Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Appreciative inquiry:
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
INTERACTION DESIGN Week 3.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
SPC-software.
Oog voor cosmetiek rondom een borstsparende behandeling.
4.1 Van probleem tot prototype
Projectmatig werken...en dan?
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
havo A Samenvatting Hoofdstuk 8
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 13
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 15
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
Twee-factor Variantie-analyse
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
INTERACTION DESIGN Week 4.
ICTB/NB Projectmanagement.
Proces Capability Indices
H4 Marktonderzoek Verschillende informatiebehoeften in verschillende fasen: Analyse fase Strategische fase Implementatie fase Evaluatie fase.
Hoofdstuk 8 Six Sigma. 8.2 Ontwikkeling van Six Sigma Six Sigma is in 1985 ontwikkeld bij Motorola. Het in kaart brengen van processen en de mate van.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Voorspellende analyse
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Lokale zoekmethoden Goed in de praktijk:
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Uitdaging Maak kennis met statistisch experimenteren.
Een plant op de kaart zetten
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 4
Prisoner’s Dilemma een experiment.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
 1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500 (VS) een kwaliteits-
HISPARCWOUDSCHOTEN 2006NAHSA Tellen van Random gebeurtenissen Hoe nauwkeurig is een meting?
Zittingsvoorbereiding
“De theorie van het inventief oplossen van problemen”
De invloed van operational excellence op procesbeheersing
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 5 Processen verbeteren
Veranderkundige aanpak
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Probleemoplossingstechnieken
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 8 Systeemtheorie
Besluiten omtrent ruimtelijke ontwikkelingen 15 casussen als voorbeelden.
6 stappen in Risico management
Het belang van plannen.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
1 HV Hoofdstuk 2 Klimaat § 8-9
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
De PCR reactie.
United Mobility Automotive Management Marwan NabilMuhammed AktasSamir Selimović.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Kandidaat GreenBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Alleen toevallige variaties
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Persoonlijk Leiderschap
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Methoden om te werken aan continue verbetering
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks

Normale verdeling Voorbeeld: de lengte van de man in Nederland gedraagt zich volgens een normale verdeling. De gemiddelde bedraagt 1,84m. De kans dat een man langer is dan 1,84m is net zo groot als de kans dat een man kleiner is dan 1,84m. De grenzen waartussen zich 68,3% van alle mannen rondom het gemiddelde bevindt, heet de standaardafwijking σ. In totaal hebben 99,7% van de mannen een lengte van het gemiddelde (1,84m) plus of min 3 keer de standaardafwijking σ. In totaal 99,9997% van de mannen hebben een lengte van het gemiddelde (1,84m) plus of min 6 keer de standaardafwijking σ (6σ).

De betekenis van 6σ Bij de Six Sigma-techniek kwam men er in de praktijk achter dat zelfs een perfect proces altijd een beetje inslijt. Op empirische wijze is bepaald dat dit inslijten het best kan worden vertaald door de normale verdeling met een afstand van 1,5σ horizontaal te verschuiven. Dit leidt tot onderstaande kwaliteitspercentages voor de 6σ-methodiek.

Ontstaan en ontwikkeling van 6σ Motorola ontwikkelde een kwaliteitsprogramma waarmee de kwaliteit 10x beter zou worden. Senior wetenschapper Bill Smith overtuigde de CEO Bob Galvin dat dit niet genoeg was en dat ze moesten streven naar een 1000x betere kwaliteit.

Grondbeginselen van 6σ Om het verschil tussen 3σ en 6σ te overbruggen, is een standaardaanpak ontwikkeld die bestaat uit vijf stappen, de zogenaamde DMAIC-cyclus: Define; Measure; Analyze; Improve; Control.

Define (definitiefase) Voice of Customer VoC: klantbehoeften achterhalen Critical to Quality CTQ: kenmerkende kwaliteitsfactoren House of Quality HoQ: relatie tussen klantbehoeften en kenmerkende kwaliteitsfactoren.

Measure (meetfase) Flowchart Meetplan Gage Repeatability & Reproducability (Gage R&R) FMEA

Analyze (analysefase) Visgraatdiagram Regression (regressieanalyse) Design of experiments (DoE): Breng het proces in kaart, inclusief de gewenste outputvariabelen en de afhankelijke procesparameters. Ontwerp een matrix met de experimenten, waarbij u de afhankelijke procesparameters instelt op een lage respectievelijk hoge waarde. Voer de experimenten uit. Bereken het effect van de verschillende afhankelijke procesparameters. Bereken het effect van de onderlinge interactie van de procesparameters.

Design of Experiments (voorbeeld) Effect van de temperatuur op de vormvastheid: Effect van de druk op de vormvastheid: Effect van de onderlinge afhankelijkheid: Dit laatste wil zeggen dat het effect van een hogere temperatuur bij een hogere druk 0,2% lager is dan het effect bij een lagere druk.

Improve (verbeterfase) Brainstorming Analysis Of Variance (ANOVA); de ANOVA-analyse helpt u om toevallige variatie in een proces te onderscheiden van verklaarbare variatie. Corrective Action Matrix (statusrapportage)

Control (beheerfase) Evaluation reports (evaluatierapport) Controlplan Standaardisatie Herhaalbaarheid Procesbeschrijvingen

Opleidingen / projectorganisatie

Selecteren van 6σ projecten

Tips bij de uitvoering van 6σ projecten De volgende tips kunnen uw Six Sigma-projecten nog succesvoller maken. Start met één of meer succesvolle projecten die niet kunnen mislukken, zodat deze als katalysator werken in de organisatie. Houd de teams klein, maximaal vijf tot tien personen. Zorg dat de meetinformatie klopt en verifieer dit meteen in het begin van het project. Door de Yellow Belt-opleidingen intern te verzorgen en te laten openen door de topdirectie, onderschrijft u het belang van Six Sigma voor de organisatie. Laat u niet verleiden om het uitvoeren van Six Sigma tot doel te verheffen. Het doel is om een betere kwaliteit te realiseren!