Artikel WIKI door Brecht Lottegier Sociale informatieverwerking Afbeelding: http://www.kenniscentrum-kjp.nl/nl/Professionals/Themas/lvb/Inleiding Kinderen met lichte verstandelijke beperkingen
Inhoudstafel LVB-kinderen Samenvatting Validering van twee methoden Sociale informatieverwerking (SIV) Sociaal Probleemoplossing Test (SPT) Gestandaardiseerde realistische conflictsituatie Meetinstrumenten Resultaat
LVB-kinderen Kinderen met lichte verstandelijke beperkingen Zwakbegaafde kinderen Doorgaans: beperkingen in sociale vaardigheden minder geaccepteerd afgewezen door leeftijdsgenoten Moeite om relaties met leeftijdsgenoten op te bouwen
Samenvatting Doel: Proefpersonen: Valideren twee methoden Sociale informatieverwerking meten Kinderen met lichte verstandelijke beperkingen Proefpersonen: 56 tien- tot veertien jarige LVB-kinderen
Validering van twee methoden Onderzocht of: Onderscheid tussen LVB-kinderen met en zonder externaliserende gedragsproblemen Responsen hypothetische vignetten van SPT samenhangen met realistische situatie Responsen methoden samenhangen met gedrag klas
Sociale informatieverwerking (SIV) Gedrag sociale probleemsituatie voorafgegaan door mentale stappen: Waarnemen informatie Interpreteren Doelen stellen Bedenken mogelijke oplossingen Keuze van één oplossing
Sociaal Probleemoplossing Test (SPT) Hypothetische videovignetten Onderscheid tussen: Normaal begaafde kinderen met externaliserende stoornissen Kinderen zonder stoornissen
Meetinstrumenten Gedragsproblemen: T-scores Intelligentie: WISC-RN ( woordenschat en blokpatronen) SIV (sociale informatieverwerking) door: De SPT-test De Dominosituatie Afbeelding: http://maartenfaas.com/page.php?id=51
Gestandaardiseerde realistische conflictsituatie Dominosituatie: Neerzetten rijtje dominosteentjes Doel taak: Reactie kinderen Prijs verliezen door toedoen ander kind Afbeelding: http://fonkonline.nl/kijkcijfers/domino-or-yes%3F!-(12828).html
Resultaten Correlatie tussen: De agressieve hypothetische responsen Geobserveerde gedrag uit Dominosituatie Beide reacties Hoog agressief gedrag in klas