Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Vraag en aanbod.
Vandaag.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Het prijs- of marktmechanisme
Goedemorgen …….en.
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
De ijsjesmarkt 13 december 2012 De kern De 4 p’s.
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Kleding, hoofdstuk 2 Elasticiteiten.
Het prijs- of marktmechanisme I
Elasticiteiten Prijselasticiteit van de vraag Kruislingse elasticiteit
Boek 2: Kopen & Werken Hoofdstuk 7: Markten
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
Elasticiteiten Klik om verder te gaan.
Elasticiteiten.
HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
Markten 1 H2.
Hoeveelheidsaanpassing I
Vandaag.
Hoofdstuk 5.
Micro-economie (week 4)
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Prijselasticiteit van de vraag
Prijs elasticiteit. Prijsstijging van ‘n product heeft gevolg voor de afzet van het product: door prijsstijging beetje minder afzet door prijsstijging.
Vraag & aanbod Consumentensurplus Elasticiteiten
Hoofdstuk 5 Markt.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Toepassingen van Prijsdifferentiatie Arjan Agema.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Rolf Winter 30 maart
Welkom Havo 5..
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Lesbrief Vervoer H 6.
Welkom havo 3..
Lesbrief Vervoer H 4.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Hoofdstuk 5 Les 3: Markten.
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Overheidsinterventie
Het verschil tussen de marktprijs en de maximale betalingsbereidheid
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5% vraag (10 x -0,5) -5% prijs+2,5% vraag (-5 x - 0,5) Prijselasticiteit van vraag

Vraag = consumenten

Qv= gevraagde aantal P= prijs van een product Qv kalkoenen= -20P maken 8.3 b

Aanbod = producenten

Qa= aangeboden aantal Qa = 40p – 500

Als je scharreleieren wilt kopen van een bepaalde grote, dan zijn er veel aanbieders. Er is maar één producent van de Iphone. Maar als deze telefoon te duur wordt, zijn er genoeg alternatieven. Er zijn in Nederland relatief maar weinig aanbieders van digitale tv. Er is in Deventer maar één scholengemeen schap voor regulier middelbaar onderwijs.