MKBA-model ter ondersteuning van uitvoeringskeuze

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Advertisements

Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Alle signalen staan op GROEN Baarn, 27 oktober 2010.
(Maatschappelijk) Crowdfunding Landelijk Congres Openbare Ruimte
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
De waarde van de ondergrond Dr. Elbert Dijkgraaf Erasmus Competition and Regulation institute SEOR Faculteit der Economische Wetenschappen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Dienstverlening Dyade in het kader van SEPA. Overzicht Quick scan Projectmanagement Advies acceptgiro’s Machtigingenadministratie.
Workshop Werkenbijhogescholen.nl 3 november 2009.
Business case Kanteling WMO Kantelen en bezuinigen kunnen prima samengaan Eef Botjes mei/juni 2011.
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
Case Zeesluis Ijmuiden
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Presentatie bij de Toolkit Maatschappelijke Business Case Januari 2012.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Visie Mensontwikkeling WSD
De ogen en oren krijgen nu ook handen en voeten
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Ondernemen na je studie!
Innovatieve kustverdediging Maurits van der Ven, 4 oktober 2011
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Effectiviteit in de organisatie
Mal Groepsrisico stand van zaken Terry de Zoete 1 december 2009.
KBW voor KRW RAO atelier KBW systematiek Vergelijken varianten met financiële gevolgen Module 1. Financiële analyse Kengetallen Investeringen.
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Effecten van de Gezonde wijk - Kosten en baten in beeld -
Raadscommissie gemeente Maasdriel 11 november 2009
Programma Wat zijn zonnepanelen? Is mijn huis geschikt voor zonnepanelen? Wat is het rendement? Hoe ziet de installatie eruit? Hoeveel panelen heb ik nodig?
Strategische Personeelsplanning
Verslag Fondsenwerving 2012 Map van der Wilden Communicatiemedewerker CBF.
Cedris-bijeenkomst Cie De Vries Loonbalans-methodiek Novatec NovaWork bv.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
MKBA Fiets Kees van Ommeren 1 – Introductie 2 – Achtergronden MKBA (Fiets) 3 – Financiering fietsprojecten mbv MKBA.
Wmo-scan voor dorpshuizen!
Naar een e-depot voor Overijssel E-depot Overijssel / 2 oktober 2013 Aanleiding Wat gaan we doen? Hoe ver zijn we? En hoe nu verder?
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Deltabeslissing.
voor vraagstukken over stedelijk water
1 | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014 Bijdrage PvdA inzake besluitvorming over “De Ruit”
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
MR De Medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit gelijk aantal leerkrachten en ouders MR Van Damschool bestaat uit: Inge Blok Ria van der Meijden Wijnand van.
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Internationalisering in po en vo
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Pilot Functiecreatie Ervaringen van Petra Hoekman, P&O adviseur
MKBA in het Sociale Domein - Kosten en baten van integrale aanpakken -
Maatschappelijke kosten- batenanalyse
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
Werkvakantie Bulgarije 20 juli tot en met 1 augustus 2015 Jongeren zetten zich in voor weeskinderen in Vratza - Bulgarije.
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Maatschappelijke BusinessCase Lieuwe-Jan van Eck.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Nationaal Water Model – wat is het is en waarvoor is het te gebruiken? Mark Bruinsma / Jeroen Ligtenberg (Rijkswaterstaat)
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
De Nota Kapitaalgoederen Assetmanagement Seminar
SROI in Oost Nederland Onderzoek BouwendNL samen met Universiteit Twente.
BIDON Bodeminformatie delen tussen overheid en netbeheerders [ ] Hergebruik van bodemdata loont! Voornaam Achternaam, 29 mei 2015.
Workshop 7 november 2012 Asbestverwijdering en verduurzaming bedrijfsdaken georganiseerd door de samenwerkingspartners: - VNO-NCW Midden Nederland - Bouwend.
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
MKBA  Kwantitatief onderzoek  Kosten en Baten uitgedrukt in geld  Kwalitatieve zaken, niet in geld uit te drukken.
De noodzaak van De Nieuwe Toekomst
Gemeente Gulpen-Wittem, Beleid en Projecten Accommodatiebeleid
Alle OV-bussen binnenkort zero emissie: Lessen van een green deal.
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Transcript van de presentatie:

MKBA-model ter ondersteuning van uitvoeringskeuze Halftime in Amsterdam heet K&H Bureau Stadsregie en DIVV een “tool” ontwikkeld ter ondersteuning van uitvoeringskeuze Vraag is wat kan je met al die cijfers? Hoe vertaal je al die cijfers naar informatie waar je besluiten mee kunt onderbouwen? En hoe presenteer je die? Beslisinformatie kan op vele verschillende manieren worden gepresenteerd, Steeds weer een zoektocht, Ieder mens heeft zijn eigen voorkeuren, Elk project of besluit stelt ook eigen eisen Verschillende instrumenten. Wij gebruiken veel MKBA’s, want integraal en systematisch. Naast financiele informatie ook maatschappelijke effecten in beeld bijvoorbeeld ov bereikbaarheid en verkeersveiligheid En hoe kosten en baten neerslaan bij verschillende partijen in de samenleving Ingenieursbureau Amsterdam, Maurits van Hövell 14 oktober 2014

Baten van mobiliteit in Amsterdam Baten van mobiliteit voor Amsterdam ruim 10 miljard euro per jaar Wat is het belang van mobiliteit in de stad? Wat is de relatie met de Amsterdamse economie en de welvaart van de bewoners? Grote belang van auto, OV en fiets, maar ook bijv. bestelverkeer? We geven per jaar ongeveer 135 miljoen uit aan verhardingen Het is van belang om dit af te zetten tegen wat mobiliteit ons brengt

Externe effecten mobiliteit Negatieve externe effecten van mobiliteit in Amsterdam ongeveer 550 miljoen euro per jaar Andere kant van de medaille zijn de maatschappelijke kosten van mobiliteit Dat zijn zeg maar de negatieve effecten die samenhangen met het verkeer Dit is een overzicht van de kosten per vervoerswijze per gereisde kilometer Wat opvalt zijn de hoge kosten per gereisde kilometer van de bromfiets en de vrachtauto Maar ook bijvoorbeeld het ruimtegebruik en de verkeersonveiligheid die samenhangt met de fiets

De ontwikkeling van het MKBA-model Aanleiding is kosten besparing  bezuinigingsopgave 1S1O MKBA systematiek: Maatschappelijke Kosten Batenanalyse Toepasbaar voor groot onderhoud werkzaamheden in Amsterdam (met name hoofdwegennet) Het MKBA-model heeft als uitgangspunten: Excel model toegankelijk en gemakkelijk in gebruik inzichtelijk en breed toepasbaar Voorinformatie wel benodigd, het is geen verkeersmodel

M K B A overzicht voor- en nadelen bij investeringen vertaald naar euro’s geen rol bij onderhoud M K B A MKBA staat voor… Kenmerken: economische welvaartstheorie, brede definitie ,spelregels gestandaardiseerd, 2000 i.o.v. ministerie (Betuwelijn) overzicht voor- en nadelen zoveel mogelijk uitgedrukt in euro’s integrale benadering Alle kosten ongeacht partij Financieel én maatschappelijk BLV Baten alleen bij investeringsprojecten (aanleg nieuwe verbinding) Gegeven onderhoud, laagste kosten? Beslisinformatie, ondersteunend Rijk veel toegepast en verplicht Ook Amsterdam steeds meer IBA en DIVV 3 jaar geleden MKBA kernteam Doel het instrument in concrete projecten te gaan toepassen > 10 MKBA’s uitgevoerd en geevalueerd PBI Handreiking subsidie-aanvragen (onderbouwing aanvraag) bezuinigingsopgave 1S1O kostenbewuste afwegingen 1S1O aanleiding ontwikkeling MKBA-model alle kosten systematische analysemethode alle partijen ontwikkeld sinds 2000 niet alleen financieel

Hoe ziet het model eruit? Excel model Pre-processen, onafhankelijk van het model Het MKBA-model is GEEN(!) verkeersmodel

Renovatie Leidsebrug Een voorbeeld Bij uitvoeringsvraagstukken (Hoe kan ik de Leidsebrug het beste renoveren?) Speelt nu. 5 varianten in beeld voor de tram? Van kort & hevig (8 weken dicht voor tramverkeer) tot een tijdelijke hulpbrug boven de bestaande (9 maanden) In totaal geloof ik 2 jaar werk Bij kort & hevig worden lijn 1, 2 en 5 omgeleid via de Raadhuisstraat

Case Leidsebrug Rekenmodel ontwikkeld waarmee projectmanagers afwegingen kunnen maken tussen verschillende manieren van uitvoeren Dat model is hier door het project gebruikt voor 5 varianten Variant A: Vierkant afsluiten Variant B: Tijdelijke hulpbrug ernaast (brug in 1 keer renoveren) Variant C: Tram langs zijkant huidige brug (brug verstevigen aan zijkant), daarna snel terug naar middenligging Variant D en E: kleine variaties op C Integraal, dus alle vervoerswijzen

Case Leidsebrug Financiële effecten Rekenmodel ontwikkeld waarmee projectmanagers afwegingen kunnen maken tussen verschillende manieren van uitvoeren Dat model is hier door het project gebruikt voor 5 varianten Variant A: Vierkant afsluiten Variant B: Tijdelijke hulpbrug ernaast (brug in 1 keer renoveren) Variant C: Tram langs zijkant huidige brug (brug verstevigen aan zijkant), daarna snel terug naar middenligging Variant D en E: kleine variaties op C Integraal, dus alle vervoerswijzen Financiële effecten

Maatschappelijke effecten Case Leidsebrug Maatschappelijke effecten Rekenmodel ontwikkeld waarmee projectmanagers afwegingen kunnen maken tussen verschillende manieren van uitvoeren Dat model is hier door het project gebruikt voor 5 varianten Variant A: Vierkant afsluiten Variant B: Tijdelijke hulpbrug ernaast (brug in 1 keer renoveren) Variant C: Tram langs zijkant huidige brug (brug verstevigen aan zijkant), daarna snel terug naar middenligging Variant D en E: kleine variaties op C Integraal, dus alle vervoerswijzen

Toekomst van het MKBA-model Uitrol en proefdraaien tot eind 2014, daarna update Kort & Hevig (Amsterdamse Halftime) kan besparingen opleveren (zowel financieel als maatschappelijk), maar niet altijd! Hangt van het project af, vandaar de ondersteuning voor de afweging Enkele projecten worden pilots mee gedraaid: Leidsebrug en Houtmankade

Vragen? Contactgegevens: Maurits van Hövell, Ingenieursbureau Amsterdam M.Hovell@Amsterdam.nl 06-11905786