Model-leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Marjolein Willemse Postvakje in oost Dinsdag, woensdag en donderdag.
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
H1 Gedraag je (Ethologie)
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
Rekenproblemen en Dyscalculie
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
H8: Emotie en Motivatie bij beïnvloeding
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
examen 4 vragen Algemene vragen 2 bladzijden Betoog waarin
Psychologie van de beweging: afspraken
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Behaviorisme Calista Roy
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
Leren op organismeniveau
Conditionering Sander Slootman, Christian Mesman, Tom den Ouden.
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Callcentermedewerkers.
prikkel of situatie gedragpositieve gevolgen associatie.
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Modellen en Stromingen
Dieren, gedrag en leefomgeving
Agressie bij kleuters Door: Priyana Chinnoe, Rodischa van Engel, Mandy Jagesar, Lotte Lamberts Marieke de Groote en Melissa Merle.
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie
Gedrag.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Sheets: Kamer: ML
De cognitief gedragstherapeutische benadering
Gedrag.
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
(van den Eijnden, Meerkerk, 2008).
Gedrag.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Thema De Verandering Sociale Psychologie Welkom Programma en slides.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Het raadsel pijn Passchier, J. (2006). Pijn. In: A.A. Kaptein, R.A.M. Erdman, J.B. Prins, H.B.M. van de Wiel (redactie) Medische Psychologie. Bohn Stafleu.
Psychologie van het leren
Consumentengedrag Leren I
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Opdracht 3.3.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Gedrag Gedrag = alle waarneembare activiteiten van dier of mens
Psychologie Conditioneren
Psychologieles 11 lesweek 1
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
ACT, functie en RFT Niet schrikken!.
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Transcript van de presentatie:

Model-leren

Behaviorisme YouTube video Model-leren Voorbeelden

Behaviorisme Habituatie Klassiek conditioneren Operant conditioneren

Klassiek conditioneren Je kan alles aanleren en afleren Stimuli = prikkels YouTube Pavlov Bij herhaling geen stimuli » uitdoving

Operant conditioneren Skinner » Wet van effect Gedrag zal toenemen bij prettig gevolg Gedrag = Respons Gevolg = consequentie Associatie: gedrag + consequentie Stimulus » Respons » Consequentie

Model-leren Sociale leertheorie Bandura Observeren gedrag en consequenties Vertonen van zelfde gedrag = Modeling

Leren is een interactie tussen: De omgeving Persoonlijke factoren Het gedrag van de lerende

Voorbeelden Vragen?