Workshop klassenmanagement
Wie zijn wij ? Annemiek Beck, Frank de Git Bij Rapucation: trainer van de docentenworkshop Verder: trainer en docent rond huiselijk geweld en (interculturele) communicatie Frank de Git Bij Rapucation: trainer van de docentenworkshop en rapworkshopleider Verder: trainer en coach gericht op expressie en authenticiteit
Wat zijn volgens jou de voorwaarden / condities om daar te komen? Een veilige omgeving en een plezierige sfeer waarin kinderen graag leren en jij graag les geeft. Wie wil dat? Wat zijn volgens jou de voorwaarden / condities om daar te komen?
Respect/Vriendelijkheid + Begrenzing = Veiligheid
Twee vragen Wat is vriendelijkheid/respect voor jou? Wat doe je en wat laat je na? Hoe corrigeer je storend gedrag? Met welke gedrag (van jezelf) ben je achteraf niet blij? Wanneer ben je wel tevreden?
Klassenmanagement Drie stappen Stap 1: Omschrijving gewenst gedrag Stap 2: Tonen gewenst gedrag Stap 3: Sturen gedrag
Stap 1: Omschrijven gewenst gedrag De drie regels Ik let op mijn woorden Ik lach niet om fouten van anderen. Ik let op; straks ben ik aan de beurt.
Stap 2: Tonen gewenst gedrag Werken met lichaamstaal
Het Stiltegebaar Een gebaar in plaats van woorden. Het stiltegebaar – stoppen met praten Belangrijk: Eerst wacht je rustig even of leerlingen uit zichzelf stoppen met praten. Je gebaart met een ontspannen vriendelijke blik Je gebaart rustig, vertraagd bijna
De 3 don’ts: Het Stiltegebaar Boos of geïrriteerd kijken Rond lopen Erbij praten
Oefenen !
Stap 3: Sturen van gedrag Effect stap 1: leerlingen zijn bewust van gedrag en weten waar ze aan toe zijn Effect stap 2: leerlingen zien het goede voorbeeld en nemen dat over Effect stap 3: leerlingen worden herinnert aan gewenst gedrag en worden zelf het goede voorbeeld
Afbeeldingen werkhouding
Kenmerken afbeeldingen Thermometer werkhouding 3 stadia Sancties zijn duidelijk voor iedereen Altijd aanwezig op de achtergrond Non-verbaal hulpmiddel Aan te passen aan de behoefte van de school
Sanctie: Schrijfopdracht Inhoud gericht op het storende gedrag en de gewenste verbetering Tekst en zwaarte van de opdracht variabel Handtekening ouders Wordt gevoeld als échte sanctie Leerlingen zijn gevoelig voor deze aanpak Astrid Boon http://snuggerstraffen.nl/
De afbeeldingen voor werkhouding Als je werkt met de afbeeldingen voor werkhouding kun je vrijwel al je aandacht en energie besteden aan de inhoud van je les en is er een groot leerrendement bij de leerlingen.
Vragen ?
Dank voor jullie aanwezigheid Alle succes en veel plezier toegewenst bij First ID én met het gebruik van de hulpmiddelen. Dank voor jullie aanwezigheid