Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 25/09/2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Infoavond zeeklassen Welkom!.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Oplossingsgericht coachen
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Voorlichting lio 7 april Agenda 1. Welkom en opening 2. Routes en sollicitatietraining 3. Lint of fulltime? 4. Wanneer ‘op lio’? 5. Sollicitatieprocedure.
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Voorbereiden … voor het Vormsel.
Met elkaar voor elkaar Brede Integrale Toegang Van harte welkom! Voorstellen en doel van de dag Brede Integrale Toegang Gemeente brede uitgangspunten Brede.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 16/12/2014
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
1 Een ontmoetingskans voor moeders met jonge kinderen.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Project Kansarmoede ‘t School is van iedereen
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Studiedag LOP Gent 08/05/2015.
KICK-OFF 12/09/2014. Welkom Leeftijdsbewust personeelsbeleid/ Duurzaam personeelsbeleid Hoe binnen eigen organisatiecontext medewerkers betrokken, gemotiveerd,
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
‘ ‘t School is van iedereen
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Masterclass voor lerarenopleiders
INTRODUCTIE academiejaar
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 25/09/2014

Agendapunten 1. Welkom 2. Stand van zaken mbt Contacten/gesprekken met experts ifv organisatie stage docenten en studenten/knoop doorgehakt+ motivatie Professionaliseringstraject ifv screening curriculum Onderzoeksluik (deel lectoren/deel studenten) 3. Docentenstage achter de rug Programma Beleving 4. Verdere verloop 5. Uitwisseling van bedenkingen/vragen

Contacten/gesprekken met experts ifv organisatie stage docenten/studenten OCMW Diest, dienst diversiteit, de werkgroep armoede, OCMW Scherpenheuvel, CAW, PRIC,…. Kristien Vanspauwen: welzijnszorg Linda Vandael: medewerker integraal welzijnswerk - CAW Limburg Lieven Verlinde – ‘t lampeke Leuven

‘De kloof een beetje dichten Professionaliseringstraject’ ifv screening curriculum kleuteronderwijs 29/04 opstartsessie 03/07 eerste sessie op maat (samen met GroepT) -5 lectoren BSA opleiding/curriculum -Analyse door steunpunt Diversiteit en Leren = gelijkenissen en discrepanties mbt de antwoorden van de leden -Nog 5 sessies te gaan

DOMEINEN & INDICATOREN SCO RE (1- 5) VERANTWOORDING VAN DE SCORE EN/OF AANTOONBARE VOORBEELDEN MOGELIJKE ACTIES PRIORI TEIT (KT, MLT, LT) / NVT 1. Visie op armoede en sociaal- culturele ongelijkheid 1.De lerarenopleiding draagt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid inzake het voorbereiden van toekomstige leraren die in staat zijn om kansarme kinderen gelijke leer- en ontplooiingskansen te bieden uit in haar visie en beleid. [1] [1] Prioriteit: KT = korte termijn, MLT = middellange termijn, LT = lange termijn, NVT = niet van toepassing

Onderzoeksluik (deel lectoren/deel studenten) Onderzoek deel 1 Beginsituatie analyse opleiding Onderzoek deel 2 Beginsituatie analyse studenten Onderzoek deel 3 Effectmeting docentenstage Onderzoek deel 4 Effectmeting studentenstage (1) Effectmeting studentenstage (2)

Onderzoek deel 1: Beginsituatie analyse opleiding Bevraging opleiding op 25/04 opleidingsdag (via vragenlijst anoniem) Verwerking

Onderzoek deel 2: Beginsituatie analyse studenten 2 focusgroepen (D + H) met telkens 5à6-tal derdejaarsstudenten BAKO Gerealiseerd in mei/juni 2014 Verwerking gegevens: stagiaire Evy Mentens Enkele impressies o Sterke verschillen in voeling met kansarmoede o Spreken vooral over stage-ervaringen, minder over persoonlijke ervaringen  Eerste confrontatie met kansarmoede tijdens stage  Beperkte voorkennis o Taboesfeer (zowel bij ouders van kls als onder studenten BAKO) o Bieden oplossingen om als school/KO op een goede manier om te gaan met kansarmoede bij kls

Onderzoek deel 3: Effectmeting docentenstage 6 betrokken lectoren uit Heverlee en Diest Semi-gestructureerd interviews PRE en POST docentenstage o Premeting gerealiseerd in mei/juni 2014 o Postmeting volgt in november 2014  effecten op middellange termijn Enkele topics PRE- interview kansarmoede: o Als lector: voeling met kansarmoede in BAKO/DLO opleiding en in brede job (lesgeven, stagebezoeken, omgang studenten,… ) o Als burger: voeling met kansarmoede in eigen leven o Noden, verwachtingen, behoeften: wat zou hen helpen om in te spelen op kansarmoede in werk of begeleiding van studenten?  beperkte communicatie van deze resultaten naar projectleiders ter vormgeving docentenstage

Onderzoek deel 4: Effectmeting studentenstage (1) PREMETING bij interventiegroep o : 2 focusgroepen eerstejaarsstudenten D+H  Impressies beperkt gecommuniceerd naar projectleiders ter verbetering studentenstage  Gegevens niet verder kwalitatief verwerkt (haalbaarheid)  Einde van het academiejaar o : 2 focusgroepen eerstejaarsstudenten D+H  Gepland eind sept/okt, begin academiejaar  Keuze op toevalswijze van 6 studenten uit 10 participerende studenten aan studentenstage in D + H Topics focusgroepen analoog aan docenten met meer focus op stage-ervaringen studenten

Onderzoek deel 4: Effectmeting studentenstage (2) POSTMETING bij interventiegroep o 2 focusgroepen (D+H) in december o Bij 6-tal studenten (D+H) o Zelfde studenten zoals bij premeting POSTMETING bij controlegroep o 2 focusgroepen (D+H) in december o Keuze op toevalswijze van telkens een 6-tal studenten op uit een andere leerbegeleidingsgroep o Controle voor normale evolutie in houding ten opzichte van kansarmoede doorheen de opleiding  Verwerking van gegevens: Kwalitatieve analyse met behulp van Nvivo software

Docentenstage achter de rug Programma 1e dag ocmw gebouw starten opstart algemeen - oefeningen - denken rond armoede middagmaal leren ondernemen sociaal restaurant start getuigenissen in kinderwerking Fabota reflectie eerste dag afronden

2e dag Cie Tartaren theaterruimte Film vluchteling + debat Film ruimte innemen + debat gesprek rond sociaal -artistiek met diverse groep mensen tot broodmaaltijd in buurthuis uur: dialoog met Bart Demyttenaere : verzamelen reflecties en gesprek warme maaltijd buurthuis uur Dialoog met Karen Daniëls – gezinsbegeleiding en coördinatie dagopvang Wurpskes link kinderopvang naar overgang kleuteronderwijs

3e dag 9.00 tot uur (kinderwerking) debat onderwijsmensen broodmaaltijd eindbespreking - conclusies – kapstokken – concrete acties

SAMEN IN RELATIE GAAN VASTHOUDEN WIJ MOETEN ALS ‘ONDERWIJSMENSEN’ ‘WELZIJN’ IN ONS HART EN IN ONZE OPLEIDING SLUITEN VERBINDEN EN SAMEN TIJD EN RESPECT VEEL VALLEN, ALTIJD WEER OPSTAAN MET HEEL VEEL KRACHT

DICHTERBIJ DAN JE DENKT BLIK WORDT VERRUIMD ZOALS WIJ ZIJN OPGEVOED KIJKEN WIJ NAAR ANDEREN WE ZITTEN SAMEN IN DE BOOT MAAR IK BEN NIET DE KAPITEIN DURVEN KWETSBAAR ZIJN WE KUNNEN EEN VERSCHIL MAKEN SAMEN MET ANDEREN

Verder verloop project -Finaliseren screening curriculum -Verderzetten metingen en verwerking -Studentenstage -Concrete acties formuleren -Rapportering

Tijd voor vragen en bedenkingen Bedankt