Werken met Kwaliteitskringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Ark volop in beweging!
Advertisements

Kijk op praktijk zó moet het!.
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Wat komt er zoal bij kijken?
Werken naar onderwijsbehoeften
De koers van de St. Josephschool
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Oriëntatie 1-Zorgroute
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Opleiden in school 22 juni 2004
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Een project van de Korengroep
2. Eduscrum als activerende didactiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Agenda uurKoffie en thee uurVerbeterplannen Floris uurVerkeer – School op seef uurWorkshopronde uurPauze uurWorkshopronde.
Kwaliteitsbeleid.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Tevredenheidspeiling
PRIMO Opleiding Taalexpert
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Geïntegreerde schoolverbetering
Als je nog geen idee hebt …
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leerling- tevredenheidspeiling Basisschool St. Martinus februari 2015.
Oudertevredenheidspeiling.  1. Onderwijsleerproces 2. Planmatige ondersteuning 3. Schoolcultuur 4. Samenwerking met ouders 5. Organisatiemanagement 6.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Het zorgcontinuüm.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Toekomstgericht personeelsbeleid
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Themabijeenkomst 14 november 2016
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Werken met Kwaliteitskringen Frans-Joseph de Graaf Directeur nbs De Hoogakker nbs Teteringen (i.o.) Nutsbasisschool DE HOOGAKKER

Nbs De Hoogakker Total Quality Management 550 leerlingen 2 locaties 40 leerkrachten Week 1: teamvergadering Week 2: paralleloverleg Week 3: locatieoverleg Week 4: kwaliteitskringen Week 5: zorgweek Kwaliteitszorgsysteem functioneert nu goed, maar voorheen: -waren leerkrachten er weinig bij /op betrokken -was systeem erg kwetsbaar Werd geïnspireerd door: Total Quality Management Verbeteringen in primaire proces Beslissingsvrijheid Werkbare standaarden

Kwaliteitskringen PDCA (Deming) Per kring : ca 8 Lkn grpn 1 tm 8 en MT-lid Team: beslist tav uitvoering MT : beslist tav planning Items naar school-/ ontwikkelingsplan

twee praktijkvoorbeelden de invloed van een kwaliteitskring op het handelen in de klas Didaktisch handelen, indicator 7, gemeten score door kwaliteitskring 1: 2,55 ( = onvoldoende) De leraren bevorderen dat leerlingen op een doelmatig wijze leren samenwerken en leren elkaar te ondersteunen Interventie kwaliteitskring 1: invoering Structureel Coöperatief Leren (door Bazalt) Borging : inzet momentcoaching / opleiden momentcoaches Voorbeeld 2 : Leertijd, indicatoren 3 en 4, gemeten door kwaliteitskring 4: 3,33 ( = voldoende, maar met verbetermogelijkheden) De school zorgt ervoor dat de geplande onderwijstijd afgestemd is op de onderwijsbehoeften van de leerlingpopulatie; De leraren variëren de hoeveelheid leertijd voor leerlingen, afhankelijk van hun onderwijsbehoeften; Interventie kwaliteitskring 4: zelfontwikkeld digitaal (adaptief) huiswerk taal en rekenen via ELO Borging: geagendeerde momenten voor lesontwerp, coaching door ICT- coördinatoren

Ervaringen Werken met kwaliteitskringen bevordert: (onderwijsinhoudelijk)eigenaarschap bij lkn en draagvlak voor onderwijsontwikkeling planmatigheid duurzaamheid ohgv onderwijsinhoudelijke ontwikkeling afstemming op school- en groepsniveau samenwerking vraagt : Onderwijskundig leiderschap Betrokkenheid van schoolleiding ivm koersbepaling,planning en taakgerichtheid Gefaseerde invoering Professionele schoolcultuur ( of is dit het gevolg ?)