Een blik achter de schijnbare werkelijkheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Generatief Leiderschap
Het programma voor vanmiddag • Wie staat er voor u • Wat beweegt medewerkers • Wat remt medewerkers • Hoe halen we de rem eraf.
“Hoe kom ik aan klanten?”
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Over consumenten, gedrag en marketing
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan vindbaarheid Doelgroep.
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Customer service en planvorming
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Risico’s en gevaren van techniek
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Auke Hofstra B.V. Production Improvement Competentiemanagement.
Een startersgids voor innovatie
Van probleemstelling naar doelstelling
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Logonet024 Wat moeten we er mee? moeten. logonet024 Wat ontmoeten we er mee?
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Oplossingsgericht coachen
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Business Marketing Management
Maak het verschil met hulp van de diseasedriehoek 5 oktober 2010, Beleidsavond Verpleeghuizen, Zwolle Rudi Steenbruggen Isala Klinieken, RVE-voorzitter.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Kansen voor Samenwerken
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Het parelspel fu rni ture jeroen j van beele 19 maart 2004.
Risicocommunicatie: een spel van invloed en beïnvloeden
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Toekomst Humanistisch Verbond In gesprek met leden over toekomstvragen voor de vereniging.
Hoe brei een team?.
Aan de slag met de BETERapp
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Waardecreatie op microniveau
Ster van Succes.
SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Marcel Seijner Mmed.hro.nl\data\presentaties\
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
VERANDEREN EN VERANDERMANAGAMENT Week 6 Organisatie en beheer.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
TRUE PRICING Bio True Price ObjectiviteitTransparantie Prijsopbouw duidelijk Fairness Winstmarge van Stakeholders Kosten na de productie integreren.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Presentatie bedrijfsplan
“bouwgeschillen oplossen”
Presentatie van ondernemingsplan
Cursus Interne auditor
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

Een blik achter de schijnbare werkelijkheid The buying center Een blik achter de schijnbare werkelijkheid

4 influences Economische Technische Gebruiker Coach

Economische invloed Finale goedkeuring Hiërarchisch hoogst gerangschikte Kan overrulen ( vetokracht ) Primus inter pares Prijs – waarde Ongebudgetteerd geld Invalshoek: totale organisatie = lange termijn = toekomst

Economische influence Van welk hiërarchisch niveau ? Waarde investering t.o.v. grootte kopende organisatie. Ervaring kopende partij met product / dienst. Bekendheid / ervaring met potentiële leverancier (gepercipieerd risico). Eigen financiële situatie Potentiële impact op organisatie

Technische influence Focus op product / dienst Specificatietoets: objectieve criteria Nee-knikker Een of meerdere personen Kan inkoopafdeling zijn Blokkeren naar economische invloed Overtuigen dat zij beslissen

Gebruikers influence Actuele gebruiker Impact product / dienst op dagelijks presteren: directe werkomgeving Een of meerdere personen Zeer subjectief (persoonlijk belang!) Sabotage Dagelijkse tegenwerking

Coach Gids: in positie manoeuvreren Van binnen of buiten de organisatie Focus op jouw succes Moet gecreëerd worden ( !! ) Kan rol als influence hebben Vragen om te coachen Geen feitelijke activiteit: buying center in kaart brengen Classified info Vertrouwensrelatie leden buying center

Coach Criteria goede coach: Persoonlijke geloofwaardigheid bij coach Geloofwaardigheid coach in kopende organisatie Wil dat je slaagt (zijn/haar eigen belang) - valse coach -

Response modes Nagaan wat ieder der influences denkt dat leverancier gaat toevoegen. Reactie influence op persoonlijke verandering ontstaan door propositie. Valkuilen: *Eigen perceptie als uitgangspunt nemen *Ons beider perceptie is gelijk *Perceptie influence is fout

Response modes Influence kan 4 typen reacties geven op verandering Reacties afhankelijk van: * perceptie influence huidige businesssituatie * perceptie influence welke veranderingen daarin ontstaan door propositie * huidige businesssituatie en hetgeen de influence had willen bereiken

Respons modes Growth: onderkent kans. Op zoek naar groei / vooruitgang. Trouble: onderkent ontstaan probleem. Paniekerig. Op zoek naar oplossing gewenst discrepantie werkelijk gewenst discrepantie werkelijk

Respons modes Even keel: onderkent geen verschil tussen wenselijk en werkelijk. Verandering is verstoring dus onwenselijk Overconfident: ervaart huidige situatie als beter dan eventuele nieuwe situatie. Onbenaderbaar. werkelijk Discrepantie = nihil gewenst gepercipieerde werkelijkheid Negatieve discrepantie gewenst

Influence response mode economic technic gebruiker coach growth trouble even keel Geen opdrachtkans Bewerk via econo mic influence Bewerk via economic influence overcon-fident Geen opdracht- kans. Wacht af !!

Waardecreatie: Zakelijk + Persoonlijk Zakelijk resultaat én persoonlijk voordeel Persoonlijk “ what makes the influence tick “ ? Niet meetbaar zakelijk Direct gekoppeld aan gedrag en koopcriteria die aan ieder der influences wordt toegedicht Focus eerst op het zakelijk resultaat dat per influence gescoord moet worden; daarna op persoonlijk voordeel per influence, gegeven het zakelijk resultaat !!

Influence response mode Economi technic gebruiker coach growth trouble even keel overcon-fident zakelijk pers. …. …. …. ….

Invloed belang macht

Influence response macht Response mode Economische …… ….. growth trouble even keel overcon-fident zakelijk pers. macht

Risicopercepties type product / dienst leverende firma account manager Relatie risicoperceptie en risicoreducerende technieken (cheverton)

Risicoreducerende technieken Pilotversie Stand-alone In use pricing Prestatiegericht verkopen Prijsverlaging bij aankoop Haalbaarheidsstudie

Waardeperceptie risicoperceptie Hoog Laag

Influence response macht riscoperceptie Response mode Economische …. growth trouble even keel overcon-fident zakelijk pers. macht risico

Situatie-inschatting supporter Zakelijk belang Persoonlijk voordeel voorzichtige supporter macht constuctieve critici Risico-perceptie tegenstander

Economic infl. : inbreken? Moeilijker te identificeren Moeilijker te benaderen Vetorecht gedurende gehele proces

Probleemcategorieen Niet kunnen identificeren Is geblokkeerd Ongemakkelijk voelen (!!!!)

Categorie 1: identificeren Floatfactor Wijziging per productcategorie Wellicht wijziging per individuele opdracht Gepercipieerd risico

Categorie 2: blocker Reden: te weinig persoonlijk gewin gekregen. Ervaart aanbod als een “lose” (onvoldoende reciprociteit)

Blokkade opheffen Alsnog persoonlijk voordeel i.g.v. introductie bij econ. influence, aan wie wij iets bijzonders te bieden hebben Omheen gaan (gevaarlijk !! ) Niets doen Algemeen: iedere influence die gevoel heeft te weinig persoonlijk voordeel te halen is potentiële blocker !!

Categorie 3: ongemakkelijk voelen Geïntimideerd Zakelijk niveauverschil Hulp coach? onzeker Kennis m.b.t. toekomst meebrengen Basis voor beslissing geven Concept sale (credibility vereist: persoon+firma!!) In beide gevallen: ander inschakelen uit jouw firma van niveau influence