Welkom bij de dialoogbijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Drie wensen van een oude vrouw
Gemaakt door Odessa koorevaar
Wat maakt het leven zinvol?
Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent.... Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent...
HEY PSSSST Een powerpoint van De Kale.
Je verleiding vertellen beste bloemist!
Presentation Of Learning
Lieve vriend(in)!.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
De tafel van….
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Er zijn fouten die onomkeerbaar zijn...
Doelstellingen formuleren
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!

Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Hé Pssst Lidia.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
de eerste groepsbijeenkomst
Gooien met 1 en 2 dobbelstenen
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
de derde groepsbijeenkomst
Als sterren aan de hemel staan
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Ambiance en binnengaan
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Welkom heten en het gebruik van namen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Zingeving en wederkerigheid
Cry A presentation by Booker Song by James Blunt.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Volksuniversiteit Zwolle
Rouw & Verlies Les 3.
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
HEY PSSSST.....
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Solliciteren: wat wil ik?
Gespreksvaardig-heden
10 roosjes voor jou... Als je deze brief krijgt, is het omdat je een speciaal iemand bent.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
REKENEN T.E.M. 5. IK BEN TIP! TEL MET ME MEE... MET 1 DRUK OP DE KNOP WEET JE OF JOUW ANTWOORD JUIST IS! VEEL SUCCES...
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
Meer inzicht krijgen in jezelf
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Het loopbaangesprek.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB Waar ben je trots op?.
Nee Zeggen!.
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Volksuniversiteit Zwolle
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de dialoogbijeenkomst Grondslagen en wensen Gastvrij in de zorg

Doelen van deze bijeenkomst Nabespreken van: e-module en de huiswerkopdracht. Theorie verdiepen: De dialoog Routine en routine doorbreken Wensen vervullen Grondslagen Doorvragen De gastvrijheidskabouter. Oefenen: (keuze uit de oefeningen). Actieplanning: het afdelingsplan.

Startvragen Grondslagen en wensen vervullen. 1. Zijn er vragen die je bijgebleven zijn? 2. Zijn er gebeurtenissen van de afgelopen tijd op het gebied van gastvrijheid die je bijgebleven zijn?

Resultaten module Zet hier de vragen die je gekozen hebt.

Routine Routine is nuttig en gevaarlijk. Het is nuttig als in een team dingen opgeschreven worden, op lijsten genoteerd, zodat alle medewerkers gelijk weten wat ze moeten doen. Je kunt niet zonder. Iedere dag alles helemaal opnieuw bedenken kan eenvoudigweg niet. In de laatste module zullen we nog zien dat bepaalde routines of SOP’s Standard Operating procedures (b.v. hoe neem ik de telefoon op) heel erg belangrijk zijn om mensen in te werken, zoeken te verminderen en vorm te geven aan de gastvrijheid die een organisatie wil uitstralen. Routine en afspraken ontslaan medewerkers niet van de plicht om te blijven afstemmen met een bewoner, ieder dag weer. Voor bewoners is kunnen kiezen heel belangrijk. Het gaat om menswaardigheid. Om regie hebben over je eigen leven. Als mensen geen keuzes meer hoeven maken, neem je hen een stuk van hun waardigheid af. Eenmaal iets gekozen wil niet zeggen dat de keuze altijd hetzelfde blijft. Denk aan het voorbeeld van de jam in de module, een keer Jam gekozen is niet altijd Jam gekozen. Dit geldt natuurlijk ook voor familie. Als een familielid ooit van klaverjassen hield, moet deze persoon dan altijd klaverjassen? Het kan zijn met ouderdom dat voorkeuren, smaken en gewoonten veranderen. Soms at iemand thuis nooit Pindakaas. Maar blijkt zij in het verpleeghuis te smullen van een boterham met pindakaas. Dat kan, dat gebeurd. Er bestaan klassieke studies naar het ontstaan van routine. Elisabeth Menzies Lith, een Engelse Psychoanalytica, onderzocht in de jaren 50 in Engeland hoe routines ontstaan in ziekenhuizen zodat het "voelen" van de pijn en het ongemak van patiënten, door verpleegkundigen verdrongen wordt. Als verpleegkundigen geconfronteerd worden met gevoelens van patiënten en er door de omgeving geen ruimte geboden wordt voor deze gevoelens (stel je niet aan, doorwerken, het moet hier schoon zijn, etc) dan is het handiger om veel wisseldiensten te draaien, maar niet echt te vragen hoe een patient zich voelt, etc. Want dan zijn dat dingen waar je toch geen weg mee kan. Zo ontstaan routines om “voelen” te vermijden. Sindsdien is er gelukkig veel verbeterd in ziekenhuizen en is kleinschaligheid en persoonlijk contact veel belangrijker geworden. Maar... routine als verdediging tegen pijn en ongemak, blijft een belangrijk mechanisme om voor te waken.

Huiswerk opdracht: 3 x doorvragen Stap 1 - Ervaringen? Stap 2- Oefenen in doorvragen (vermijd de oplossing!) Het familielid zegt: Er is hier wat veel lawaai. Ik voel me wat wiebelig. De koffie smaakt niet zo best.

Wat is echt belangrijk: je grondslag Laat de groep andere woorden bedenken voor grondslag. Suggesties: vertrekpunt, wortel, uitganspunt, logica, drijfveer, regel, onderwerp, ondergrond, kiem, fundament, beginsel, basis idee, waarde, hoe je opgevoed bent, etc. Grondslagen zijn belangrijk om te herkennen omdat ze de basis zijn van waaruit mensen handelen. Zo is een medewerker gevormd door zijn opleiding, en handelt familie vanuit andere ideeën. Je hebt professionele ideeën over wat goed is voor iemand, en familie- ideeen. Als je elkaars onderliggende logica kunt herkennen, kan je erover praten en voorkom je misverstanden. In de module: Fadima met de broodkar wil graag dat mensen zelf kiezen en routine doorbreken. Inge wil graag steeds nieuwe wensen vervullen, zij wil dat geen vraag te bijzonder is.  Ina wil tijdens de Bijzondere Wensen Dienst wensen vervullen. De gastvrouw wil mevrouw Ning-A-Tan lekker verzorgen. De makers van het In voor Zorg filmpje willen dat medewerkers met bewoners meedenken, en de bewoners zelf op pad gaan om hun zorg vorm te geven. Zo spreekt de medewerkster af dat mevrouw zelf naar de receptie gaat om afspraken te maken met de vrijwilligers coördinator.

Oefening: jouw grondslagen Vertel vijf minuten over wat voor jou echt belangrijk is Hulpvragen medewerkers: waarom ben je in de zorg gaan werken? wanneer heb je een goede dag en ga je tevreden naar huis? leuke of zinvolle gebeurtenis. Hulpvragen familie/ leden cliëntenraad: waarom ben je in de cliëntenraad gegaan? hoe is het om de zorg te moeten delen met verzorgenden? wanneer geniet je van het bezoek aan je verwant? De anderen tekenen.

Wensen vervullen

Oefening: creatief worden (want er is bijzondere wensendienst) Schrijf op een kaart: één bijzondere vraag of wens - die je bent tegengekomen, of - die je vermoedt het mag iets uit het verleden zijn of iets recents. Schrijf leesbaar (groot).

De Dialoog Doe hem allemaal samen. Met de vingers erbij

Wat kan je de volgende keer verwachten? Invullen

Afronding en evaluatie Het afdelingsactieplan Slot: Heb je antwoord op je vragen gekregen? Wat doen we de volgende keer hetzelfde, wat mag een volgende keer anders? Wat is je persoonlijk voornemen, wat ga je doen?

Bedankt voor je aandacht en veel succes met Gastvrijheid in de zorg