Trope = Tools
Taal & Literatuur Retoriek & Verhalen TOOLS Gereedschap Geletterdheid
A Gun Is a Tool - Shane (5/8) Movie CLIP (1953) HD - YouTubehttp:// ernps0JFwohttp:// ernps0JFwo
“A gun is a tool, Marian; no better or no worse than any other tool: an axe, a shovel or anything.“ Alan Ladd in ‘Shane’
“We've got to start thinking beyond our guns. Those days are over.“ William Holden in ‘The Wild Bunch’
Narratives/Stories as a Tool
E QUIPMENT & C OMPANY GEREEDSCHAP & GEZELSCHAP
Tool Als gereedschap… ….. als gezelschap Binnen de LO: Teach what you preach
Film en/als Geletterdheid Didactische meerwaarde van speelfilms voor de lerarenopleiding
Vaststelling: Belangrijke rol van speelfilms in de hedendaagse (jeugd)cultuur – Als beeldvormende praktijk – Als bron van inzicht, bewustwording en kennis Groeiende belangstelling voor film in onderwijs! Film en/als Geletterdheid
Maar… weinig onderzoek naar: – Didactische meerwaarde van speelfilms voor de lerarenopleiding – Ontwikkeling van een effectieve filmdidactiek binnen de lerarenopleiding Nood aan ‘voorbeelden van goede praktijk’! Film en/als Geletterdheid
Praktijkgericht ontwikkelingsonderzoek: – Wat kunnen we leren uit film? – Hoe kunnen we films implementeren in specifieke leeromgevingen? – Welke kennis- en betekenisconstructie komt tot stand? Focus op 2 vakgebieden: - Nederlands: ‘schoolfilm’ - Geschiedenis: ‘historische speelfilm’ Film en/als Geletterdheid
Uitvoering: – 3 deeltijdse onderzoekers: Nederlands: Ive Verdoodt & Steven Vanhooren Geschiedenis: Lieselot Leuridan – I.s.m. docenten en lectoren van diverse lerarenopleidingen Nederlands en Geschiedenis Looptijd: Film en/als Geletterdheid
Werkwijze en output: – Literatuurstudie – Dataverzameling van film(fragmenten) – Ontwikkeling van didactische filmmodules voor SLO Nederlands en Geschiedenis Tools: filmfragmenten + online discussiefora – Brede implementatie – Blijvende beschikbaarheid van alle ontwikkelde materialen en projectresultaten op: Film en/als Geletterdheid
Tools
Dangerous Minds Dangerous Minds _ There is no victims in this planet - YouTubehttp:// BQf9noA7xYhttp:// BQf9noA7xY
Diversiteit
Two Cultures
Taal, verhalen versus Taal versus Wiskunde Kunst versus Wetenschap Verhaal versus Statistiek Kwalitatief versus Kwantitatief
Beeldvorming Geert ugent.be
Wiskunde leraar Rigiditeit Leraar Latijn Herhalingen Chemie-leraar Opdrachten
Wetenschappen Bruggen Bouwen John De Poorter
Een opleidingsprogramma rond de onderzoekscompetentie in de lessen wetenschappen Onderzoekscompetent in de klas
In de huid van een wetEnschapper
Onderzoekscompetent in de klas Doel – De ontwikkeling van een opleidingsprogramma waarbij onderzoeksvaardigheden centraal staan vakoverschrijdende visie vakspecifieke tools Methode – Veldonderzoek – Ontwikkeling didactisch materiaal – Evaluatie van prototype materiaal – Brede implementatie Werkgroep – Katrien Strubbe, Hans Vanhoe, Binke D’Haese, John De Poorter
Kwantitatief onderzoek resultaten – Belemmerende factoren onderzoekend leren
Kwalitatief onderzoek enkele resultaten De onderzoekscompentie wordt eng ingevuld – Voornamelijk via practica – Weinig ruimte voor hypothese toetsend onderzoek Nood aan uitwisseling en wederzijdse feedback Onzekerheid over hoe de doorlichting hen gaat evalueren
Ons antwoord Vakoverschrijdende visie – breed gedragen Praktijkgerichte voorbeelden – Verschillende werkvormen Geïntegreerd in verschillende lerarenopleidingen – Arteveldehogeschool, Ugent, HoGent, Karel de Grote-Hogeschool, …
Ons antwoord (2) Opleiding wordt verspreid via verschillende kanalen – UGent, Arteveldehogeschool, Velov, Velewe, Technopolis, CNO, … Blog van de Plateaugroep – – Uitwisselingsplatform Voor bio, fysica en chemie
EVALUATIE opleidingsprogramma
Na 1 jaar
Onderzoekscompetenties Roeping versus Professionalisering
Irwin Oxford Teaching to the test Hector Sheffield Algemene vorming
E QUIPMENT & C OMPANY GEREEDSCHAP & GEZELSCHAP