Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management Hoofdstuk 1 – Denken over organisatie en management 'Wie werkelijk weet, wordt over het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Advertisements

Uitstekende organisatie en een doortimmerd marketing concept.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Organisatietheorieën
Arbeidstevredenheid en prestaties
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Organisatie en beheer Week 2.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
En hoe de politie hier haar voordeel mee kan doen
COMPETENTIEONTWIKKELING
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
de tijd van burgers en stoommachines
Over verlichte denkers en hun ideeën
PLATO™-Intensief- Leadership
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Pearson Education Benelux, 2003
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Business Marketing Management
Strategische communciatie in organisaties
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Een gereedschapskist voor organisatieontwerp
Kennismanagement & Sociale media
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Organisatie & Personeel
Geïntegreerde schoolverbetering
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
De ideeën van Henry Mintzberg over management
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
SHEQ SHQ.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Transcript van de presentatie:

Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management Hoofdstuk 1 – Denken over organisatie en management 'Wie werkelijk weet, wordt over het algemeen gekenmerkt door de bekwaamheid om zijn kennis te onderwijzen.' Aristoteles

Leerdoelen Na bestudering van dit hoofdstuk: ken je enkele belangrijke denkrichtingen en persoonlijkheden uit de geschiedenis van de organisatiekunde heb je inzicht in de hedendaagse ontwikkelingen van het vakgebied organisatiekunde kun je een relatie leggen tussen de denkrichtingen en persoonlijkheden en de betekenis hiervan voor de wijze waarop hedendaagse organisaties zijn gestructureerd kun je een aantal onderwerpen die in de overige hoofdstukken van het boek worden behandeld, beter plaatsen

Introductie Organisatie en Management = Organisatiekunde Organisatiekunde = een interdisciplinaire wetenschap die zich bezighoudt met het bestuderen van het gedrag van organisaties alsmede de factoren die dit gedrag bepalen en de wijze waarop organisaties het meest doeltreffend bestuurd kunnen worden organisatiekunde is beschrijvend (descriptief) en voorschrijvend (prescriptief) interdisciplinair: elementen afkomstig uit andere vakgebieden (bijvoorbeeld bedrijfseconomie, informatica, marketing, psychologie, enzovoort) die worden gebruikt voor een nieuwe benadering besturing: richting geven aan de processen binnen een organisatie doeltreffend (effectief): de mate waarin de besturing slaagt

Ontwikkeling van handel en ontstaan van multinationale ondernemingen Eerste internationale handelsondernemingen waren opgericht en gesubsidieerd door nationale overheden met als doel hun koloniale handelsbeleid te ondersteunen Voorbeelden: Engels Oost-Indische Compagnie, Nederlandse Oost-Indische Compagnie, Frans West-Indische Compagnie Bijna 90% van de 500 grootste bedrijven ter wereld zijn gevestigd in Noord-Amerika, Europa en Japan Nederland is het thuisland van elf van de 500 grootste bedrijven Voorbeelden: Shell, Ahold, Heineken

Multinationale ondernemingen 1600-2010

Denkrichtingen en persoonlijkheden

Periode voor de industriële revolutie Start bij de oude wijsgeren! (Plato, Aristoteles) Machiavelli (1469-1527, filosoof, diplomaat en schrijver) boek Il Principe (De vorst); inhoud gaat vooral over behouden en uitbreiden van macht Adam Smith (1723-1790), grondlegger van de moderne economie boek An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations; productieve arbeid de bron van welvaart en door arbeidsverdeling kan de productiviteit sterk worden verhoogd

Scientific Management – Taylor Taylor: grondlegger van een meer systematische benadering van bedrijfsvoering. Hoofdpunten van Scientific Management (Taylorisme) zijn: Wetenschappelijke analyse van werkzaamheden en uitvoeren van bewegingsstudies Vergaande taakverdeling en training van arbeiders Hechte en vriendschappelijke samenwerking tussen leiding en arbeiders Bedrijfsleiders verantwoordelijk voor analyseren van en zoeken naar werkmethoden en het scheppen van arbeidsvoorwaarden Juiste man op de juiste plaats door zorgvuldige selectie Invoeren van prestatiebeloning met als doel te komen tot lagere productiekosten

General Management-theorie – Fayol Fayol zijn bijdrage was nadrukkelijk gericht op de gehele organisatie. Dit in tegenstelling tot Taylor die zich vooral richtte op de productieafdeling General Management-theorie legt verbanden tussen de managementgebieden en de managementtaken

Bureaucratie – Weber Bijdrage van Weber vooral gericht op overheidsorganisaties en grote bedrijven vanuit een sociologische invalshoek Kenmerken van een ideale bureaucratie: Sterk doorgevoerde taakverdeling Hiërarchische bevelstructuur Nauwkeurig afgebakende bevoegdheden en verantwoordelijkheden Onpersoonlijke relaties tussen functionarissen Werving op basis van bekwaamheden en kennis Bevordering en beloning op basis van objectieve criteria en procedures Uitvoering van werkzaamheden volgens vaste routineregels Gegevens zijn vastgelegd in schriftelijke stukken De macht van functionarissen is aan restricties gebonden

Human Relations – Mayo Mayo bewees met zijn experimenten dat er naast objectieve factoren ook subjectieve factoren zijn voor het resultaat Subjectieve factoren zijn aandacht, zekerheid, bij de groep horen en waardering Betekenis van Human Relations voor het vakgebied leidinggeven; sociale vaardigheden zijn van groot belang (zie ook Cijfers & Trends, pagina 18 uit boek)

Revisionisme – Likert e.a. Revisionisme is synthese tussen Scientific Management en Human Relations Scientific Management: organisatie zonder mensen Human Relations: mensen zonder organisatie Revisionisme: mensen en organisatie Belangrijke auteurs: Likert: linking pin (paragraaf 9.6) Herzberg: motivatie/hygiëne-theorie McGregor: Theorie X en Y (paragraaf 6.3.3)

Systeembenadering – Boulding Volgens de systeemtheorie zijn organisaties een geheel van samenhangende delen. integrale managementbenadering

Contingentiebenadering – Lawrence/Lorsch 'There is not one best way of management' De kunst van het ontdekken in welke situatie welke managementtechniek het best kan worden toegepast Belangrijke situationele variabele is de omgeving met consequenties voor de te kiezen strategie, structuren en systemen

Recente organisatietheorieën (1) Hedendaagse 'goeroes' Philip Crosby: kwaliteitszorg in organisaties totale kwaliteitsmanagementtheorie en het 'zero defects'-concept Henry Mintzberg: organisatieconfiguraties en strategie configuraties (ideaaltypen, zie hoofdstuk 9) ondernemersorganisatie machineorganisatie professionele organisatie divisieorganisatie innovatieve organisatie zendingsorganisatie politieke organisatie strategie (zie hoofdstuk 3) beperkingen aan strategische planning

Recente organisatietheorieën (2) Tom Peters: In Search of Excellence (samen met Robert Waterman) kenmerken van excellente organisaties: sterke actiegerichtheid het onderhouden van een innige relatie met de klant het creëren van ondernemerschap en zelfstandigheid de werknemers zijn de belangrijkste bron voor productiviteit gedreven door waarden en overtuigingen 'schoenmaker blijf bij je leest' eenvoudige structuur met weinig ondersteuning het bestuur is zowel centralistisch als decentralistisch

Recente organisatietheorieën (3) Peter Drucker; invloedrijk managementgoeroe kennis als essentiële productiefactor de grootste verdienste van het management van de 20e eeuw is de vijftigvoudige verbetering van de productiviteit van de fabriekswerker de grootste uitdaging van het management voor de 21e eeuw is om de productiviteit van de kenniswerker op een vergelijkbare wijze te verbeteren Michael Porter: professor aan Harvard met belangrijke bijdragen op het gebied van de omgeving (vijfkrachtenmodel), strategie (concurrentiestrategieën) en organisatieanalyse (waardeketen) Michael Hammer: herstructureren van bedrijfsprocessen door middel van een procesgerichte manier van werken fundamenteel en radicaal herontwerpen van processen

Recente organisatietheorieën (4) C.K. Prahalad: globalisering en innovatie globalisering vraagt een grotere samenwerking met de klant innovatie door eerst te kijken naar de armsten (bodem van de economische piramide) Jim Collins: schrijver van Good to Great (2001) uitmuntende bedrijven kenmerken zich door: niveau 5-leiderschap eerst wie, dan wat cultuur van discipline de harde feiten onder ogen zien, zonder het vertrouwen te verliezen het egelconcept technologie het vliegwiel de kern bewaken en vooruitgang stimuleren

Recente organisatietheorieën (5) Kjell Nordstrom en Jonas Ridderstrale: veranderingen in organisaties nieuwe generatie van businessgoeroes boeken o.a. Funky Business en Karaoke Capitalism Gary Hamel: toekomst van management vervangen van oude managementprincipes zoals planning, specialisatie en hiërarchie door nieuwe principes als diversiteit, experimenteren en decentraal leiderschap Eckart Wintzen: celfilosofie 'Wie snel groot wil worden, moet vooral klein blijven' Eckart's Notes, zie kader Advies, pagina 33 boek

Recente organisatietheorieën (6) Don Tapscott: rol van nieuwe technologieën goed luisteren naar de 'netgeneratie' en ruimte creëren om massaal samen te werken via het wereldwijde web ‘Get out of the way!' Steve Jobs: meester van de eenvoud ‘Stay hungry stay foolish' zie kader Innovatie, pagina 35 boek, 'Steve Jobs is de Henry Ford van deze tijd'