Artikel WIKI door Brecht Lottegier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Als je niet kunt zien, dan bekijk je het maar…. Waarover gaat het artikel? • Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid.
Advertisements

intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
EMDR bij autisme spectrum stoornissen (ASS) en bij verstandelijke beperking (VB) Zoek de verschillen.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’

Samenvatting van het artikel: Alcoholisme: een chronische recidiverende ziekte? Orphée Bossuyt.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Onderwijspsychologie
Totale communicatie om je kind te bereiken
Een begaanbaar PAD voor agressieve jongeren
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Autisme en intelligentie
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Psychische aandoeningen en arbeid: een vergelijking van interventies
Merendeel ouders voelt zich competent als opvoeder
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
mei 2008 Jonna Lind Marianne Mantel Jan Lauwen
Verslaving als ontwikkelingsstoornis Esther Despriet 1BaO.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Expressie van emoties bij autisme
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Verstandelijke beperking
1 Algemene presentatie Jongereninloop The Chill in Eersel Annelies Jansen Initiatiefneemster & ouder Bregje van Kalkeren Consulent met aandachtsgebied.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
De domeinen & Niveau bij ABB.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Verstandelijke beperking Door Matthias Mievis. Inleiding  Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en intelligentiebepaling  VB en het bepalen.
Ingewikkelde puzzels Een lichte verstandelijke beperking en woonoverlast ??? LVB ???
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Kenniskring jobcoaching SBCM
Profiel van een plusleerling
Transcript van de presentatie:

Artikel WIKI door Brecht Lottegier Sociale informatieverwerking Afbeelding: http://www.kenniscentrum-kjp.nl/nl/Professionals/Themas/lvb/Inleiding Kinderen met lichte verstandelijke beperkingen

Inhoudstafel LVB-kinderen Samenvatting Validering van twee methoden Sociale informatieverwerking (SIV) Sociaal Probleemoplossing Test (SPT) Gestandaardiseerde realistische conflictsituatie Meetinstrumenten Resultaat

LVB-kinderen Kinderen met lichte verstandelijke beperkingen Zwakbegaafde kinderen Doorgaans: beperkingen in sociale vaardigheden minder geaccepteerd afgewezen door leeftijdsgenoten Moeite om relaties met leeftijdsgenoten op te bouwen

Samenvatting Doel: Proefpersonen: Valideren twee methoden Sociale informatieverwerking meten Kinderen met lichte verstandelijke beperkingen Proefpersonen: 56 tien- tot veertien jarige LVB-kinderen

Validering van twee methoden Onderzocht of: Onderscheid tussen LVB-kinderen met en zonder externaliserende gedragsproblemen Responsen hypothetische vignetten van SPT samenhangen met realistische situatie Responsen methoden samenhangen met gedrag klas

Sociale informatieverwerking (SIV) Gedrag sociale probleemsituatie voorafgegaan door mentale stappen: Waarnemen informatie Interpreteren Doelen stellen Bedenken mogelijke oplossingen Keuze van één oplossing

Sociaal Probleemoplossing Test (SPT) Hypothetische videovignetten Onderscheid tussen: Normaal begaafde kinderen met externaliserende stoornissen Kinderen zonder stoornissen

Meetinstrumenten Gedragsproblemen: T-scores Intelligentie: WISC-RN ( woordenschat en blokpatronen) SIV (sociale informatieverwerking) door: De SPT-test De Dominosituatie Afbeelding: http://maartenfaas.com/page.php?id=51

Gestandaardiseerde realistische conflictsituatie Dominosituatie: Neerzetten rijtje dominosteentjes Doel taak: Reactie kinderen Prijs verliezen door toedoen ander kind Afbeelding: http://fonkonline.nl/kijkcijfers/domino-or-yes%3F!-(12828).html

Resultaten Correlatie tussen: De agressieve hypothetische responsen Geobserveerde gedrag uit Dominosituatie Beide reacties Hoog agressief gedrag in klas