Federaal elektronisch portaal (e-portal) Bijdrage sociale zekerheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

E-Government Frank Robben Administrateur-generaal
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid
Samenwerken binnen netwerken:
The customer centric software company
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
Carl Possemiers Studiedag ICT beleid Leuven, 20 juni 2006
8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte
RSZ-ONSS Studiedag DMFA - 11 maart DMFA-ondersteuning via Internet R. Van Lerberge, SmalS-MvM.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Metasearch wat is het probleem bij de oplossing? welke oplossing bij welk probleem?
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Voortgangspresentatie
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
1 Front Office Tewerkstelling 2 Pakket aan tewerkstellingsbevorderende maatregelen afkomstig van tal van verschillende overheden Te.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
E-GOVERNMENT Dian Verbruggen 04 november 2003 Informatica.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met geïntegeerde.
Office 365 verkrijgen Microsoft Online Services Overstap van BPOS naar Office 365 voor bestaande BPOS-klanten.
LIPS versie 2.1 Een logische evolutie Carl Possemiers & Tim Vander Borght Gebruikersdag VERA Leuven, 24 Oktober 2005.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
De (Interbestuurlijke) producten- en dienstencatalogus
Dag van de CultuurCommunicatie Workshop websites en e-zines 1 december 2003 Tim Wolfs / Remi Maddens.
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Innovatie: de case van de Belgische Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Unieke identificatie: herziening Rijksregisterwet en oprichting Kruispuntbank Ondernemingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
E-government: het ruimer kader Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Service Oriented Architecture
Het E-loket ® burgerzaken
Technische Architectuur
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
Toetreding van de OCMW’s tot het netwerk van de sociale zekerheid Stand van zaken KSZ-BCSS OCMW’s - KSZ – 31/03/2003.
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
Ontwerpen & ontwikkelen
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
Hoe een website realiseren ? Horen, zien en ontsluiten Gooik, 27 januari 2006 Johnny Van Bavegem Heemkundige Kring van Gooik.
Usermanagement ondernemingen en organisaties Auteur / section: Toegangsbeheer.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Transcript van de presentatie:

Federaal elektronisch portaal (e-portal) Bijdrage sociale zekerheid

E-portal: wat ?  dynamisch beheerde website  fungerend als unieke toegangspoort  voor geïntegreerde elektronische informatie en diensten  die worden aangeboden door achterliggende systemen

E-portal: typische kenmerken  integratie van verschillende diensten  multidimensionaliteit  personaliseerbaarheid  dynamisch beheer van de inhoud

E-portal: integratie van diensten  informatie –duurzame informatie –nieuws   transacties –elektronische formulieren –transacties (two phase commit)

E-portal: multidimensionaliteit  zelfde diensten zijn toegankelijk volgens –gebeurtenissen (geboorte, tewerkstelling, oprichting onderneming, …) (« intentiegericht ») –doelgroepen (burgers, ondernemingen, eigen personeel, …) –themata (sociale zekerheid, werk, cultuur, …) –…

E-portal: personaliseerbaarheid  qua –vormgeving –interface –inhoud  door –gebruiker –aanbieder impliciet: regels gekoppeld aan profielen toegewezen op basis van analyse van gebruikersgedrag expliciet: regels gekoppeld aan expliciet toegewezen profielen

E-portal: dynamisch beheer inhoud  scheiding inhoud en vormgeving  inhoud bruikbaar voor meerdere doeleinden (websites, portals, brochures, …)  mbv content management tool –ondersteuning aanmaak door templates en work flow met diverse rollen –mogelijkheid tot automatische (re)indexering

Niveau’s van e-services Niveau 1 Informatie Overheidsdiensten publiceren informatie op het web Niveau 2 Interactie Gebruikers kunnen elektronisch communiceren met afzonderlijke overheidsdiensten maar diensten kunnen niet per definitie elektronisch communiceren met de gebruiker Niveau 3 Transactie Gebruiker kan elektronisch communiceren met afzonderlijke overheids- diensten en de toepassingen van de overheidsdiensten antwoorden elektronisch op het verzoek van de gebruiker Niveau 4 Integratie Overkoepelende informatie en transacties zijn toegankelijk via intentiegerichte portalen De back offices zijn geïntegreerd en de bedrijfsprocessen zijn re-engineered Complexiteit / Kostprijs Waarde voor de klant

Belang van back office integratie  principes gehanteerd in sociale zekerheid –gedecentraliseerde, maar eenmalige gegevensinzameling –taakverdeling inzake gegevensbeheer (principe van de authentieke bron) –elektronische gegevensuitwisseling en work flow –unieke identificatiesleutel per entiteit –ondersteund door horizontale diensten aangeleverd door KSZ of FEDICT standaarden uitgewerkt binnen Algemeen Coördinatiecomité in nauwe samenwerking met FEDICT (XML, IP, …)

E-portal: gebruikersstandpunt  zo geïntegreerd mogelijke dienstverlening  via kanalen naar eigen keuze  gemakkelijk vindbaar op zo natuurlijk mogelijke wijze (intentiegerichte taxonomie, search engine, …)  over verschillende dienstverleners en overheidsniveaus heen  met minimum aan administratieve lasten –maximaal hergebruik van beschikbare gegevens –multifunctioneel gebruik meegedeelde gegevens

E-portal: leveranciersstandpunt  wil om eigen identiteit te behouden  eenmalige ontwikkeling elektronische diensten, ongeacht kanaal –eigen website –verschillende portalen –andere elektronische kanalen (vb. PDA, GSM, TV met settopbox, …)

E-portal: 1 dienstverleningskanaal  tussen anderen –papier –telefoon –andere elektronische kanalen: PDA, GSM, TV met settopbox, …  belang van customer relationship management –globale dienstverlening ongeacht kanaal –kwaliteitscontrole –feedback

Gezonde werkprincipes  poog ontwikkeling e-portal niet te monopoliseren  gebruik de portal niet als breekijzer om bevoegdheidsverdeling en taakverdeling inzake aanbod van diensten te wijzigen, of bereidheid tot medewerking komt in gedrang

Gezonde werkprincipes  zorg voor stabiele omgeving, technisch en qua thesaurus en taxonomie, en integreer de diensten geleidelijk  onderscheid duidelijk de rollen tot –uitbouw en exploitatie van technische omgeving: best gemeenschappelijk omwille van kostefficiëntie –uitbouw en exploitatie van inhoud: best decentraal ondersteund door gemeenschappelijke tools met gemeenschappelijke thesaurus en taxonomie

Goede gelegenheid voor …  kritisch nadenken over wijze van informatie- inzameling en creëren van nieuwe toegevoegde waarde –leesbare en begrijpbare teksten –analyse van behoefte aan gegevensinzameling –harmoniseren begrippenapparaat –eerst controle van de gegevens, daarna gegevensinzameling –voorstellen van defaultwaarden op basis van vorige gegevensoverdracht –on-line hulp –simulatie-omgevingen

Waar staan sociale parastatalen ?  sterk geïntegreerde back office via netwerk van de sociale zekerheid, met openheid naar andere sectoren bij voorkeur via UME van FEDICT  aparte websites met –informatie in de vorm van statische html-pagina’s –soms afdrukbare formulieren –geen content management tool, tenzij voor instructies aan werkgevers mbv Lotus Notes toepassing

Waar staan sociale parastatalen ?  5 operationele transacties (DIMONA, raadpleging personeelsbestand, werfmelding, detachering, inhoudingsplicht)  20-tal andere transacties in de maak volgens stricte timing onder coördinatie van SmalS- MvM (vnl aangiften van sociale risico’s)

Waar staan sociale parastatalen ?  embryonaire e-portal met –statische html-pagina’s –verwijzingen naar websites –integratie van transacties –zonder content management tool –met customer relationship management tool –omkaderd door contact center ERANOVA

Lastenboek federale e-portal  post 1: due diligence, analyse en ontwerp van e-portal (stap 1 statisch, stap 2 transactioneel)  post 2: hardware en software (stap 1 statisch, stap 2 transactioneel)  post 3: ontwikkeling, integratie, implementatie en testen van statische e- portal (informatie)

Lastenboek federale e-portal  post 4: ontwikkeling, integratie, implementatie en testen van transactioneel e-portal  post 5: hosting, exploitatie, correctief, preventief en evolutief onderhoud en wijzigingen  post 6: advies en begeleiding voor FOD’s en parastatalen

Fases

Visie sociale parastatalen  evolutie naar websites met dynamische informatieve pagina’s, beheerd mbv content management tool  uitwerking van e-transacties voor elke dienst verleend aan sociaal verzekerden en ondernemingen, gehost op applicatieserver van parastatale of onderaannemer

Visie sociale parastatalen  mogelijkheid tot doorverwijzing naar onderdelen van websites en transacties vanuit zoveel mogelijk e-portals  mogelijkheid tot gebruik van inhoud aangeleverd door sociale parastatalen of FOD’s in content management tool zowel voor de federale e-portal, voor de e-portal van de sociale zekerheid als voor de eigen websites van de sociale parastatalen

Visie sociale parastatalen  vedere uitbouw e-portal van de sociale zekerheid wordt gecoördineerd door de SmalS-MvM en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid