne) klant (What’s in it for hem / her / them?) korte boodschap, helder geformuleerd, met duidelijk voordeel. (single minded and competitive) Commitment Communicatie is net zo belangrijk als je product Maak het makkelijk

Wat is innoveren Betrokkenheid creëren zingeving (Deep commitment to purpose) autonomie (More autonomous workforce) samenwerking. (Open, collaborative culture) spreken over ‘hoe!’… zijn deze resultaten bereikt? … kan het beter ? (Ongoing, iterative approach to dialogue and feedback) investeren in menselijk talent (Desire to build capabilities) zelfsturing en zelforganisatie, cultuur van leren en presteren (Self-regulating system)

Cor Boonstra hoe kunnen we in organisaties goede prestaties krijgen zonder prestatiemanagement ? Met minder management !

Uitgangspunten R. Wagner en J. Harter iedere medewerker weet wat van hem verwacht wordt; de leidinggevende is echt geïnteresseerd in de medewerker als persoon; alle medewerkers streven naar kwaliteit in hun werk; de missie van de organisatie (of afdeling) inspireert de medewerkers; de medewerkers krijgen waardering voor hun prestaties.

succesfactoren innovatief organiseren;  vraagt om andere aansturing  past beter bij professionals  vraagt om commitment van topmanagement

Aan de slag