Cross-cultural analysis of PDM Sagie, A., & Aycan, Z. (2003). Human Relations, 56(4), 453-473.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Renco Bakker BPMConsult
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
The CAF Procedure voor externe feedback
Interventie en implementatie
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
NEXT GENERATION INFRASTRUCTURES Self-organization in distributed power generation (the case of NL) Paul Hermans TUDelft | TPM | Values & Technologies.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Leiderschap.
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
Organisatiecultuur en veiligheidsgedrag Frank Guldenmund, Sectie Veiligheidskunde, TU Delft.
Worker Ownership, Participation and Control
Hfdst 5: Politieke participatie
Hfdst 5: Politieke participatie
Leadership in Europe: Euro-management or the footprint of history? Smith, P.B. (1997) European Journal of Work and Organizational psychology, 6,
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
strategie als een proces
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 5 IR zonder vakbonden.
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Kansen voor Samenwerken
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Strategische communciatie in organisaties
KLACHTENBEHANDELING G. De Schrijver MD., PhD..
Direct involvement, representation and employee voice in UK multinationals in Europe Wood & Fenton-O’Creevy (2005) European Journal of Industrial Relations,
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
National culture, leadership and citizenship: Implications for cross-cultural management Testa (2009). Internatioal Journal of Hospitality Management,
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Union Membership, the Psychological Contract (PC), and Organisational Commitment (OC) in Three Contrasting IR Contexts Claes, R., & Schalk, R. (manuscript.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
Structuur gedetailleerde clusterbeschrijving Demografisch en economisch profiel Historische grondslagen wereldbeeld Religieuze grondslagen wereldbeeld.
HR practices and workforce prospects Claes (2008). Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(4),
Cross-cultural OB Gelfand, Erez, & Aycan (2007) Annual Review of Psychology, 58,
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Keuzevrijheid: lust of last?
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Grip op werk Voorstel voor een onderzoek agenda Wetenschapsmiddag De Burcht 17 februari 2016.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Meewerken of tegenspreken?
the digital workspace Connected Company & The Digital WorkSpace
Disclosure belangen NHG spreker
Interculturele communicatie
-Samenvatting -Eindopdracht (cultuur herkenning)
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Internationaal I Cultuur zit in je.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Transcript van de presentatie:

Cross-cultural analysis of PDM Sagie, A., & Aycan, Z. (2003). Human Relations, 56(4),

PDM Participation is the totality of forms (direct or indirect) and of intensities (from minimal to comprehensive) by which individuals, groups, collectives secure their interests or contribute to choice process through self-determined choices among possible action during the decision process (Heller et al., 1998)

PDM beïnvloed door: Sociopolitieke omgeving Wettelijke context Historische ontwikkelingen Organisatorische contingencies Culturele context: niet systematisch onder- zocht  framework dat types van PDM linkt aan culturele context.

Cultuur Waarden, normen, assumpties, beliefs, gedragspatronen die groepen van mensen onderscheidt van elkaar Multilevel construct (nationaal, organisatie, team etc) Dynamisch, maar trage verandering Impact van cultuur op PDM vanuit wetenschappelijk en praktisch standpunt.

Hoe beïnvloedt cultuur PDM? Beïnvloedt de betekenis die managers en ondergeschikten hechten aan PDM Geeft verschillende antwoorden op: –Wat is essentie van PDM? –Wat is voornaamste reden voor PDM? –Wie zijn participanten in PDM? –Wat zijn voornaamste punten op PDM-agenda? –Is PDM gebaseerd op cognitieve (human resources) of motivationele (human relations) processen?

PD, I/C, en PDM PD en I/C van Hofstede in relatie met PDM –PD beïnvloedt mate van participatie Hoge PD = ongelijkheid  top gerespecteerd en vertrouwd  PDM bij top en geen delegatie Hoge PD  DM is privilege van management  PDM = afbreuk van prerogatieven van management Hoge PD  = ongelijkheid  angst indien oneens met, of in vraag stellen van management –I/C beïnvloedt wie participeert in DM Individualistische culturen, PDM relevant voor individuen Collectivistische culturen, PDM relevant voor groepen

4 benaderingen van PDM Steeds andere antecedenten naast cultuur Table 1(p. 458) en Table 2 (p. 459): –Face-to-face PDM (Noord Amerika, employee involvement, meritocratisch) –Collective PDM (West Europa, industrial democracy, codetermination, vakbonden, gelijkheid, EU) –Paternalistic PDM (India, Korea, Turkije, Mexico, superior leidt en beschermt, ondergeschikten zijn loyaal en hebben respect, PDM = consulteren en informeren) –Pseudo-PDM (Oost Europa, manipulatief, onder het mom van participatie)

Japanese Loose-Tight Japan = collectivisme en hoge PD  paternalistic PDM echter collectivitische waarden op werk (wns identificeren met org, maar hebben ook hun zeg), verder discipline en autoriteit volgens hiërarchisch niveau  geen spanning tussen participatie (loose) en autoriteit (tight), het zijn natuurlijke complementen.

Kibbutz benadering van PDM Self-managed plants Joegoslavië Israel, levensgemeenschap, eigendom van leden, gemanaged als coöperatie “communal socialism” met collectivisme en lage PD  collective PDM Echter, directe participatie, “gelijkheid” waarden en atttudes, democratische coöperaties, self- management (ook vroegere Joegoslavië) In verval door financiële crisis maar ook individualisme en privatisering

Self-managing teams Lage PD en individualisme  face-to-face PDM Echter, implementatie van teamwerk, organisatorische belangen, sociotechnische benadering, empowerment van teams  westerse self-managing teams of autonome werkgroepen (Saab, Volvo), PDM in dagelijkse activiteiten Hebben nog niet bewezen dat ze de meest succesvolle PDM vorm zijn (productiviteit, satisfactie).

Discussie Heterogeniteit cultuur op elk niveau van analyse Cultuur draagt bij tot dominante (maar niet exclusieve) vorm van PDM Wat in ene cultuur PDM is, is dat niet noodzakelijk in een andere cultuur Verder onderzoek: aanvaarden/verwerpen vormen PDM in een bepaalde cultuur; prestatie, satisfactie, turnover bestuderen over vormen PDM; relatie tussen vormen PDM en TQM, MBO, quality circles; cultuur is niet enige antecedent van PDM.