Trope = Tools Taal & Literatuur Retoriek & Verhalen TOOLS Gereedschap Geletterdheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Door: Lieselot Leuridan (UGent)
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Edurama.be Website ter ontsluiting van onderzoek voor lerarenopleiders en voor studenten in de lerarenopleiding Projectgroep KATHO, departement Lerarenopleiding.
Onderzoekscompetent in de klas
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
SKIMDOC Week 8.
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
StatIG in de Vrolijke School
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Welkom.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Co-teaching Caroline Offerhaus
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Amsterdam Sil Vrielink
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Van visie naar curriculum
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Intervisiegroep gedragswetenschappen
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Presentatie ICT tools 9 april Interactief? Teach what you preach…
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Pré-NLT-module 3D-printen
Paspoort griekse goden
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Everyone's dream can come true if you just stick to it and work hard.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen

Studie van de levende en de niet-levende natuur
Masterclass voor lerarenopleiders
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Trope = Tools

Taal & Literatuur Retoriek & Verhalen TOOLS Gereedschap Geletterdheid

A Gun Is a Tool - Shane (5/8) Movie CLIP (1953) HD - YouTubehttp:// ernps0JFwohttp:// ernps0JFwo

“A gun is a tool, Marian; no better or no worse than any other tool: an axe, a shovel or anything.“ Alan Ladd in ‘Shane’

“We've got to start thinking beyond our guns. Those days are over.“ William Holden in ‘The Wild Bunch’

Narratives/Stories as a Tool

E QUIPMENT & C OMPANY GEREEDSCHAP & GEZELSCHAP

Tool Als gereedschap… ….. als gezelschap Binnen de LO: Teach what you preach

Film en/als Geletterdheid Didactische meerwaarde van speelfilms voor de lerarenopleiding

Vaststelling: Belangrijke rol van speelfilms in de hedendaagse (jeugd)cultuur – Als beeldvormende praktijk – Als bron van inzicht, bewustwording en kennis Groeiende belangstelling voor film in onderwijs! Film en/als Geletterdheid

Maar… weinig onderzoek naar: – Didactische meerwaarde van speelfilms voor de lerarenopleiding – Ontwikkeling van een effectieve filmdidactiek binnen de lerarenopleiding Nood aan ‘voorbeelden van goede praktijk’! Film en/als Geletterdheid

Praktijkgericht ontwikkelingsonderzoek: – Wat kunnen we leren uit film? – Hoe kunnen we films implementeren in specifieke leeromgevingen? – Welke kennis- en betekenisconstructie komt tot stand? Focus op 2 vakgebieden: - Nederlands: ‘schoolfilm’ - Geschiedenis: ‘historische speelfilm’ Film en/als Geletterdheid

Uitvoering: – 3 deeltijdse onderzoekers: Nederlands: Ive Verdoodt & Steven Vanhooren Geschiedenis: Lieselot Leuridan – I.s.m. docenten en lectoren van diverse lerarenopleidingen Nederlands en Geschiedenis Looptijd: Film en/als Geletterdheid

Werkwijze en output: – Literatuurstudie – Dataverzameling van film(fragmenten) – Ontwikkeling van didactische filmmodules voor SLO Nederlands en Geschiedenis Tools: filmfragmenten + online discussiefora – Brede implementatie – Blijvende beschikbaarheid van alle ontwikkelde materialen en projectresultaten op: Film en/als Geletterdheid

Tools

Dangerous Minds Dangerous Minds _ There is no victims in this planet - YouTubehttp:// BQf9noA7xYhttp:// BQf9noA7xY

Diversiteit

Two Cultures

Taal, verhalen versus Taal versus Wiskunde Kunst versus Wetenschap Verhaal versus Statistiek Kwalitatief versus Kwantitatief

Beeldvorming Geert ugent.be

Wiskunde leraar Rigiditeit Leraar Latijn Herhalingen Chemie-leraar Opdrachten

Wetenschappen Bruggen Bouwen John De Poorter

Een opleidingsprogramma rond de onderzoekscompetentie in de lessen wetenschappen Onderzoekscompetent in de klas

In de huid van een wetEnschapper

Onderzoekscompetent in de klas Doel – De ontwikkeling van een opleidingsprogramma waarbij onderzoeksvaardigheden centraal staan vakoverschrijdende visie vakspecifieke tools Methode – Veldonderzoek – Ontwikkeling didactisch materiaal – Evaluatie van prototype materiaal – Brede implementatie Werkgroep – Katrien Strubbe, Hans Vanhoe, Binke D’Haese, John De Poorter

Kwantitatief onderzoek resultaten – Belemmerende factoren onderzoekend leren

Kwalitatief onderzoek enkele resultaten De onderzoekscompentie wordt eng ingevuld – Voornamelijk via practica – Weinig ruimte voor hypothese toetsend onderzoek Nood aan uitwisseling en wederzijdse feedback Onzekerheid over hoe de doorlichting hen gaat evalueren

Ons antwoord Vakoverschrijdende visie – breed gedragen Praktijkgerichte voorbeelden – Verschillende werkvormen Geïntegreerd in verschillende lerarenopleidingen – Arteveldehogeschool, Ugent, HoGent, Karel de Grote-Hogeschool, …

Ons antwoord (2) Opleiding wordt verspreid via verschillende kanalen – UGent, Arteveldehogeschool, Velov, Velewe, Technopolis, CNO, … Blog van de Plateaugroep – – Uitwisselingsplatform Voor bio, fysica en chemie

EVALUATIE opleidingsprogramma

Na 1 jaar

Onderzoekscompetenties Roeping versus Professionalisering

Irwin Oxford Teaching to the test Hector Sheffield Algemene vorming

E QUIPMENT & C OMPANY GEREEDSCHAP & GEZELSCHAP