Workshop klassenmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Verborgen vormen van pesten
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductie voor Dio’s PNC.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Aan de slag met competenties beoordelen
Welkom op onze thema-avond
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Waterlant College IJdoorn Workshop docenten Dinsdag 7 januari.
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Kennis - Intelligentie
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
Pass’t Montessorionderwijs ?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Welkom bij onze PBS reis
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
De dag van het solliciteren Blok 1
Heel interessant !.
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Welkom op onze ouderochtend
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Psychologieles 7 lesweek 7
De kracht van positief opvoeden
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
De-escalatie Door vriendelijk, consequent, efficiënt en met overtuiging orde te houden lost de docent ordeproblemen structureel op. N.B. Vriendelijk is.
Welkom op onze thema-avond
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom 9/19/2018.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4. Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4.
Zichtbaarheid Creëren
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Workshop klassenmanagement

Wie zijn wij ? Annemiek Beck, Frank de Git Bij Rapucation: trainer van de docentenworkshop Verder: trainer en docent rond huiselijk geweld en (interculturele) communicatie Frank de Git Bij Rapucation: trainer van de docentenworkshop en rapworkshopleider Verder: trainer en coach gericht op expressie en authenticiteit

Wat zijn volgens jou de voorwaarden / condities om daar te komen? Een veilige omgeving en een plezierige sfeer waarin kinderen graag leren en jij graag les geeft. Wie wil dat? Wat zijn volgens jou de voorwaarden / condities om daar te komen?

Respect/Vriendelijkheid + Begrenzing = Veiligheid

Twee vragen Wat is vriendelijkheid/respect voor jou? Wat doe je en wat laat je na? Hoe corrigeer je storend gedrag? Met welke gedrag (van jezelf) ben je achteraf niet blij? Wanneer ben je wel tevreden?

Klassenmanagement Drie stappen Stap 1: Omschrijving gewenst gedrag Stap 2: Tonen gewenst gedrag Stap 3: Sturen gedrag

Stap 1: Omschrijven gewenst gedrag De drie regels Ik let op mijn woorden Ik lach niet om fouten van anderen. Ik let op; straks ben ik aan de beurt.

Stap 2: Tonen gewenst gedrag Werken met lichaamstaal

Het Stiltegebaar Een gebaar in plaats van woorden. Het stiltegebaar – stoppen met praten Belangrijk: Eerst wacht je rustig even of leerlingen uit zichzelf stoppen met praten. Je gebaart met een ontspannen vriendelijke blik Je gebaart rustig, vertraagd bijna

De 3 don’ts: Het Stiltegebaar Boos of geïrriteerd kijken Rond lopen Erbij praten

Oefenen !

Stap 3: Sturen van gedrag Effect stap 1: leerlingen zijn bewust van gedrag en weten waar ze aan toe zijn Effect stap 2: leerlingen zien het goede voorbeeld en nemen dat over Effect stap 3: leerlingen worden herinnert aan gewenst gedrag en worden zelf het goede voorbeeld

Afbeeldingen werkhouding

Kenmerken afbeeldingen Thermometer werkhouding 3 stadia Sancties zijn duidelijk voor iedereen Altijd aanwezig op de achtergrond Non-verbaal hulpmiddel Aan te passen aan de behoefte van de school

Sanctie: Schrijfopdracht Inhoud gericht op het storende gedrag en de gewenste verbetering Tekst en zwaarte van de opdracht variabel Handtekening ouders Wordt gevoeld als échte sanctie Leerlingen zijn gevoelig voor deze aanpak Astrid Boon http://snuggerstraffen.nl/

De afbeeldingen voor werkhouding Als je werkt met de afbeeldingen voor werkhouding kun je vrijwel al je aandacht en energie besteden aan de inhoud van je les en is er een groot leerrendement bij de leerlingen.

Vragen ?

Dank voor jullie aanwezigheid Alle succes en veel plezier toegewenst bij First ID én met het gebruik van de hulpmiddelen. Dank voor jullie aanwezigheid